ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

۵ کار بی‌دردسر که بهتر است برای مراقبت از زمین انجام دهید

سیاره زمین در حال حاضر تنها خانه‌ای است که در تمام کیهان می‌شناسیم و مراقبت از آن به منظور حفظ سلامت خود ما امری بدیهی است. زمین همواره تعادلی در زندگی روزمره ما ایجاد می‌کند ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۸ مهر ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

سیاره زمین در حال حاضر تنها خانه‌ای است که در تمام کیهان می‌شناسیم و مراقبت از آن به منظور حفظ سلامت خود ما امری بدیهی است. زمین همواره تعادلی در زندگی روزمره ما ایجاد می‌کند که این خود در راستای ایجاد تعادل در رفتار روزمره ما به وجود می‌آید. زمین از سه بخش هیدروسفر، لیتوسفر و اتمسفر تشکیل شده است.

این سه بخش از ابتدای شکل‌گیری زمین تا کنون توانسته است شرایط وجود حیات روی زمین را ایجاد کند و بیوسفر یا زیست کره را به وجود آورد. مراقبت از زمین به ایجاد پایداری در تمامی جوانب فیزیکی و بیولوژیکی زمین نسبت داده می‌شود. برنامه‌ریزی برای ایجاد پایداری در هیدروسفر، لیتوسفر و اتمسفر امری ضروری است تا بتوانیم همچنان زمین را یک زیست کره پایدار حفظ کنیم. علاوه بر انجام چنین برنامه‌هایی در سطح جهانی می‌توان در سطح فردی نیز قدم‌های کوچکی برداشت تا در نهایت به هدف بزرگ پایداری و مراقبت از زمین رسید. در این مقاله به پنج راه آسانی می‌پردازیم که می‌توانیم با انجام آن‌ها از تنها خانه خود محافظت کنیم.

خرید کمتر

برای تعمیر ابزار و وسایل خانه نیازی نیست که خودتان تعمیرات و بازیابی آن‌ها را بلد باشید. در سراسر جهان افرادی هستند که وسایل غیر قابل تعمیر را جمع آوری می‌کنند تا بتوانند از قطعات سالم درون آن‌ها برای تعمیر وسایل دیگر استفاده کنند. به دلیل همه‌گیری کویید-۱۹ چنین تعمیرگاه‌هایی به تعلیق افتادند، اما بعضی نیز به صورت مجازی همچنان فعالیت می‌کنند و می‌توانید با مراجعه به آن‌ها ابزار بی ارزش خود را به قطعاتی ارزشمند برای تعمیر سایر وسایل تبدیل کنید. همچنین می‌توانید برای تعمیر جزئی وسایل به جای خرید دوباره آن را به دست افراد متخصص بسپارید و تعمیر کنید.

انرژی خانگی

اگر با وجود کار کردن سیستم سرمایشی خانه‌تان همچنان احساس گرما می‌کنید نگاهی به پنجره‌های خود بیاندازید. می‌توانید ترک‌ها و گوشه‌های باز درها و پنجره‌های خانه خود را با چسب آکواریوم یا چسب عایق بپوشانید تا از هدر رفت هوای سرد داخل خانه جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید با نصب کرکره روی پنجره‌های خود ورود گرما به خانه را تا ۸۰ درصد کاهش دهید.

در فصل زمستان نیز می‌توانید با پوشاندن دریچه‌های کولر با وسیله‌ای مناسب از هدر رفت گرما جلوگیری کنید. همچنین با پوشیدن لباس‌های گرم در خانه و کاهش درجه وسیله گرمایشی در مصرف برق و ذخایر گازی صرفه‌جویی کنید و در کاهش تولید آلودگی‌های زیست‌محیطی کمک کنید.

آب سالم

مطالعه‌ای در سال ۱۳۹۶ نشان داد که در آب شرب ایالات متحده ۲۶ نوع داروی متفاوت وجود دارد. سعی کنید داروهای خود را در سرویس بهداشتی یا سینک آشپزخانه رها نکنید و راه مناسب‌تر و ایمن‌تری برای دفع آن‌ها پیدا کنید. می‌توانید داروهای اضافی خود را به داروخانه‌ها بدهید تا برای استفاده‌های دیگر آن‌ها را بازیابی کنند. در بسته‌بندی‌های برخی داروها روش دفع آن‌ها توضیح داده شده است. قبل از اقدام به هر کاری دستورالعمل آن را مطالعه کنید. اگر دستورالعملی وجود نداشت می‌توانید آن را با موادی مانند خاک، تفاله قهوه و چای و یا مدفوع حیوانات خانگی ترکیب کنید و در کیسه‌ای به سطل زباله بیاندازید.

از پلاستیک استفاده نکنید

تمامی پلاستیک‌هایی که برای بسته‌بندی خوراکی‌ها و مواد غذایی استفاده می‌شوند سالانه چیزی بیشتر از ۱۰ میلیون تن از پسماند‌های موجود در خشکی‌ها را تشکیل می‌دهند. برای خرید میوه و سبزیجات می‌توانید از پلاستیک‌های قبلی خود یا حتی سبدها و کیف‌های پارچه‌ای استفاده کنید. همچنین برای بسته‌بندی مواد غذایی در خانه می‌توانید از زیپ‌کیپ‌ها استفاده کنید که دوام بیشتری در برابر کیسه‌های فریزر دارند و چندین بار می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

کارهایی که در حیاط خانه می‌توانید انجام دهید

آب باران و طوفان‌هایی که رها می‌شوند روغن موتورها، زباله‌ها و میکروب‌هایی را با خود وارد چرخه آبی می‌کنند که می‌تواند سلامت آب را به خطر بیاندازد. با ایجاد باغچه و کاشتن گیاه و درختان در حیاط خانه می‌توانید به چرخه آب و فیلتر طبیعی آن با خاک کمک کنید. ناودان‌ها معمولا به راه‌آب‌هایی هدایت می‌شوند که آسفالت یا سنگ هستند و به خاک نفوذ نمی‌کنند. می‌توانید ناودان خود را به راهی هدایت کنید که به باغچه ختم می‌شود. می‌توانید با نصب تانکرهای جمع‌آوری آب و هدایت ناودان به آن سمت آب باران را جمع‌آوری کنید و برای آبیاری باغچه و یا سایر نقاط استفاده کنید.

در صورت امکان، با ایجاد سقف‌های سبز می‌توانید از هدر رفت آب باران جلوگیری کنید. سقف‌های سبز شامل لایه‌ای گیاهی می‌شوند که مانند اسفنج آب را به خود جذب می‌کنند. علاوه بر جلوگیری از هدر رفت آب باران، این لایه‌ها می‌توانند از هدر رفت انرژی ساختمان و ورود صداهای محیطی جلوگیری کنند. همچنین چنین سقف‌هایی عمر طولانی‌تری نسبت به سقف‌های عادی دارند و می‌تواند سالانه هزینه‌های زیادی از ساختمان را کم کند.

البته باید بدانیم که انجام برخی از این راه حل‌ها برای همه اقلیم‌ها مناسب نیست و برای پیاده‌سازی راه‌های پیچیده‌تری مانند سقف سبز باید از متخصصان محیط‌زیست مشاوره گرفت. با این حال قدم‌های کوچکی مانند بازیافت داروهای اضافی و استفاده از کیف‌های پارچه‌ای به جای پلاستیک می‌تواند تبدیل به رفتار روزمره ما شود و در این صورت سالانه مقدار زیادی از زباله‌های غیر ضروری در سراسر دنیا کاهش خواهد یافت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی