ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تزریق دو دوز واکسن ریسک ابتلا به کرونا مزمن را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد

دریافت دوزهای کامل واکسن ویروس کرونا نه تنها احتمال ابتلا به کووید-۱۹ را کاهش می‌دهد، بلکه شانس تبدیل شدن مریضی به کرونا مزمن را پایین می‌آورد و اجازه نمی‌دهد بیشتر از ۴ هفته درگیر بیماری ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

دریافت دوزهای کامل واکسن ویروس کرونا نه تنها احتمال ابتلا به کووید-۱۹ را کاهش می‌دهد، بلکه شانس تبدیل شدن مریضی به کرونا مزمن را پایین می‌آورد و اجازه نمی‌دهد بیشتر از ۴ هفته درگیر بیماری باشید.

بر اساس تحقیقی که نتایج آن در ژورنال «لنست» منتشر شده، بیماری کرونا در افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، در ۵۰ درصد موارد بیش از ۴ هفته طول نکشیده و به کووید مزمن تبدیل نشده است. در این مطالعه مقایسه با افرادی صورت گرفته که واکسن نزده بودند.

اکثر کسانی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند، ظرف ۴ هفته بهبود پیدا می‌کنند، اما علائم در بقیه افراد تا هفته‌ها و ماه‌ها پس از بیماری ادامه می‌یابد. این اتفاق که کووید مزمن نام دارد، حتی در افرادی که به گونه‌های غیروخیم بیماری مبتلا می‌شوند هم قابل بروز است.

محققان دانشگاه کینگز کالج لندن می‌گویند تاکنون می‌دانستیم که واکسیناسیون باعث کاهش مرگ و میر و نمونه‌های حاد بیماری کووید-۱۹ می‌شود، اما اطمینان کافی نسبت به تاثیر واکسن بر کرونا مزمن وجود نداشت. پژوهشگران اطلاعات این تحقیق را از اپلیکیشن UK Zoe Covid Study در بازه زمانی دسامبر ۲۰۲۰ تا ژوئیه ۲۰۲۱ گردآوری کردند. بیش از ۲.۱ میلیون نفر فقط یک دوز واکسن و ۹۷۱,۵۰۴ نفر در این بازه زمانی هر دو دوز واکسن را دریافت کرده بودند.

از این میان، فقط ۰.۲ درصد از کسانی که هر دو دوز را زده بودند (۲۳۷۰ نفر)، به کرونا مبتلا شدند. از بین ۵۹۲ نفری که پس از دریافت هر دو دوز واکسن به مدت بیش از یک ماه به ارائه اطلاعات ادامه دادند، فقط ۵ درصد معادل ۳۱ نفر دچار کووید مزمن شدند. در این‌جا منظور از کووید مزمن شکلی از بیماری با ویروس کروناست که پس از ابتلای اولیه ۲۸ روز یا بیشتر ادامه داشته باشد. این آمار در گروه افرادی که واکسن نزده بودند ۱۱ درصد بود.

محققان می‌گویند برخی مردم از جمله افراد مسن و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر از بقیه در معرض عفونت رخنه هستند. این قضیه به‌خصوص در میان افرادی نمود پیدا می‌کند که فقط یک دوز واکسن زده‌اند. به همین خاطر کسانی که در معرض ریسک بیشتری قرار دارند، باید در اولویت دریافت دوز تقویتی واکسن کرونا باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی