ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

علت قطعی ۶ ساعته فیسبوک، واتس‌اپ و اینستاگرام اعلام شد: پایان یک کابوس اینترنتی

دیروز بطور ناگهانی تمام سرویس‌های فیسبوک شامل خود فیسبوک، واتس‌اپ و اینستاگرام از دسترس خارج شدند و شاهد قطعی آن‌ها به مدت تقریبا ۶ ساعت برای کاربران در سراسر جهان بودیم. این قطعی دردسرهای زیادی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۳ مهر ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰

دیروز بطور ناگهانی تمام سرویس‌های فیسبوک شامل خود فیسبوک، واتس‌اپ و اینستاگرام از دسترس خارج شدند و شاهد قطعی آن‌ها به مدت تقریبا ۶ ساعت برای کاربران در سراسر جهان بودیم. این قطعی دردسرهای زیادی برای فیسبوک، مارک زاکربرگ و البته اقتصاد جهانی در پی داشت و ضربه‌های بزرگی به آن‌ها وارد کرد. حالا که این سرویس‌ها آنلاین شده‌اند و به حالت عادی بازگشته‌اند، فیسبوک دلیل قطعی آن‌ها را تغییرات پیکربندی روترهای خود اعلام کرده، بنابراین با هک یا تلاش برای دسترسی به داده‌های کاربران روبه‌رو نبوده‌ایم.

فیسبوک جزئیات زیادی درباره این قطعی منتشر نکره، با این حال به نظر می‌رسد ماشین‌های فیسبوک نتوانسته‌اند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به گفته فیسبوک، این اختلال در ترافیک شبکه روی نحوه برقراری ارتباط میان دیتاسنترها تاثیر گذاشته و منجر به توقف فعالیت سرویس‌های این کمپانی شده است.

«مارک زاکربرگ» با انتشار پستی در فیسبوک، از بازگشت پلتفرم‌های این کمپانی به حالت عادی خبر داد و همچنین از کاربران معذرت‌خواهی کرد:

«بخاطر اختلال امروز عذرخواهی می‌کنم. می‌دانم تا اندازه برای برقراری ارتباط با افرادی که به آن‌ها اهمیت می‌دهید، به سرویس‌های ما تکیه دارید.»

به نظر می‌رسد یک آپدیت روتین و البته اشتباه BGP یا پروتکل دروازه‌ای مرزی (یک پروتکل مسیریابی خارجی) آغازکننده این مشکل بوده که طی آن، اطلاعات مسیریابی DNS موردنیاز فیسبوک برای دسترسی شبکه‌ها به سایت‌های این شرکت را پاک کرده بود.

قطعی فیسبوک، اینستاگرام و واتس‌اپ دیروز نزدیک به ساعت ۱۹:۱۵ شروع شد و این سرویس‌ها نزدیک به ۶ ساعت از دسترس خارج بودند تا بدترین قطعی از سال ۲۰۱۹ تا به امروز برای فیسبوک رقم بخورد.

در این مدت گزارش‌هایی از عدم امکان ورود پرسنل فیسبوک به ساختمان منتشر شد که دلیلش از کار افتادن کارت ورود آن‌ها به علت مشکلات فنی بود. علاوه بر این، کارمندان فیسبوک برای برقراری ارتباط با یکدیگر از سرویس ایمیل اوت‌لوک مایکروسافت استفاده کردند.

این قطعی چند ساعته دردسرهای زیادی برای فیسبوک، مارک زاکربرگ و همچنین اقتصاد جهانی در پی داشت. ارزش سهام فیسبوک در طی این قطعی نزدیک به ۵ درصد کاهش داشت که باعث از دست رفتن ۱۶ میلیارد دلاری ارزشش شد. همین ریزش، کاهش ۷ میلیارد دلاری ثروت شخصی مارک زاکربرگ را در پی داشت. این قطعی همچنین ضربه‌ای تقریبا ۱ میلیارد دلاری به اقتصاد جهانی وارد کرد.

کاربران با قطعی فیسبوک و سرویس‌هایش، شروع به استفاده از دیگر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها کردند که نتیجه‌اش کندی و حتی قطعی موقت توییتر و تلگرام بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • پارسا H
    پارسا H | ۱۹ مهر ۱۴۰۰

    دیگه وقتشه واتساپ ناامن رو حذف کنیم و به پیامرسان های خوب ایرانی اعتماد کنیم که پیشنهاد من پیامرسان گپ است، هم امنیت داره و هم پرامکاناته؛به نظرم بهترین جایگزین واتساپه

    • realtime
      realtime | ۲۱ مهر ۱۴۰۰

      نه اتفاقا من با تلگرام اوکیم. برای خودت نقشه راه بساز راستی.

  • akf1383
    akf1383 | ۱۴ مهر ۱۴۰۰

    گندی که خودشون زدن باعث شد یک میلیارد دلار خسارت به اقتصاد جهان و رقم های دیگه ای حتی به خودشون خسارت بزنه 😐 جالبه برید تلگرام کلمه واتساپ و سرچ کنید عکس لاکپشت میاره و اسم خودشو (تلگرام)بزنید عکس موشک میاره😂 ولی انصافاً اینجاست که باید قدر اینترنت ملی و اپلیکیشن های داخلی و بدونیم که اگه مثل این خواستن بلایی سرمون بیارن اندر خم یه کوچه نباشیم😏 چون این دفعه اولشون نیست که این کار ها رو میکنن بعد میگن کار یه پسر سیزده ساله بوده این اتفاقاً برای فیسبوک تحقیرآمیز هستش

    • realtime
      realtime | ۲۱ مهر ۱۴۰۰

      کسی اندرخم یه کوچه نمیمونه با چند ساعت قطعی مگه اینکه امثال تو با بهونه های مسخره دنبال قطعی نت باشین.

  • sackboy
    sackboy | ۱۳ مهر ۱۴۰۰

    یعنی توضیحشونو باور کنیم؟

    • realtime
      realtime | ۲۱ مهر ۱۴۰۰

      آره اگه هک باشه باید بگن وگرنه دولت خرشون رو میگیره. همینه قضیه.

مطالب پیشنهادی