ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

۳۲۰ میلیون تومان برای خودرو برقی آلمانی؛ ACM سیتی وان معرفی شد

استارتاپ آلمانی Adaptive City Mobility (به اختصار AMC) از یک خودروی اشتراکی جالب رونمایی کرد. این خودرو به پیشرانه برقی مجهز بوده و سیتی وان (City One) نام دارد. در ساخت این اتومبیل کوچک چهار ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۶ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۵

استارتاپ آلمانی Adaptive City Mobility (به اختصار AMC) از یک خودروی اشتراکی جالب رونمایی کرد. این خودرو به پیشرانه برقی مجهز بوده و سیتی وان (City One) نام دارد. در ساخت این اتومبیل کوچک چهار درب شرکت معروف مگنا نیز نقش داشته است؛ باتری‌ قابل تعویض برای جلوگیری از هدررفت زمان، 34 اسب بخار قدرت و برد حرکتی 240 کیلومتر در حالت استاندارد و قیمت پایه ده هزار یورو از جمله ویژگی‌های اصلی محصول جدید ژرمن‌ها به شمار می‌روند.

پیش از شیوع گسترده ویروس کرونا، ایده خودروهای اشتراکی به شدت از سوی تعداد زیادی از خودروسازان دنبال می‌شد. اما ظهور این ویروس معادلات را بهم ریخت و ایده خودروهای اشتراکی به خاطر احتمال افزایش انتقال بیماری‌هایی مثل کووید 19 کمرنگ‌تر شد. در هر حال، برخی استارتاپ‌ها از جمله ACM کماکان آینده روشنی را برای این ایده متصور هستند.

پیش از پرداختن به سیتی وان بد نیست اشاره‌ای به پیشینه استارتاپ ACM داشته باشیم. این کمپانی در سال 2013 توسط جمعی از مدیرانی که سابقه کار در برندهای مطرحی چون ب‌ام‌و، آئودی و اوپل را در کارنامه دارند، پایه‌گذاری شده و سرمایه‌ مورد نیاز آن توسط دولت و سرمایه‌گذارانی خصوصی از چین، آلمان و سوئد تامین می‌شود.

سیتی وان با ابعاد 3.60 x 1.65 x 1.67 متر و وزن 950 کیلوگرم، در سگمنت A یا همان کلاسی قرار می‌گیرد که سیتروئن Ami و Mobilize EZ-1 در آن حضور دارند. نمونه اولیه این خودرو در سال 2017 ساخته شد و نسخه نهایی آن در قرار است در نمایشگاه IAA Mobility در معرض دید عموم قرار بگیرد. ACM می‌گوید تولید آزمایشی این خودرو در سال 2023 و تولید انبوه آن در سال 2024 آغاز خواهد شد.

وظیفه تامین نیروی سیتی وان به یک موتور برقی با 34 اسب بخار قدرت سپرده شده، این موتور توسط پک باتری 24 کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود و می‌تواند نهایت سرعت خودرو را به 110 کیلومتر در ساعت برساند. همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، این پک باتری قابل تعویض بوده و نیازی به انتظار برای شارژ کامل نیست. البته این قابلیت محدود به 4 پک چمدانی است که در قسمت عقب قرار دارند، زمان لازم برای تعویض این پک‌ها سه دقیقه اعلام شده است.

بهره‌مندی از قابلیت تعویض باتری به سیتی وان اجازه می‌دهد بجای اتلاف وقت در ایستگاه شارژ، مدت‌ طولانی‌تری در خدمت مشترکین باشد. شارژ کامل این خودرو در صورت اتصال به پورت پرسرعت 5 ساعت و با سوکت خانگی 8 ساعت طول می‌کشد.

برای سیتی وان آپشن جعبه سقفی نیز تدارک دیده شده، این جعبه برای نصب پک‌های بیشتر کاربرد دارد و در صورت سفارش آن برد حرکتی خودرو از 240 کیلومتر در حالت استاندارد به 360 کیلومتر افزایش پیدا می‌کند.

در داخل کابین با محیطی ساده و مینیمال روبرو هستیم. نمایشگر بزرگ حاضر در قسمت میانی داشبورد، دریچه‌های گرد سیستم تهویه و چند دکمه فیزیکی موجود روی کنسول میانی از ویژگی‌های قابل ذکر هستند. علی‌رغم ابعاد کوچک این خودرو ظرفیت حمل 5 سرنشین بزرگسال را دارا بوده و صندوق عقب آن ظرفیتی برابر با 400 لیتر دارد. البته صندلی‌های عقب سیتی وان تاشو طراحی شده‌اند و با خوابانیدن آنها، فضای در دسترس به 1450 لیتر افزایش می‌یابد. در این فضای گسترده می‌توان باری به وزن حداکثر 380 کیلوگرم را حمل کرد.

گفته می‌شود تا الان بیش از 208,000 سفارش برای سیتی وان ثبت شده است

مشتریان علاقه‌مند به سیتی وان می‌توانند آن را در نسخه ون نیز سفارش دهند. در این نسخه امکان نصب پنل‌های کشویی بجای پنجره‌های عقب و همچنین تعبیه یک نمایشگر بزرگ 40 اینچی برای نمایش تبلیغات حین حرکت داخل شهر، وجود دارد.

استارتاپ آلمانی ACM با سیتی وان در اصل شرکت‌ها و ارگان‌هایی را نشانه گرفته که خواهان یک خودروی اجاره‌ای، تاکسی یا اتومبیلی تجاری هستند. البته خرید این خودرو برای مشتریان خصوصی نیز با پرداخت رقمی بین 10 الی 15 هزار یورو فراهم خواهد بود. با چنین قیمتی سیتی وان به رقیب مستقیم داچیا اسپرینگ که یکی از ارزان‌ترین مدل‌های الکتریکی دنیاست، تبدیل خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Milad
    Milad | ۷ شهریور ۱۴۰۰

    در حالت سکون بخاری بگیر، کولر بگیر، چراغ هارو روشن بزار، موزیک گوش بده، گوشیتو شارژ کن و اصلا نگران باتری نباش🙂 واقعا راحتی رو به اوج خودش میرسونه

  • milad
    milad | ۶ شهریور ۱۴۰۰

    خاک تو سر ایران خودرو و سایپا ، و خاک تو سر ماها که این مملکتمونه

  • GT
    GT | ۶ شهریور ۱۴۰۰

    بیشتر ماشین کسب و کاری هست و برای کار های شهری خوبه طراحی جلوی ماشین شکل مینی خودرو های آمریکایی و انگلیسی هست و عقب ماشین چینی اصل

مطالب پیشنهادی