ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان با یک فرآیند شیمیایی گاز فاضلاب را به هیدروژن تبدیل کردند

محققان موفق به توسعه فرآیند شیمیایی جدیدی شده‌اند که می‌تواند گاز موجود در سیستم فاضلاب را به هیدروژن تبدیل و از آن به عنوان سوخت استفاده کند. پژوهشگران دانشگاه اوهایو در فرآیندی ویژه سولفید هیدروژن ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

محققان موفق به توسعه فرآیند شیمیایی جدیدی شده‌اند که می‌تواند گاز موجود در سیستم فاضلاب را به هیدروژن تبدیل و از آن به عنوان سوخت استفاده کند.

پژوهشگران دانشگاه اوهایو در فرآیندی ویژه سولفید هیدروژن را که تحت عنوان گاز فاضلاب شناخته می‌شود از پسماندهای موجود در کانال‌ها و لوله‌های فاضلاب جدا می‌کنند. سولفید هیدروژن خود به عنوان محصول جانبی برخی فرآیندهای صنعتی از جمله تصفیه و استخراج نفت تولید می‌شود.

یکی از جنبه‌های مهم فرآیندی که توسط محققان در دانشگاه اوهایو ابداع شده، این است که روش آن‌ها نیاز کمی به انرژی دارد و مواد موردنیاز برای این واکنش نسبتا ارزان است. مواد کلیدی این فرآیند شامل سولفید آهن و مقادیر کمی مولیبدن است. سولفید هیدروژن یکی از خطرناک‌ترین گازهایی است که توسط فرآیندهای صنعتی تولید می‌شود. این ماده به محیط زیست آسیب می‌رساند و سلامت انسان‌ها را به خطر می‌اندازد.

به همین خاطر، پژوهشگران به دنبال روشی برای استفاده مفید از این گاز بوده‌اند. آن‌ها در نهایت از فرآیندی موسوم به حلقه یا چرخه شیمیایی استفاده کردند تا ذرات اکسید فلز را به یک راکتور فشار بالا اضافه کنند و بدون تماس با هوا سوخت بسوزانند.

این فرآیند در زمان استفاده روی سولفید هیدروژن به فرآیندی به نام SULGEN تبدیل می‌شود. ولی محققان دریافتند که سولفید آهن خالص در مقیاس لازم برای فرآیندهای صنعتی کارآمد نیست. پس آن‌ها به سراغ مواد شیمیایی دیگری رفتند تا سرعت واکنش را افزایش دهد. در نهایت مشخص شد که مولیبدن و سولفید آهن برای دستیابی به نتیجه مطلوب مناسب هستند. به‌علاوه، هر دو ماده نسبتا ارزان هستند و به راحتی به دست می‌آیند.

زمانی که سولفید هیدروژن به سوخت هیدروژن تبدیل شد، می‌توان از آن به جای نفت و گاز استفاده کرد و اثرات زیست محیطی را کاهش داد. با این حال، محققان این پروژه متذکر شده‌اند که هنوز نمی‌توان گفت این سوخت قابلیت جایگزینی با سوخت‌های موجود در بازار را دارد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی