ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تایلند با سیستم رباتیک AutoVacc دوزهای بیشتری از ویال‌های واکسن کرونا می‌گیرد

محققان تایلندی موفق به توسعه سیستم رباتیکی شده‌اند که می‌‌تواند در عرض ۴ دقیقه ۱۲ دوز واکسن را از طریق یک ویال تولید کند. در روش‌های معمول از هر ویال معمولا ۱۰ دوز واکسن تولید ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

محققان تایلندی موفق به توسعه سیستم رباتیکی شده‌اند که می‌‌تواند در عرض ۴ دقیقه ۱۲ دوز واکسن را از طریق یک ویال تولید کند. در روش‌های معمول از هر ویال معمولا ۱۰ دوز واکسن تولید می‌شود. در این صورت با این سیستم می‌توان به افزایش تولید ۲۰ درصدی واکسن امیدوار بود.

در این صورت اگر واکسن کرونا برای یک میلیون نفر درنظر گرفته شده باشد، این سیستم با دقت بالایی که در پر کردن شیشه‌های دوزها دارد می‌تواند تعداد دوزها را به ۱.۲ میلیون افزایش دهد.

ویال ظرفی کوچک است که برای نگهداری دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بخش تولید واکسن، محتوای ویال به اندازه مشخص شده برای هر دوز تقسیم می‌شود.

به گفته محققان دانشگاه «Chulalongkorn»، این سیستم رباتیک که در مرکز واکسیناسیون دانشگاه مورد استفاده قرار گرفته،  «AutoVacc» نام دارد و در حال حاضر برای پر کردن دوزهای واکسن آسترازنکا طراحی شده است. هزینه ساخت نمونه اولیه این سیستم رباتیک 76,243 دلار بوده است.

با توجه به اینکه تایلند در بدترین شرایط زمانی از نظر میزان ابتلا به بیماری کرونا قرار دارد، سرعت بخشیدن به روند تولید واکسن می‌تواند موضوع مهمی محسوب شود.

این سیستم در حال حاضر فقط برای ویال‌های دوز واکسن آسترازنکا کاربرد دارد و هنوز برای سایر واکسن‌های کرونا قابل استفاده نیست. سرپرست تیم تحقیق در مرکز تحقیقات مهندسی زیست پزشکی دانشگاه توسعه‌دهنده AutoVacc می‌گوید این سیستم دقت بالایی دارد و محتوای هر ویال را با دقت بالایی برای پر کردن دوزها مورد استفاده قرار می‌دهد.

این راهکار نه تنها می‌تواند به کادر درمان از نظر سرعت بخشیدن به واکسیناسیون کمک کند، بلکه کمک می‌کند تا تعداد افراد بیشتری بتوانند واکسینه شوند. مطالعات محققان تایلندی در این زمینه ادامه دارد و باید منتظر ماند و دید این بازوی رباتیک چه زمانی برای تولید دوز از ویال سایر واکسن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی