ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معرفی استارتاپ بارای؛ توسعه کسب و کارها به کمک هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی در سال‌های اخیر توسط صنایع و حوزه‌های گوناگون به شدت افزایش پیدا کرده است. انجام خودکار امور توسط رایانه بدون دخالت نیروی انسانی، موجب افزایش سرعت و بهبود عملکرد می‌شود و ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۳ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

استفاده از هوش مصنوعی در سال‌های اخیر توسط صنایع و حوزه‌های گوناگون به شدت افزایش پیدا کرده است. انجام خودکار امور توسط رایانه بدون دخالت نیروی انسانی، موجب افزایش سرعت و بهبود عملکرد می‌شود و گاهی اوقات می‌تواند کیفیت و دقت بیشتری را نیز به همراه داشته باشد.

بینایی رایانشی (Computer Vision) یکی از زمینه‌های داغ در هوش مصنوعی محسوب می‌شود که غول‌های بزرگ فناوری، سرمایه‌گذاری‌های کلانی در آن انجام داده‌اند. این بخش پتانسیل‌های بسیار زیادی از خود نشان داده است و می‌توان کاربردهای متعددی برای آن متصور شد. متأسفانه بهره‌گیری از خدمات مختلف هوش مصنوعی توسط صنایع و شرکت‌ها در ایران چندان متداول نبوده و خلأ اساسی در سطوح تحقیقاتی و تجاری در سال‌های اخیر حس شده است. در همین راستا گروهی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف با شناسایی چنین نیازی در بازار داخلی، اقدام به تاسیس استارتاپ بارای در سال ۱۳۹۸ کردند که روی ارائه ابزارهای مختلف مبتنی بر هوش مصنوعی از جمله بینایی رایانشی به شرکت‌های بومی و خارجی تمرکز دارد.

در حال حاضر بارای چهار دسته کلی از خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی تصویری را به کسب‌و‌کارها ارائه می‌کند که شامل «جستجوی تصویری و مشابه‌یابی»، «خدمات بینایی ماشین و پردازش تصویر»، «پردازش اسناد و مدارک» و «برچسب‌زنی داده‌ها و تصاویر» می‌شود.

بارای برای بینایی رایانشی وظایف مختلفی را تعریف کرده است:

  • تشخیص اشیاء در تصاویر
  • دسته‌بندی عمومی تصاویر
  • احراز هویت
  • تشخیص چهره
  • تشخیص نوع و ویژگی‌های مبلمان و دکوراسیون
  • ایمنی کارکنان
  • تشخیص خودرو و اجزای آن
  • تشخیص نوع و ویژگی‌های لباس
  • جستجوی تصویری پوشاک
  • تشخیص مدل و رنگ بدنه‌ خودرو
  • دسته‌بندی و پردازش اسناد و مدارک

به گفته بارای، موتور بینایی رایانشی آن روزانه به امکانات بیشتری مجهز می‌شود و دقت و کارایی‌اش افزایش می‌یابد. در ادامه نگاهی به خدمات بارای برای کسب‌و‌کارها خواهیم داشت.

خدماتی که بارای به کسب‌و‌کارها و صنایع ارائه می‌کند

جستجوی تصویری و مشابه‌یابی یکی از چهار ابزار اصلی بارای است که جهت استفاده در زمینه‌های مختلف در نظر گرفته شده است. چنین قابلیتی می‌تواند از اهمیت بسیار ویژه‌ای در فروشگاه‌های اینترنتی برخوردار باشد. ممکن است مشتریان با اجناس مختلف در طول روز مواجه شوند و قصد خرید برخی از آن‌ها را داشته باشند. به کمک موتور جستجوی تصویری، افراد می‌توانند تنها با تصویربرداری از کالای مورد نظر خود، اقدام به یافتن نمونه‌های مشابه در فروشگاه‌های اینترنتی کنند. اگرچه گوگل قابلیت مشابهی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ اما بهره‌گیری از چنین امکانی به صورت بومی در فروشگاه‌های اینترنتی نه‌تنها دقت بیشتری به همراه دارد، بلکه می‌تواند در جذب مشتریان نقش بسزایی ایفا کند. مشابهت‌یابی، ابزار قدرتمند دیگری است که به کسب‌وکارهای الکترونیک کمک می‌کند تا اقدام به ارائه دقیق‌تر پیشنهادات خرید به کاربران خود کنند و قادر است براساس کالاهای بازدیدشده توسط کاربر، اقدام به گزینش موارد جدید جهت نمایش به مشتری کند.

تیم توسعه‌دهندگان حرفه‌ای بارای می‌توانند با مدل‌سازی داده‌های تصویری، به هوشمندسازی کسب‌وکارهای گوناگون از طریق خدمات مبتنی بر بینایی رایانشی کمک کنند. برای مثال در حال حاضر شرکت‌های بیمه یکی از مشتریان اصلی چنین ابزاری به شمار می‌روند که امکان ارزیابی خودکار خسارات واردشده به بدنه را فراهم می‌کند و به مقدار بسیار زیادی در زمان صرف‌شده برای ارزیابی‌ و پرداخت خسارات، صرفه‌جویی به عمل می‌آورد. همچنین کاهش نیاز به نیروی انسانی می‌تواند به پایین آوردن هزینه‌های جاری شرکت‌ها و هدایت سرمایه به سوی بخش‌های دیگر کمک کند.

پردازش اسناد و مدارک یکی دیگر از خدمات ارائه‌شده توسط استارتاپ بارای است که می‌تواند برای انجام فرایند‌های احراز هویت یا بایگانی اسناد مورد استفاده قرار بگیرد. موتور هوشمند توسعه‌یافته توسط مهندسین بارای قادر است با استفاده از توانایی هوش مصنوعی در تشخیص متون، اقدام به خواندن و استخراج اطلاعات از مدارک و اسناد گوناگون کند. در چنین حالتی دیگر نیازی به نیروی انسانی برای وارد کردن داده‌ها در رایانه وجود ندارد و هوش مصنوعی می‌تواند در زمان بسیار کوتاهی، حجم بسیار زیادی از اطلاعات را پردازش کند.

برچسب‌زنی تصاویر و داده‌ها نیز یکی از فرایندهای زمان‌بر محسوب می‌شود که در کسب و کارهای مختلف جهت دسته‌بندی اطلاعات کاربرد زیادی دارد. بارای با همکاری مجموعه‌های خیریه طرف قرارداد خود، اقدام به آموزش افراد دارای معلولیت جهت برچسب‌زنی داده‌های مختلف مانند تصاویر، ویدیوها، فایل‌های صوتی و متنی کرده است. شرکت‌ها قادر خواهند بود تا پس از انجام فرایند برچسب‌زنی توسط اپراتورهای بارای، از فایل‌های خروجی جهت انجام امور مختلف بهره بگیرند.

خدمات ارائه‌شده توسط استارتاپ بارای، پتانسیل استفاده در زمینه‌های گوناگونی از جمله دسته‌بندی تصاویر در آرشیو سایت‌های خبری و فروشگاه‌های آنلاین، تبدیل خودکار اسناد و مدارک فیزیکی به نسخه‌های دیجیتال و بایگانی آن‌ها، ارائه خدمات جستجوی تصویری، بهبود عملکرد مشابه‌یابی در کسب و کارهای آنلاین و اتوماسیون امور به کمک بینایی رایانشی را دارد.

طبق بررسیهای صورت گرفته، ۲۰ درصد کسب وکارها معتقدند که انجام خودکار امور مانند اعتبارسنجی مدارک و قراردادها، دومین کاربرد مهم هوش مصنوعی به صورت تجاری محسوب می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد که ۸۰ درصد مدیران خرده‌فروشی‌ها انتظار دارند تا سال ۲۰۲۷ از خدمات اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی بهره بگیرند. در نهایت می‌توان گفت که افزایش سهم هوش مصنوعی در صنایع و تجارت غیرقابل انکار است و استارتاپ بارای می‌تواند به شرکت‌ها جهت شتاب گرفتن در این مسیر کمک چشمگیری کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی