ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اولین واکسن DNA کرونا دنیا در هند مجوز استفاده اضطراری گرفت

مقامات هند برای واکسن کووید-۱۹ Zydus Cadila، اولین واکسن DNA کرونا جهان مجوز استفاده اضطراری صادر کردند و افراد با سن بالای ۱۲ سال می‌توانند آن را دریافت کنند. تایید این واکسن از سوی مقامات، ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

مقامات هند برای واکسن کووید-۱۹ Zydus Cadila، اولین واکسن DNA کرونا جهان مجوز استفاده اضطراری صادر کردند و افراد با سن بالای ۱۲ سال می‌توانند آن را دریافت کنند.

تایید این واکسن از سوی مقامات، باعث تقویت برنامه واکسیناسیون هند می‌شود. این کشور می‌خواهد تمام افراد بزرگسال را تا پایان سال جاری میلادی واکسینه کند و واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال را هم استارت بزند.

اولین واکسن DNA کرونا جهان، ZyCoV-D از بخشی از مواد ژنتیکی ویروس استفاده می‌کند که به DNA یا RNA دستورالعمل ساخت پروتئین خاصی را می‌دهد که سیستم ایمنی بدن آن را تشخیص داده و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد.

برخلاف اکثر واکسن‌های کرونا جهان که به تزریق دو دوز نیاز دارند یا حتی با تزریق یک دوز مانند جانسون و جانسون از افراد در برابر این بیماری محافظت می‌کنند، باید سه دوز واکسن ZyCoV-D به افراد تزریق شود.

واکسن DNA کرونا

شرکت داروسازی «Cadila Healthcare Ltd» می‌خواهد سالانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دوز واکسن ZyCoV-D تولید کند و از همین حالا شروع به انبار کردن واکسن‌های تولیدی کرده است.

ZyCoV-D دومین واکسن کرونا هند پس از واکسن کواکسین شرکت «بهارات بیونتک» به حساب می‌آید. شرکت سازنده ZyCoV-D ماه گذشته میلادی اعلام کرد که واکسنش روی جهش‌های کرونا مخصوصا دلتا که جهان را درگیر بحران جدیدی کرده، کارایی دارد و می‌توان برای آن از یک اعمال‌کننده بدون سوزن استفاده کرد.

ZyCoV-D ششمین واکسنی است که در هند مجوز دریافت می‌کند، کشوری که تا به امروز تنها ۹.۱۸ درصدی جمعیتش را بطور کامل واکسینه کرده است.

شرکت Cadila در ماه گذشته میلادی نتایج مربوط به تزریق دو دوز واکسنش را برای ارزیابی ثبت کرد و منتظر دریافت تاییدیه برای آن است.

کارایی واکسنی که حالا از دولت هند مجوز استفاده اضطراری دریافت کرده، در آخرین دور آزمایش‌ها با حضور ۲۸ هزار شرکت‌کننده برابر ۶۶.۶ درصد بوده است. این احتمال وجود دارد که ZyCoV-D در کشورهای دیگر هم مجوز دریافت کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • ABBAS SH
    ABBAS SH | ۳۱ مرداد ۱۴۰۰

    خجالت اوره براشون واقعا اینا تازه دوتا واکسن ساختن با این جمعیت ما ۷ تا ساختیم ماشالا علی برکت الله

  • Ali ghasemian
    Ali ghasemian | ۳۱ مرداد ۱۴۰۰

    فایزر هم که گفتند با همین تکنولوژی ساخته شده، حالا چطور این شد اولین در دنیا؟

    • synesthete
      synesthete | ۳۱ مرداد ۱۴۰۰

      فایزر RNA، این واکسن DNA

مطالب پیشنهادی