ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سوکت AM5 شرکت AMD برای پردازنده‌های رافائل احتمالا از PCIe 5.0 پشتیبانی نمی‌کند

چند وقت پیش گیگابایت مورد حمله باج‌افزاری قرار گرفت و اخیرا مهاجمان بخشی از داده‌های این کمپانی را منتشر کرده‌اند که مربوط به سوکت نسل بعدی پردازنده‌های AMD هم می‌شود. به نظر می‌رسد سوکت AM5 ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

چند وقت پیش گیگابایت مورد حمله باج‌افزاری قرار گرفت و اخیرا مهاجمان بخشی از داده‌های این کمپانی را منتشر کرده‌اند که مربوط به سوکت نسل بعدی پردازنده‌های AMD هم می‌شود. به نظر می‌رسد سوکت AM5 از PCIe 5.0 پشتیبانی نمی‌کند.

منابع وب‌سایت TechPowerUp به اطلاعاتی از حمله باج‌افزاری به گیگابایت دست پیدا کرده‌اند که حاوی تصویری از سوکت AM5 است که ارتباط آن با سایر قطعات را نشان می‌دهد.

سوکت AM5 برای پردازنده‌های سری رایزن ۶۰۰۰ مبتنی بر معماری Zen4 استفاده می‌شود که طبق گزارش‌ها، اسم رمز «رافائل» را یدک می‌کشد. در این تصویر با چندین ارتباط PCIe 4.0 روبه‌رو هستیم، اما خبری از ارتباط PCIe 5.0 نیست.

در دیاگرام این تصویر ۲۸ مسیر PCIe 4.0 وجود دارد که ۱۶ مسیر آن مربوط به کارت گرافیک می‌شوند، ۴ مورد آن برای اسلات M.2 حافظه NVME مورد استفاده قرار می‌گیرند، ۴ مورد به کنترلر USB اختصاص می‌یابند و ۴ مسیر باقی مانده هم در اختیار چیپست AM5 قرار می‌گیرد.

سوکت AM5

زمانی که گروه RansomExx به گیگابایت حمله کرد، این کمپانی با این تهدید روبه‌رو شد که در صورت عدم پرداخت باج، با افشای ۱۱۲ گیگابایت از داده‌هایش روبه‌رو می‌شود. در این داده‌ها ارتباطات با اینتل، AMD‌ و شرکت‌های دیگر وجود دارند.

چند روز پیش این گروه ۷ گیگابایت از این داده‌ها را منتشر کرد. نویسنده پست مربوط به این اطلاعات اعلام کرد که بخش اول شامل داده‌های مربوط به AMD می‌شود، بنابراین انتظار می‌رود دیاگرام اخیر هم مربوط به همین بخش باشد.

انتظار می‌رود AMD سال آینده میلادی پردازنده‌های رایزن ۶۰۰۰ مبتنی بر معماری Zen4 را معرفی کند، البته باید منتظر رونمایی از گرافیک‌های مبتنی بر معماری RDNA 3 هم باشیم.

در حالی اطلاعات اخیر از عدم پشتیبانی پردازنده‌های آینده AMD از PCIe 5.0 خبر می‌دهد که پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل از چنین فناوری پشتیبانی می‌کند. PCIe یا همان پی‌سی‌ای اکسپرس یک استاندارد است که امکان اتصال سریع قطعات را فراهم می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی