ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

طرح صیانت
تکنولوژی

معاون پروژه شبکه ملی اطلاعات: خدمات‌دهی پلتفرم‌ها با طرح صیانت بهتر می‌شود

معاون طرح و توسعه شبکه ملی اطلاعات با بیان اینکه روح حاکم بر طرح صیانت، نهادسازی برای حفظ داده‌های ملی و داده‌های کاربر است، اعتقاد دارد در صورت اجرای این طرح، پلتفرم‌ها با کیفیت بهتری ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۵

معاون طرح و توسعه شبکه ملی اطلاعات با بیان اینکه روح حاکم بر طرح صیانت، نهادسازی برای حفظ داده‌های ملی و داده‌های کاربر است، اعتقاد دارد در صورت اجرای این طرح، پلتفرم‌ها با کیفیت بهتری خدمات می‌دهند.

«مهدی کریمی» در نشست هم افزایی جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک با هدف بررسی نیازها و کارکردهای شبکه ملی اطلاعات، یکی از رویکردهای این شبکه را حفظ قدرت و حاکمیت ملی و استقلال در فضای مجازی دانست و گفت:

«ساختار شبکه جهانی اینترنت شرایط را به گونه‌ای رقم زده که دولت‌های مختلف در حال حرکت به سمتی هستند که این شبکه را در چارچوب سیاست‌های خودشان مدیریت پذیر کنند. به طور مثال کشورهای اروپایی، از حیث رگولیشن و مقررات گذاری این فضا را مدیریت می‌کنند. چین نیز در تلاش است تا قطب جدیدی در مدیریت اینترنت ایجاد کند. همچنین نقطه قوت روسیه تمرکز بر پلتفرم‌های داخلی با نگاهی به ایجاد روابط با کشورهای همسوی خود است تا در بازار جهانی فضای مجازی نیز نقش آفرین باشد.»

به گفته وی کشور ما نیز در حوزه فضای مجازی، مانیفست اصلی خود را شبکه ملی اطلاعات قرار داده تا حاکمیت جمهوری اسلامی از این طریق در فضای مجازی شکل گیرد.

طرح صیانت منافع کاربر داخلی را تضمین می‌کند

کریمی در ادامه به طرح حمایت از حقوق کاربران اشاره کرده معتقد است طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی یک قاعده گذاری در این عرصه با گارانتی حفظ حریم خصوصی کاربر است: «ما می‌خواهیم امکانات در اختیار پلتفرم بین المللی که در کشور ما فعالیت دارد قرار دهیم. منطق فنی نیز این است که این پلتفرم باید در نزدیکترین نقطه به کاربر باشد و این همان تضمین منافع کاربر داخلی است.»

او روح حاکم بر این طرح را نهادسازی برای حفظ داده‌های ملی و داده‌های کاربر دانست و گفت:

«در صورت اعمال این مقررات، پلتفرم با کیفیت بهتری خدمات می‌دهد و از منافع کاربر نیز حفاظت می‌شود. این موضوع در همه کشورها در حال اجرا است. سوال این است که کجای دنیا خلاف این مساله عمل می‌کنند؟ مشخص نیست که چرا در کشور ما آنقدر با تردید مواجه می‌شویم و تا این حد به نگرانی مردم دامن زده می‌شود. موضوع در کلیات امر مشخص است و جمعی از متخصصان مجلس و دولت و کارشناسان می‌توانند جزئیات آن را کم و زیاد کنند.»

معاون طرح و توسعه شبکه ملی اطلاعات با بیان اینکه برای صیانت از حریم خصوصی، باید قاعده گذاری مناسب شکل بگیرد و پلتفرم‌های بین المللی در داخل کشور پاسخگو باشند، اظهار داشت: «یک فضای دلهره آمیز در این خصوص ایجاد شده و یک سری افراد ناآگاه نیز به این فضا می دمند. من معتقدم که این طرح قابلیت اصلاح نکاتی را دارد و باید برطرف شود. اما کل ماجرا همسو با جریاناتی است که در دنیا اتفاق می‌افتد. این یک برداشت منصفانه است.»

وی با تاکید بر اینکه کشور ما دارای یکی از متعالی ترین قوانین حفظ حریم خصوصی است و این قوانین بازدارنده، کسانی را که به حریم خصوصی افراد تجاوز کرده و دسترسی پیدا کنند هدف قرار داده است، گفت: برخی با فضاسازی و ذهنیت سازی غلط، ذهن مردم را درگیر این موضوعات می‌کنند. دامن زدن به این فضاسازی‌ها باعث شده که بخشی از پلتفرم‌های داخلی مظلوم واقع شوند. ما نیازمند یک پیوست رسانه‌ای مناسب برای اطلاع رسانی قوی برای مردم در این زمینه هستیم.

معاون طرح و توسعه شبکه ملی اطلاعات ابراز امیدواری کرد تا با جمع‌بندی نظرات کارشناسی در کمیسیون مشترک بررسی طرح موسوم به صیانت، منافع ملی در این طرح تامین شود.

استقلال فضای مجازی با شبکه ملی اطلاعات

کریمی با انتقاد از برخی فضاسازی‌ها در خصوص ایجاد محدودیت برای دسترسی کاربران در شبکه ملی اطلاعات، اظهار داشت:

«در زیرساخت شبکه ملی اطلاعات تسهیل خدمات دسترسی به ترافیک بین الملل و سرویس‌های مورد نیاز کاربران، تسهیل ترانزیت ارتباطات بین الملل و امکان جذب بازار بین المللی برای پلتفرم‌های داخلی پیش بینی شده است. این اهداف عملیاتی که باید تا سال ۱۴۰۴ به سرانجام برسد، جایگاه کشور در حوزه اینترنت بین الملل و تأمین بازار برای پلتفرم‌ها را ارتقا می‌دهد.»

به گفته این مقام مسئول، معماری شبکه ملی اطلاعات دارای نگاهی به روز و آینده نگر همراه با سرویس‌های جدید است تا حداکثر استقلال فضای مجازی در داخل کشور کسب شود. بدون اینکه اختلال در نیازمندی‌های مردم ایجاد شده یا محدودیتی برای دسترسی مردم به وجود بیاید.

کریمی نیسیانی با تاکید بر اینکه اصول طراحی شبکه ملی اطلاعات فنی و عقلی است اما دشمنان می‌خواهند از آن برداشت ناصحیح کنند که این منصفانه نیست: «نگاه ما در خصوص شبکه ملی اطلاعات یک نگاه درون زا و برون نگر است. به این معنی که در معادلات جهانی اینترنت نقش آفرین باشیم. ما معتقدیم که با پتانسیل‌های موجود کشور، این اتفاق قابل دستیابی است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • expire expre
    expire expre | ۱ مهر ۱۴۰۰

    شما جیب ما رو نزنید حمایت و صیانت پیش کش خودتون

  • itookan
    itookan | ۳۱ شهریور ۱۴۰۰

    زر ضر ظر ذر نکن بابا

مطالب پیشنهادی