ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معرفی و بررسی خودرو

بررسی موتورسیکلت پیشتاز کافه ریسر 249x؛ جذاب و ناشناخته

موتورسیکلت پیشتاز کافه ریسر 249x  یکی از معدود انواع موتورهای سبک کافه ریسر است که به بازار ما راه پیدا کرده و ما در دیجیاتو قصد داریم تا نگاهی به مشخصات فنی این محصول زیبا ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۲ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۱

موتورسیکلت پیشتاز کافه ریسر 249x  یکی از معدود انواع موتورهای سبک کافه ریسر است که به بازار ما راه پیدا کرده و ما در دیجیاتو قصد داریم تا نگاهی به مشخصات فنی این محصول زیبا و تاحدی نامتعارف بیندازیم که به شکل عجیبی در بین تولیدات داخلی ناشناخته باقی مانده است. لطفا به ادامه مطلب توجه بفرمایید.

پیشتاز کافه ریسر 249x

معرفی سبک کافه ریسر

اصولا سگمنت کافه ریسرها شامل موتورسیکلت‌های اسپرتی می‌شود که ریشه آنها به اوایل سال‌های ۱۹۶۰ در شهر لندن بازمی‌گردد. در آن دوران برخی موتورسواران از وسایل نقلیه دوچرخ با طراحی کلاسیک و دوشاخ فرمان پایین، جاپایی نصب شده در ارتفاع بالا و برخی ویژگی‌های خاص دیگر استفاده می‌کردند که جهت به‌کارگیری در مسیرهای کوتاه، از لحاظ سرعت و هندلینگ تقویت شده بودند.

افراد معمولا بین کافه‌ها با این موتورسیکلت‌ها تردد می‌کردند و یا گاهی مسابقه می‌گذاشتند که در نتیجه این سبک از وسایل نقلیه به موتورسیکلت‌های کافه ریسر مشهور شد و از آن دوران به بعد، محبوبیت نسبتا زیادی در سطح جهان پیدا کرد؛ به نحوی که در حال حاضر می‌توانید انواع و اقسام این‌گونه موتورها را در سبد تولیدات بسیاری از کارخانه‌های موتورسیکلت‌سازی مشاهده کنید.

بررسی مشخصات ظاهری موتورسیکلت پیشتاز کافه ریسر 249x

پیشتاز کافه ریسر 249x یکی از انواع موتورسیکلت ژانر کافه ریسر است که در لیست تولیدات شرکت «پیشتاز موتور» حضور دارد و از لحاظ طراحی ظاهری فرمی جذاب، دلپسند و کلاسیک را ارائه می‌دهد که البته چنین شمایلی لازمه این سگمنت است. در اینجا کمتر از المان‌های بصری چهارگوش استفاده شده و عمده بخش‌ها دارای فرم دایره‌ای و منحنی هستند تا بدین ترتیب نمای کلاسیک این وسیله نقلیه مطابق ریشه‌ها و اجداد آن از کار درآید.

پیشتاز کافه ریسر 249x

در نمای روبرو، طرح دایره‌ای چراغ اصلی جلو به همراه چراغ‌های راهنما و حالت استوانه‌ای کنسول صفحه آمپر، همگی نوعی حالت سنتی را به نمایش می‌گذارند. طرح باک بنزین و زین موتورسیکلت هم کاملا فرمی قدیمی داشته که البته موجب جذابیت بیشتر شمایل این محصول پیشتاز موتور شده است. روی انجین و گیربکس نیز پنل خاصی تعبیه نشده و تمام اجزای فنی مقابل دید بیننده‌ها قرار دارد.

انتقال قدرت به وسیله زنجیر چرخ انجام می‌شود که در اینجا تنها بخش بالایی آن جهت ایمنی بیشتر توسط یک قاب نسبتا باریک پوشش داده شده و حفاظ دیگری روی آن مشاهده نمی‌شود. لوله‌های شاسی نیز در قسمت میانی موتورسیکلت به خوبی قابل رویت هستند که در مجموع فرمی جذاب و دلپسند را برای نمای نیمرخ موتورسیکلت پیشتاز کافه ریسر 249x پدید آورده‌اند.

پیشتاز کافه ریسر 249x

در ناحیه عقب نیز شاهد قوس و انحنای جذاب بخش انتهایی متصل به زین موتورسیکلت هستیم که به همراه فرم دایره‌ای چراغ عقب، نمایی کاملا مطابق با موتورسیکلت‌های کافه ریسر انگلیسی را در معرض دید قرار می‌دهد و به نوعی امضای این سبک در پای طراحی مدل پیشتاز 249x به شمار می‌روند.

در پشت فرمان نیز صفحه کیلومتر شمار دایره‌ای با طراحی کلاسیک به صورت آنالوگ و دیجیتال را مشاهده می‌کنید که اطلاعات را با خوانایی مناسب در اختیار راننده می‌گذارد. در این بین حالت ارگونومیک دسته ترمز و دسته کلاچ به همراه محل نصب آینه‌ها در انتهای دوشاخ فرمان نیز در نوع خود جالب توجه جلوه خواهد کرد.

مشخصات فنی موتورسیکلت پیشتاز کافه ریسر 249x

پیشتاز کافه ریسر 249x از یک انجین تک سیلندر چهار زمانه رادیاتور روغنی برخوردار شده که سیستم پاشش سوخت آن از نوع انژکتوری است و یک سیلندر به حجم ۲۴۹ سی‌سی در دل آن وجود دارد. حداکثر توان خروجی این پیشرانه معادل 18.6 اسب بخار بوده که در دور موتور 7761 rpm ظاهر خواهد شد. همچنین بیشینه گشتاور 17.6 نیوتن‌متر نیز برای این پیشرانه تعریف شده که در دور موتور 6492rpm تحت اختیار موتورسوار قرار خواهد گرفت.

پیشتاز کافه ریسر 249x

این پیشرانه می‌تواند پیشتاز 249x را به سرعت 113 کیلومتر بر ساعت برساند و در این بین به صورت ترکیبی حدود ۲.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف کند. وزن موتورسیکلت کلاسیک پیشتاز موتور حدود ۱۴۸.۵ کیلوگرم اعلام شده و حجم باک سوخت آن هم معادل ۱۵ لیتر است. ترمزهای جلو و عقب این وسیله نقلیه دوچرخ هم از نوع دیسکی انتخاب شده‌اند که در نتیجه اطمینان خاطر بیشتری را برای راکب حین موتورسواری به وجود خواهند آورد.

ابعاد موتورسیکلت پیشتاز کافه ریسر 249x نیز به شرح زیر است:

طول ۲۰۶۵ میلی‌متر، عرض ۷۱۲ میلی‌متر و ارتفاع ۱۰۹۵ میلی‌متر.

فاصله بین محور چرخ‌ها: ۱۴۰۵ میلی‌متر

این موتورسیکلت کیفیت سواری نسبتا راحتی را ارائه می‌دهد و از لحاظ هندلینگ و چسبندگی نیز در طول موتورسواری‌های عادی و روزمره تقریبا بااطمینان ظاهر می‌شود. اما رانندگی پرشتاب با این موتور موتورسیکلت نیازمند کمی مهارت بوده و لازم است که جانب احتیاط از سوی راکب کاملا رعایت شود.

پیشتاز کافه ریسر 249x

سخن آخر

موتورسیکلت‌ پیشتاز کافه ریسر 249x از لحاظ ظاهری جزو جذاب‌ترین نمونه‌های نه‌چندان گران‌قیمت بازار کشورمان به شمار می‌رود. این محصول در هنگام نگارش مقاله پیش رو از قیمتی در حدود 70 میلیون تومان برخوردار است که بنابراین بسیاری از موتورسواران در صورت علاقه‌مندی به آن می‌توانند با قیمتش کنار بیایند و آن را خریداری کنند.

پیشتاز کافه ریسر 249x

این موتور تقریبا کیفیت قابل قبولی دارد، عملکرد فنی متعادلی را از خود به نمایش می‌گذارد و می‌تواند به عنوان یک آلترناتیو مناسب برای موتورسیکلت‌های اسپرت ارزان‌قیمت موجود در بازار، مورد توجه قرار گیرد. اما در مجموع مهم‌ترین نکته مثبت این موتورسیکلت ظاهر کلاسیک (رترو) آن است که احتمالا مورد توجه بسیاری از افراد خاص‌پسند قرار خواهد گرفت.

البته از حیث تامین قطعات یدکی و گستره مراکز خدماتی ابهاماتی در خصوص کافه ریسر پیشتاز وجود دارد اما جالب است بدانید که این موتور اخیرا توسط ناوگان پلیس راهنمایی و رانندگی نیز مورد استفاده قرار گرفته است و از همین رو شاید بتوان تا حدی به تامین بلند مدت قطعات آن امیدوار بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی