ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

400 میلیون تومان برای یک هاچ بک برقی؛ BYD دلفین برای فتح بازار هاچبک‌های شهری معرفی شد

دلفین یکی از جدیدترین خودروهای برقی کمپانی بی وای دی (BYD) است که قرار است بزودی وارد بازار شود. پیش‌تر اعلام شده بود این هاچبک الکتریکی قیمتی زیر 100 هزار یوان خواهد داشت؛ حالا با ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

دلفین یکی از جدیدترین خودروهای برقی کمپانی بی وای دی (BYD) است که قرار است بزودی وارد بازار شود. پیش‌تر اعلام شده بود این هاچبک الکتریکی قیمتی زیر 100 هزار یوان خواهد داشت؛ حالا با آغاز پیش‎‌فروش قیمت نهایی این خودرو مشخص شده و بی وای دی مدل پایه آن را در ازای دریافت 96,800 یوان به مشتریان تحویل خواهد داد. این رقم با نرخ روز ارز معادل 14,951 دلار یا 403 میلیون تومان (فعلا با دلار 27 هزار تومانی) می‌شود.

چنانچه بی وای دی بتواند مدل دلفین را در آمریکا عرضه کند، این هاچبک سبز به ارزان‌ترین خودروی این کشور تبدیل خواهد شد. برای مقایسه بد نیست بدانید در حال حاضر ارزان‌ترین خودروی مجهز به گیربکس خودکار در ایالات متحده شورولت اسپارک LS مدل 2021 است که قیمتی برابر با 15,695 داشته و حدود 750 دلار گران‌تر از بی وای دی دلفین است. در صورت احتساب مشوق مالیاتی 7500 دلاری مخصوص مدل‌های الکتریکی، قیمت این اتومبیل چینی به زیر ده هزار دلار نیز خواهد رسید!

نکته جالب توجه اینکه دلفین از نظر ابعاد خیلی بزرگ‌تر از اسپارک است. در حالیکه اسپارک 3.64 متر طول و 2.39 متر فاصله محوری دارد، طول دلفین 4.07 متر و فاصله محوری آن 2.70 متر است. در واقع با چنین ابعادی، بی وای دی دلفین را باید خودرویی تقریبا هم‌اندازه با هوندا فیت دانست که طول و فاصله محوری آن به ترتیب برابر با 4.10 و 2.53 متر است. این هاچبک ژاپنی که البته از بازار آمریکا حذف شده، در زمان عرضه قیمت پایه‌ای برابر با 17,145 دلار داشت.

شایان ذکر است قیمتی که برای بی وای دی دلفین ذکر کردیم با احتساب 13 هزار یوان (معادل تقریبا 2000 دلار) سوبسید دولت چین برای خودروهای برقی است. این امر به معنای آنست که بدون احتساب این سوبسید قیمت اصلی دلفین 109,800 یوان یا 16,959 دلار می‌شود. این هاچبک چینی حتی اگر با این قیمت در بازار آمریکا به فروش برسد، باز هم جزو ارزان‌ترین مدل‌ها خواهد بود. برای نمونه مدلی مثل کیا ریو LX با قیمت 17,045 دلار در این کشور به فروش می‌رسد.

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، در ایالات متحده به خودروهای الکتریکی مشوق مالیاتی 7500 دلاری اعطا می‌شود. در این صورت قیمت دلفین به 9,459 دلار کاهش می‌یابد و بی وای دی می‌تواند یک اتومبیل الکتریکی صفر کیلومتر زیر ده هزار دلار را به شهروندان آمریکایی عرضه کند.

بر اساس چرخه NEDC مدل پایه از بی وای دی دلفین بردی برابر با 301 کیلومتر دارد. هر چند این رقم چشمگیر نیست، ولی به لطف پشتیبانی از نرخ شارژ 800 ولتی، تنها با 5 دقیقه اتصال به سوکتی متناسب، انرژی لازم برای پیمایش 150 کیلومتر مسافت در باتری آن ذخیره می‌شود؛ به گفته بی وای دی پک باتری پیشرفته این خودرو تا 1.2 میلیون کیلومتر کارایی خود را حفظ می‌کند.

دو نسخه دیگر از بی وای دی دلفین 106,800 یوان (16,496 دلار) و 111,800 یوان (17,268 دلار) قیمت دارند و برد حرکتی آنها به ترتیب برابر است با 405 و 401 کیلومتر بر مبنای چرخه NEDC.

با وجود تمامی مباحث فوق، هنوز مشخص نیست که بی وای دی قصدی برای عرضه دلفین در بازار ایالات متحده و اروپا دارد یا خیر، ولی در صورت عرضه و با در نظر گرفتن قیمت، مسلما پیشنهادی بسیار وسوسه‌انگیز پیش روی مشتریان قرار خواهد گرفت. البته باید این را نیز در نظر گرفت که در حال حاضر تنش‌های سیاسی و تجاری زیادی بین چین و آمریکا وجود دارد و حضور بی وای دی در این کشور با چالش‌هایی همراه خواهد بود، به‌ویژه اینکه جوی منفی علیه کالاهای چینی در ایالات متحده شکل گرفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • GT
    GT | ۳۱ مرداد ۱۴۰۰

    بی وای ماشین های با کیفیتی در رده برقی میسازه ولی هیچ کدوم اینا تو ایران کارایی ندارن چون ما وارد هم که بکنیم فکر بعد و قطعاتشو نمیکنیم . البته که انقدر تنوع ماشین تو کشور های دیگه وجود داره که به اینا نگاه هم نمیکنن شما ایرانو نبینید که واسش ملق میزنن

  • Sae77
    Sae77 | ۳۱ مرداد ۱۴۰۰

    چرا تیترهای خودرویی دیجیاتو با عنوان بی معنی قیمت تبدیل شده شروع میشه؟

  • 7.62mm
    7.62mm | ۳۱ مرداد ۱۴۰۰

    بی وای دی عرضه مدل تانگ در اروپا رو آغاز کرده و با توجه به تقاضای بالای خودروهای هاچبک در بازار اروپا احتمال زیاد مدل دلفین رو هم عرضه میکنه. در مورد فعالیت در بازار آمریکا این نکته رو مد نظر داشته باشید که بی وای دی سالهاست کارخانه تولید اتوبوس برقی در آمریکا دایر کرده و این میتونه نکته مثبتی در جلب نظر سیاست مدارها و افکار عمومی داشته باشه.

مطالب پیشنهادی