ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

موبایل صدرنشین کالاهای وارداتی به کشور؛ ارزش گوشی‌های وارد شده به 1.4میلیارد دلار رسید

جدیدترین آمار درباه تجارت خارجی در مردادماه نشان می‌دهد 2.5 میلیارد دلار واردات صورت گرفته است که گوشی تلفن همراه نسبت به سایر اقلام بیشتر وارد شده و در رتبه اول است. طبق آمار، میزان ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۵

جدیدترین آمار درباه تجارت خارجی در مردادماه نشان می‌دهد 2.5 میلیارد دلار واردات صورت گرفته است که گوشی تلفن همراه نسبت به سایر اقلام بیشتر وارد شده و در رتبه اول است. طبق آمار، میزان واردات گوشی در ماه گذشته چیزی حدود 239 میلیون دلار بوده است.

طبق آمار تایید شده گمرک و روند واردات، در چند ماه ابتدایی سال جاری مجموع تجارت خارجی ایران در صادرات و واردات حدود 29 میلیارد دلار بوده که حدود 14 میلیارد دلار آن واردات است و از این میزان 1.156 میلیارد دلار به واردات گوشی تلفن همراه اختصاص داشته است که در مقایسه با مدت سال قبل 102 درصد از نظر ارزش و 50 درصد از لحاظ وزنی افزایش داشته است.

آمار جدید تجارت خارجی در مرداد امسال نیز خبر از 239 میلیون دلار واردات تلفن همراه به کشور می‌دهد که با این رقم، مجموع ارزش واردات گوشی موبایل در ماه‌های ابتدایی سال به بیش از 1.4 میلیارد دلار می رسد که رقم قابل توجهی در واردات ایران به شمار می‌رود. از همین روی به نظر می‌رسد بازار موبایل برخلاف اواخر سال 98 و ماه‌های ابتدایی سال 99 دیگر با کمبود کلا و گرانی ناشی از آن مواجه نیست.

لازم به ذکر است در مردادماه بعد از گوشی موبایل، دانه سویا با 147 میلیون دلار، ذرت دامی 112 میلیون دلار، گندم 72 میلیون دلار و جو با 40 میلیون دلار، در رتبه‌های بعدی بیشترین کالاهای وارد شده به کشور قرار دارند.

معاون فنی دفتر آمار گمرک پیش‌تر به مهمترین دلایل افزایش واردات این کالا نسبت به مدت مشابه سال 1399 اشاره کرده و گفته بود:

«از دلایل افزایش واردات این کالا می‌توان به گستره نیاز به گوشی‌های تلفن همراه هوشمند در منازل توسط دانش آموزان حسب شرایط آموزش مجازی مدارس، ناشی از اثرات بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و آموزشگاه‌های زبان‌های خارجی، کلاس‌های تقویتی و … اشاره کرد. از سوی دیگر مدت زمان محدود بهره برداری از گوشی تلفن همراه (میانگین سه ساله برای هردستگاه گوشی تلفن همراه)، به دلیل چرخه طول عمر کوتاه این کالا از دیگر دلایل نیاز بازار به واردات این کالای مصرفی به شمار می‌رود. همچنین ماخذ ورودی پایین (5%) به لحاظ نبود صنایع الکترونیکی تولید گوشی‌های هوشمند در داخل کشور نیز روند ورود این کالا را تسهیل کرده است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Ali Reza
    Ali Reza | ۲۱ شهریور ۱۴۰۰

    گندم و جو چرا اخه؟ مگه ما تو‌ تولید گندم و جو خودکفا نشده بودیم،؟

مطالب پیشنهادی