ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هوش مصنوعی DeepMind وضعیت آب و هوا را با دقت بالایی پیش‌بینی می‌کند

شرکت هوش مصنوعی DeepMind وارد حوزه پیش‌بینی وضعیت آب و هوا شده و ابزاری طراحی کرده که قادر است از طریق بررسی شرایط جوی قریب‌الوقوع، آب و هوای پیش رو را شناسایی کند. شمار زیادی ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۳ مهر ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

شرکت هوش مصنوعی DeepMind وارد حوزه پیش‌بینی وضعیت آب و هوا شده و ابزاری طراحی کرده که قادر است از طریق بررسی شرایط جوی قریب‌الوقوع، آب و هوای پیش رو را شناسایی کند. شمار زیادی از کارشناسان هواشناسی می‌گویند این روش حتی در مراحل ابتدایی دقت بسیار بالایی داشته است.

شرکت «دیپ‌مایند» بر اساس فناوری یادگیری ماشینی ابزاری ساخته که می‌تواند وضعیت آب و هوا را با کمک سطح جدیدی از دقت پیش‌بینی کند. در این روش از داده‌های دقیق رادار استفاده می‌شود که با وضوح ۱ کیلومتر هر پنج دقیقه یک بار وضعیت بارندگی را دنبال می‌کنند.

دیپ‌مایند این کار را با استفاده از رویکرد مدل‌سازی زایا انجام می‌دهد. در این روش وضعیت رادار در ۲۰ دقیقه گذشته مورد تحلیل قرار می‌گیرد و بعد در خصوص ۹۰ دقیقه آینده پیش‌بینی می‌شود. این ابزار بر بارش‌های ملایم تا سنگین تمرکز می‌کند که بیشترین اثر را بر شهروندان و اقتصاد می‌گذارند. تیم محققان دیپ‌مایند می‌گویند روش جدید آن‌ها برتری قابل توجهی نسبت به مدل‌های فعلی دارد.

سیستم هوش مصنوعی شرکت دیپ‌مایند توسط بیش از ۵۰ کارشناس مجرب هواشناسی از سرویس ملی هواشناسی بریتانیا بررسی شده است. ابزار «مدل زایای عمیق بارانی» در ۸۹ درصد مواقع نسبت به سایر روش‌های پیش‌بینی آب و هوا بهتر عمل کرده است.

دیپ‌مایند حالا می‌خواهد با بهبود دقت پیش‌بینی‌های بلندمدت و بارندگی‌های شدید سیستم خود را ارتقا داده و نتایج بهتری به دست آورد. این شرکت معتقد است با استفاده از تحلیل‌های آماری، اقتصادی و شناختی می‌تواند به راهکار جدیدی برای پیش‌بینی وضعیت آب و هوا از روی رادارها دست یابد. دیپ‌مایند در آینده به توسعه روش‌هایی برای ارزیابی توانایی سیستم‌ها و به کارگیری آن‌ها در محیط‌های جهان واقعی مشغول خواهد شد.

نتایج تحقیقات این شرکت در قالب مقاله‌ای در ژورنال نیچر منتشر شده است. دیپ‌مایند پیش‌تر از سیستم‌های هوش مصنوعی خود برای پیش‌بینی آسیب‌های کلیوی و حل یک مسئله ریاضی ۵۰ ساله استفاده کرده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی