ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان شمالی‌ترین جزیره دنیا را در سواحل گرینلند کشف کردند

دانشمندان جزیره جدیدی را در سواحل گرینلند کشف کرده‌اند که به عقیده آن‌ها شمالی‌ترین نقطه خشکی جهان است و با تغییرات مکان یخ‌ها این منطقه شناسایی شده است. «مورتن راش»، کاوشگر قطبی و رئیس مرکز ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

دانشمندان جزیره جدیدی را در سواحل گرینلند کشف کرده‌اند که به عقیده آن‌ها شمالی‌ترین نقطه خشکی جهان است و با تغییرات مکان یخ‌ها این منطقه شناسایی شده است.

«مورتن راش»، کاوشگر قطبی و رئیس مرکز تحقیقات ایستگاه شمالگان در گرینلند عنوان کرد که قصد آن‌ها کشف جزیره جدیدی نبوده و فقط برای جمع‌آوری نمونه به آن منطقه رفته بوده‌اند. دانشمندان در ابتدا تصور می‌کردند به جزیره «Oodaaq» رسیده‌اند که توسط یک تیم تحقیقاتی دانمارکی در سال ۱۹۷۸ کشف شده بود. پژوهشگران سپس با بررسی محل دقیق خود متوجه شدند که جزیره دیگری در ۷۸۰ متری شمال غربی Oodaaq پیدا کرده‌اند.

«کریستین لیستر»، کارآفرین سوییسی و خالق بنیاد Leister که هزینه این سفر را تامین کرده، در مصاحبه خود گفت:

«همه از کشف جزیره جدید که فکر می‌کردیم Oodaaq است، خوشحال بودند. این موضوع کمی شبیه به کشف‌های گذشته است، زمانی که کاشفان فکر می‌کردند در مکان خاصی فرود آمده‌اند اما در واقع آن‌ها مکان کاملا متفاوتی را پیدا می‌کردند.»

گرینلند

این جزیره کوچک با ابعاد تقریبا ۳۰ متری، شامل گل و لای بستر دریا و یخ‌رفت (خاک و صخره‌ای که در اثر حرکت یخچال‌های طبیعی باقی می‌ماند) می‌شود. تیم تحقیقاتی نام «Qeqertaq Avannarleq» را برای این جزیره توصیه کرده که به معنای «شمالی‌ترین جزیره» در زبان گرینلندی است.

دانشمندان می‌گویند اگرچه این جزیره بخاطر تغییرات مکان یخ‌ها ظاهر شده، اما تغییرات به وجود آمده بطور مستقیم نتیجه گرم شدن کره زمین نیستند. البته به صورت کلی گرم شدن هوا و کره زمین باعث کاهش سطح یخ گرینلند شده است.

طبق گفته «رنه فورسبرگ»، پروفسور و رئیس بخش ژئودینامیک موسسه فضایی ملی دانمارک، منطقه شمالی گرینلند دارای برخی از ضخیم‌ترین یخ‌های دریایی قطبی است و ضخامت این یخ‌ها در تابستان ۲-۳ متر بوده است. با این وجود ضخامت اولیه آن‌ها در سال ۱۹۷۸ و سفر اکتشافی به Oodaaq، حدود ۴ متر بوده است.

البته دانشمندان برای اثبات واقعی این جزیره هنوز باید صبر کنند زیرا ممکن است این منطقه جزیره باشد یا یک ساحل رود که دوباره ناپدید می‌شود. جزیره باید در هنگام جزر و مد بالای سطح دریا باقی بماند.

فورسبرگ در این رابطه گفته: «معیارهای ما وجود یک جزیره را برآورده می‌کند. این منطقه در حال حاضر شمالی‌ترین سرزمین جهان است البته جزیره‌های کوچک ممکن است پس از به وجود آمدن از بین بروند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی