ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دبیر انجمن فین‌تک ایران: موضع بانک مرکزی در عقب نشینی از کاهش تعداد تراکنش‌ها موقت است

دبیر انجمن فین‌تک ایران، با بیان اینکه عقب نشینی بانک مرکزی از موضع اولیه خود درباره کاهش تعداد تراکنش‌های کارت به کارت موقت است، رفتار، عملکرد و سلوک بانک مرکزی در چنین تصمیمات خلق‌الساعه‌ای را ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۵

دبیر انجمن فین‌تک ایران، با بیان اینکه عقب نشینی بانک مرکزی از موضع اولیه خود درباره کاهش تعداد تراکنش‌های کارت به کارت موقت است، رفتار، عملکرد و سلوک بانک مرکزی در چنین تصمیمات خلق‌الساعه‌ای را مشکل‌آفرین عنوان کرد.

«مصطفی نقی‌پور فر» در گفت‌وگو با دیجیاتو با تاکید بر اینکه برای حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال نیازمند رگولاتور هوشمند هستیم گفت: « نمی‌توان هر لحظه تصمیمی را بیان کرد و با توجه به واکنش‌ها درباره آن تغییر موضع داد. مشکل اصلی کماکان تعریف و ارائه ابزار پرداخت نادرست به کاربران است. کارت به کارت سرویسی برای استفاده از خدمات پرداخت نیست و اتفاقا به دلیل تصمیمات ناگهانی و اشتباه بانک مرکزی به عنوان یک ابزار پرداخت مورد استفاد قرار گرفته است.»

به گفته او اثرگذاری و بار روانی حاصل از اعلام محدودیت‌های ناگهانی اکوسیستم نوآوری کشور را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد، از طرفی دیگر تغییر رویه با عقب نشینی ظاهری نیز ممکن نیست. ناامیدی و کم رمق شدن انگیزه سرمایه‌گذاران و کارآفرینان در پی انتشار چنین اخباری را مهم ترین حاصل این تصمیمات در اکوسیستم نوآوری دانست.

نقی‌پور‌فر با تاکید بر اینکه انتظار انجمن فین‌تک گشایش و بهبود شرایط این حوزه بعد از روی کار آمدن دولت جدید بود، به دیجیاتو گفت: «نه تنها شرایط بهبود پیدا نکرده و شفاف نشده است، بلکه در فاصله نقل‌وانتقال بین دولت دوازدهم و سیزدهم شاهد پرحاشیه‌ترین تصمیمات بانک مرکزی و نهادهای مرتبط در حوزه فین‌تک بوده‌ایم.»

دبیر انجمن فین‌تک ایران، در واکنش به تغییر موضع بانک مرکزی یک روز بعد از اعلام خبر محدودیت تراکنش کارت به کارت گفت: «در حال حاضر با مشکل محدودیت کارت به کارت مواجه شده‌ایم، اما اصل مشکلی که بانک مرکزی برای استارتاپ‌ها ایجاد کرده، ای‌نماد اجباری است.محدودیت کارت به کارت تصمیمی نسنجیده است. این تصمیم در حقیقت راه حلی اشتباه برای یک صورت مسئله جدی است. حتی هدف از ایجاد چنین محدودیت‌هایی هم از طرف نهاد مرتبط به روشنی بیان نشده است.»

محدودیت راهکار نیست

به گفته نقی‌پور‌فر، زمانی که همتی سکان بانک مرکزی را در دست داشت، شاهد محدودیت تراکنش‌ها بودیم. در آن دوران این موضوع، روشی برای حل مشکل تورم عنوان شد، هرچند این تصمیم همه به صورت ناگهانی و بدون مشورت با فعالان این حوزه اعلام شد: «این در حالی است که ایجاد سقف تراکنش، مشکلات قابل توجهی برای کسب‌وکارها ایجاد کرد و در نهایت هیچ گره‌ای هم از جریان تورم کشور باز نکرد.»

او در ادامه با تاکید بر اینکه انجمن فین‌تک انتظار دارد، معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی به جای استفاده از ابزارهای قدیمی و سنتی ایجاد محدودیت، از روش‌های جدید مدیریت استفاده کرده و از اعلام نظر ناگهانی بپرهیزد گفت: «تجربه‌های قبلی نشان داده مانع زایی و ایجاد محدودیت همواره کسب‌وکارها را دچار مشکل کرده و هیچ گره‌ای هم باز نشده است.»

نقی‌پور‌فر با بیان اینکه معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی ارائه چنین راهکارهایی را، روشی برای مبارزه با پولشویی و شبکه قمار عنوان کرده، گفت: «راهکار ثمربخش و قابل‌اعتماد در دنیای امروز، استفاده فناوری‌های نوین، کمک گرفتن از ظرفیت‌های فین‌تک‌ها و همچنین رگ‌تک‌ها به منظور کنترل شرایط است.»

نادیده گرفتن بخش خصوصی

دبیر انجمن فین‌تک ایران با تاکید بر اینکه هیچ مشورتی با انجمن فین‌تک یا دیگر فعالان این حوزه پیش از اعلام خبر کاهش سقف تعداد کارت به کار انجام نشده، گفت: «راهکارهای فناورانه همواره بهترین نتیجه را می‌دهند. اگر پیش از اعلام ناگهانی چنین خبری، با بخش خصوصی مشورت می‌شد؛ به طور قطع روش‌های کم‌حاشیه‌تری به واسطه بهره‌وری از فناوری‌های نوآورانه خلق می‌شدند.»

نقی‌پورفر با تاکید بر اینکه رفتارها و تصمیمات معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی در چند وقت اخیر، همواره ابلاغی بوده است، گفت: «ارتباط بانک مرکزی با استارتاپ‌ها و فین‌تک‌ها، تعاملی نبوده و همواره تصمیم نهایی ابلاغ شده است. انجمن فین‌تک بارها اعتراض خود نسبت به این موضوع را عنوان کرده و همچنان هیچ خبری از مشارکت و مشورت در تصمیم گیری‌ها وجود ندارد.»

او با اشاره به اجباری شدن ای‌نماد به عنوان یکی دیگر از عملکردهای صلبی و ناگهانی معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: «پیشتر شاهد کلاه‌برداری توسط سایت‌هایی که دارای ای‌نماد هستند، هم بوده‌ایم، این در حالی است که نه تنها ای‌نماد مانعی برای جلوگیری از کلاه‌برداری نبود، بلکه حالا تبدیل به مانعی برای توسعه کسب‌وکارها هم شده است.»

فین‌تک‌ها در برابر بانک‌ها

تصمیمات بازدارنده و فرش قرمز مهاجرت نیروی انسانی

دبیر انجمن فین‌تک ایران درباره اثرگذاری چنین تصمیماتی بر اکوسیستم نوآوری کشور، با تاکید بر افزایش روزافزون مهاجرت و از دست رفتن سرمایه‌های انسانی گفت: «همان طور که پیش‌تر هم اشاره شد، کلاه‌برداری و دور زدن قوانین از طرف افرادی که مشغول فعالیت‌های غیرقانونی هستند، خیلی سریع‌تر از پیدا کردن راهکاری قانونی توسط استارتاپ‌هایی که در فضایی شفاف مشغول کسب‌وکار خود بودند شکل می‌گیرد.»

او این تصمیمات ناگهانی را یکی از مهم‌ترین دلایلی عنوان کرد که منجر به مهاجرت نیروی انسانی تحصیل‌کرده و با تجربه کشور عنوان کرد و گفت: «کشورهای همسایه برنامه‌نویسان و استارتاپ‌های ایرانی را با بیشترین سرعت ممکن جذب می‌کنند. نه تنها ویزای کاری به فرد می‌دهند، بلکه روی طرح او سرمایه‌گذاری می‌کنند و به تعدادی از اعضای خانواده نیز ویزای کاری می‌دهند. شرایط تا جایی نگران‌کننده شده و مهاجرت‌ها به قدری بیشترین سرعت را به خود گرفته که قطعا تا پایان سال بالغ بر میلیون‌ها دلار سرمایه انسانی را از دست خواهیم داد.»

نقی‌پورفر، همچنین با انتقاد از عملکرد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خواستار رسیدگی به تصمیمات ناگهانی و پرحاشیه بانک مرکزی و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی شد و گفت: «متاسفانه هیچ نهادی از جمله وزارت صمت، بانک مرکزی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، معاونت علمی فناوری‌های نوین ریاست جمهوری و همه نهادهای زیرمجموعه آنها پاسخی برای مشکلات پیش آمده ارائه نمی‌دهند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی