ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دفاعیات وزیر پیشنهادی ارتباطات: از حکمرانی فضای مجازی تا افزایش سهم اقتصاد دیجیتال

وزیر پیشنهادی ارتباطات در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی این پست در حضور نمایندگان مجلس با بیان این که مردم در فضای مجازی بی‌پناه هستند، وعده داد شبکه ملی اطلاعات را طی 4 سال ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۴

وزیر پیشنهادی ارتباطات در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی این پست در حضور نمایندگان مجلس با بیان این که مردم در فضای مجازی بی‌پناه هستند، وعده داد شبکه ملی اطلاعات را طی 4 سال آینده اجرایی کرده، سهم اقتصاد دیجیتال را 2 برابر افزایش داده و فضای مجازی در تراز انقلاب اسلامی ایران را محقق خواهد کرد.

در ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم، نوبت به «عیسی زارع‌پور» رسید تا از برنامه‌های خود برای تصدی پست وزیر ارتباطات، دفاع کند.

وی ابتدا به تشریح سوابق خود پرداخته و با بیان این که خودش متولد شهرستان اسلام آباد غرب از استان کرمانشاه است، وعده داد در صورت کسب رای اعتماد، صدای مناطق محروم در دولت سیزدهم باشد:

«عضو هیئت علمی گروه شبکه‌های کامپیوتری دانشگاه علم و صنعت که یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است، هستم و تحصیلاتم لیسانس، فوق لیسانس و دکتری در همین رشته است و در دوره پسا دکتری هم در حوزه نسل جدید شبکه‌های رایانه‌ای، تحصیلاتم را در دانشگاه صنعتی شریف و استرالیا گذراندم.»

وزیر پیشنهادی ارتباطات در ادامه به سابقه راه‌اندازی و تاسیس اداره مرکز توسعه فناوری دیجیتال اشاره کرده و می‌گوید در دورانی که مدیریت این مجموعه را برعهده داشته ساز و کار لازم برای حمایت از جوانان ایرانی را فراهم ساخته است. همچنین اولین مجموعه‌ای بوده که دغدغه ساماندهی، حمایت و حضور پرقدرت در فضای مجازی را داشته است.

به گفته زارع‌پور در دوران مسئولیتش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدها شرکت به معنای امروزی دانش‌بنیان، در حوزه تولید محتوای دیجیتال شکل گرفته و در سال 90 بیش از 20 میلیون دلار صادرات نرم‌افزارهای فرهنگی داشته‌ایم. همچنین در قوه قضاییه، با کار و مجاهدت شبانه‌روزی همکارانش با انجام اقدامات خاصی، کار مردم را تسهیل و مراجعات میلیونی آن‌ها را کاهش داده و این مسیر تداوم خواهد داشت.

تاکید بر اهمیت حکمرانی دیجیتال

وی با بیان اینکه امروزه فناوری ارتباطات و اطلاعات تبدیل به بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم شده، گفت:

«بیش از 50 میلیون نفر در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. همچنین بیش از 35 میلیون نفر نوجوان و جوان گیمر داریم و امروزه کسی بدون این فضا نمی‌تواند امور روزمره خود را پیگیری کند. این فضا تبدیل به فناوری اجتماعی شده و در زندگی مردم رسوخ پیدا کرده و بخش جدایی ناپذیر شده است بنابراین اگر در این حوزه برنامه ریزی مناسب و نگاه فعال نداشته باشیم، به آسیب‌های آن دچار خواهیم شد.امروز برای مردم کوچه و خیابان هم مهم است که چه کسی سکان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را برعهده می‌گیرد زیرا هر اقدامی در این وزارتخانه می‌تواند زندگی، کسب‌وکار، اقتصاد، معیشت، امنیت و فرهنگ آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. این فناوری فرصت بی نظیری را برای ما فراهم کرده تا بتوانیم از آن استفاده و جهش فوق العاده‌ای را داشته باشیم و به تعبیر رهبر معظم انقلاب می‌توان در این فضا تمدن سازی کرد.»

وزیر پیشنهادی ارتباطات این فناوری را یک شمشیر دولبه می‌داند که فرصت‌های بی‌نظیر و تهدیدهای جدی دارد اما به اعتقاد وی فرصت‌های این فضا بسیار بیشتر از آسیب‌های آن است: «اگر برنامه‌ریزی و آینده‌نگری داشته باشیم می‌توانیم از فرصت‌های آن بهره زیادی ببریم؛ براساس اسناد بالادستی و مصوبات بر زمین مانده شورای عالی فضای مجازی برنامه‌ای را تدوین کردم که در کمیسیون‌ها بررسی و از نقطه نظرات نمایندگان استفاده کردم.»

او در ادامه به بحث حکمرانی دیجیتال اشاره کرده و می‌گوید در حال حاضر مرزهای فیزیکی، مرزهای کشورها را مشخص نمی‌کند چرا که در عصر پلتفرم‌ها به سر می‌بریم و عمق نفوذ و تعداد کاربران پلتفرم‌ها، عمق راهبردی هر کشور را تعیین می‌کند. امروزه بسیاری از کشورها توسط پلتفرم‌ها اشغال شده و مرزها جا به جا شده است.

زارع‌پور با اشاره غیرمستقیم به حذف تلگرام طلایی و موبوگرام از روی گوشی کاربران ایرانی توسط گوگل پلی، آن را به معنای این می‌داند که اختیاری در این حوزه نداشته‌ایم و از ظرفیت این فضا غفلت کرده‌ایم. در حالی که پلتفرم‌های خدمات‌رسان داخلی مناسبی در زمینه خرید و فروش و تاکسی‌های اینترنتی داریم. آیا نمی‌توانیم در حوزه‌های دیگر به این دستاوردها برسیم؟

پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات تا افق 1404

وی با اشاره به ضرورت اجرای شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد این شبکه به معنای قطع دسترسی جهانی و اینترنت نیست:

«شبکه ملی اطلاعات از افتخارات هر کشور است و اجرای آن به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست. چرا زمانی که پیغامی در فضای مجازی ارسال می‌کنیم، بسته‌های اطلاعاتی مربوطه باید از کشور خارج و به سایر کشورها مانند آلمان و آمریکا رفته و از آنجا مجدد به کشور بازگردد؟ با این روند از یک سو ناچار به پرداخت هزینه پهنای باند بین‌المللی هستیم و از سوی دیگر امنیت و استقلال کشور به خطر می‌افتد و اگر اتفاقی رخ دهد مثلا لنگر کشتی گیر کند، کل خدمات داخلی از کار می‌افتد.»

زارع‌پور با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات چندین لایه دارد که لایه زیرساخت آن آغاز شده و لایه‌های مربوط به مراکز داده‌ها، خدمات و محتوا نیز دارد، وعده داد در سقف زمانی 4 سال آینده شبکه ملی اطلاعات و تمام تکالیف مربوط به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که حدود 70 درصد اجرای این شبکه است را اجرایی می‌کند.

از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات در دفاعیات خود، حل مسئله دسترسی تمامی روستاهای بالای 20 خانوار به شبکه اینترنت پرشتاب ظرف یک سال و نیم آینده بود. همچنین ظرفیت شبکه انتقال داخلی کشور که در حال اشباع است را طی دو سال آینده، 2 برابر خواهد کرد تا مشکلی برای تعاملات الکترونیکی به وجود نیاید.

او با بیان این که سهم 30 درصدی ترافیک داخلی کشور را با تکیه بر نخبگان و جوانان به 70 درصد می‌رسانیم، می‌گوید از ظرفیت موقعیت جغرافی جمهوری اسلامی ایران به عنوان هاب منطقه ای انتقال داده غفلت شده و تلاش می‌کنیم ظرف 2 سال این را احیا کنیم تا موقعیت ایران را به عنوان یک موقعیت راهبردی حفظ کنیم.

افزایش دو برابری سهم اقتصاد دیجیتال

زارع‌پور در ادامه به رتبه ایران از نظر شاخص خدمات الکترونیکی در دنیا اشاره کرده و وعده داد ظرف مدت 4 سال و با تعامل با بخش‌های مختلف دولتی، فضاهای پرکاربرد کشور را الکترونیکی خواهیم کرد و از طریق درگاه واحد در اختیار مردم قرار می‌دهیم: «از رئیس جمهور خواسته‌ام تا اختیاراتی در قالب اصل 127 قانون اساسی به اینجانب دهد تا بتوانم اجرای توسعه خدمات الکترونیکی را در جای جای دولت داشته باشم. در 4 سال پیش رو حداقل 30 پله جایگاه جمهوری اسلامی در شاخص جهانی ارتقاء پیدا خواهد کرد و به کمک همکارانم، به سمت هوشمندسازی فرآیندها خواهیم رفت.»

وی در بخش دیگر سخنان خود به برنامه‌هایش در حوزه اقتصاد دیجیتال اشاره کرده و با بیان این که در برخی از کشورهای اطراف درآمد برنامه‌نویسی جوانان آن‌ها از درآمد نفتی ما بیشتر است، مسبب آن را ضعف مسئولان دانسته و گفت:

«بنده اعتقاد دارم سهم 5 درصدی فناوری اطلاعات و ارتباطات از اقتصاد کشور را می‌توان طی 4 سال آینده به 10 درصد رساند. حاضرم میدان‌دار این مهم شوم و ظرفیت‌های وزارتخانه را به کار گیرم تا این شاخص محقق شود. اکنون جوانانی در کشور از راه دور برای شرکت‌های خارجی تولید نرم‌افزار و انیمیشن می‌کنند و درآمدهای ارزی قابل توجهی نیز دارند. می‌توان این ظرفیت را در داخل رونق داد تا علاوه بر ارزآوری روند مهاجرت را معکوس کرد. ما اگر زیرساخت‌ها را فراهم نکنیم علاوه بر ادامه مهاجرت جوانان طرح‌های ملی همچون شبکه ملی اطلاعات به مخاطره خواهند افتاد.»

بی‌پناهی مردم در فضای مجازی

وزیر پیشنهادی با اشاره به برنامه‌های خود در حوزه حمایت از حقوق کاربران، اعتقاد دارد مردم در فضای مجازی نگران کودکان و نوجوانان خود هستند در حالی که کشورهای تولیدکننده این فناوری‌ها، ابزارهایی را برای خانواده‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که بتوانند حضور فرزندان خود را در این فضا مدیریت کنند. اما ما از چنین ظرفیتی غافل هستیم در حالی که باید این نگرانی را برای خانواده‌ها حل کرد.

او با تاکید بر این که مردم در فضای مجازی بی پناه هستند، وعده داد در صورت کسب رای اعتماد از مجلس، این مسئله را برای خانواده‌ها حل کند: «دغدغه کاربران و حمایت از حریم خصوصی مردم برای ما مهم است. چرا یک پلتفرم خارجی باید بتواند به خود اجازه دهد اکانت میلیون‌ها ایرانی را با مشکل روبرو کند؟ بنابراین تمام تلاش خود را برای سامان دادن این مهم به کار خواهیم گرفت.»

زارع‌پور در بخش دیگر سخنان خود به صنعت فضایی کشور اشاره کرده که به اعتقاد وی به دلیل نگاه سیاست‌زده که حل مشکلات را در خارج از مرزها جستجو می‌کرد، به محاق رفته است:

«هنوز خاطره خوش پرتاب‌های موفقیت‌آمیز ماهواره های ایرانی با پرتابگر ایرانی در دهه 80 را به خاطر داریم اما این روند شتابان در سال‌های اخیر متوقف و حتی معکوس شده است. در حالی که اگر روند شتابان دهه 80 ادامه پیدا می‌کرد امروز ما شاهد منظومه‌های ماهواره‌ای برای دستیابی به شبکه جهانی بودیم و دغدغه‌ای در این راستا نداشتیم. اما ان‌شاءالله با اجرای سیاست‌های تحولی دولت سیزدهم حوزه فضایی را به ریل شتابان تحول خود برمی‌گردانیم.»

او در پایان با بیان این که ما هر جا خواسته‌ایم، توانسته‌ایم می‌گوید در حوزه هسته‌ای، موشکی، خودکفایی و بنزین، جوانان‌مان نشان‌دادند توانایی تبدیل خواستن‌ها به توانستن را دارند و اکنون به کمک جوانان نخبه فضای مجازی را در تراز انقلاب اسلامی محقق خواهیم کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی