ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راهنمای خرید گوشی موبایل آیفون ۱۳ پرو مکس
نقد و بررسی‌

بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس؛ حرفه‌ای به تمام معنا

آیا شما هم مثل بسیاری از مردم جهان عدد ۱۳ را به بدشگونی می‌شناسید؟ ظاهراً اپل با شما هم‌عقیده نیست و به این باور عمومی توجه نمی‌کند. خانواده آیفون ۱۳ با مجموعه‌ای از هیجان‌انگیزترین ویژگی‌ها ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۸ مهر ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

آیا شما هم مثل بسیاری از مردم جهان عدد ۱۳ را به بدشگونی می‌شناسید؟ ظاهراً اپل با شما هم‌عقیده نیست و به این باور عمومی توجه نمی‌کند. خانواده آیفون ۱۳ با مجموعه‌ای از هیجان‌انگیزترین ویژگی‌ها آمده‌اند تا بهترین گوشی‌های هوشمند بازار باشند. یکی از اعضای این خانواده به‌شایستگی عناوین «پرو» و «مکس» را یدک می‌کشد تا بهترین آیفون تاریخ لقب بگیرد. در این مطلب می‌خواهم آیفون ۱۳ پرو مکس را بررسی کنم.

آیفون ۱۳ پرو مکس بدون شک بهترین آیفون تاریخ است، هم‌چنان که آیفون ۱۲ پرو مکس در زمان خودش بهترین بود. اما امسال، پیشرفت‌هایی فراتر از یک به‌روزرسانی میان‌نسلی را شاهد هستیم؛ پیشرفت‌هایی که تأثیر مستقیمی در تجربه شما از یک گوشی هوشمند دارند. آیفون ۱۳ پرو مکس بزرگ‌ترین تغییرات را در زمینه عکاسی و فیلمبرداری داشته، به نمایشگر ۱۲۰ هرتزی پروموشن مجهز شده و حتی در زمینه شارژدهی هم می‌تواند با بهترین‌های دنیای اندروید رقابت کند. مشخصات آیفون ۱۳ پرو مکس را در ادامه می‌بینید.

فهرست مطالب

مشخصات آیفون ۱۳ پرو مکس

  • بدنه شیشه‌ای با فریم استیل
  • وزن ۲۴۰ گرم
  • نمایشگر ۶.۷ اینچی سوپر رتینا XDR OLED
    • حداکثر نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز
    • حداکثر روشنایی ۱۲۰۰ نیت
  • چیپ اپل A15 Bionic
    • پردازشگر اصلی ۶ هسته‌ای
    • پردازشگر گرافیکی ۵ هسته‌ای
  • ۶ گیگابایت حافظه رم
  • ۱۲۸ گیگابایت تا ۱ ترابایت حافظه داخلی
  • سیستم‌عامل iOS 15
  • دوربین اصلی سه‌گانه
    • دوربین واید ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱.۹ میکرونی و لرزشگیر سنسور شیفت
    • دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی با فوکوس خوکار
    • دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با بزرگ‌نمایی اپتیکال ۳ برابری و لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی
  • باتری ۴۳۵۲ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع ۲۷ واتی
  • قیمت ۱۱۰۰ تا ۱۶۰۰ دلار
  • قیمت مدل ۲۵۶ گیگابایتی حدود ۵۰ میلیون تومان

همان‌طور که می‌بینید آیفون ۱۳ پرو مکس مجموعه‌ای از بهترین‌های دنیای موبایل را در خود جای داده است، اما به‌نظر من مهم‌ترین نکته در مورد خانواده آیفون ۱۳ این است که مدل‌های پرو و پرو مکس تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. سال گذشته بهترین دوربین‌ها در اختیار مدل پرو مکس بود اما امسال مدل پرو با ابعاد کوچک‌تر، تمام ویژگی‌های اصلی مدل پرو مکس را در اختیار دارد. اختلاف قیمت محصولات اپل در ایران با قیمت جهانی هم که دیگر به موضوعی عادی تبدیل شده است. آیفون ۱۳ پرو مکس مدل ۲۵۶ گیگابایتی با قیمت جهانی ۱۲۰۰ دلار هم اکنون با دلار ۴۲ هزار تومانی فروخته می‌شود.

ویدیوی نگاه نزدیک دیجیاتو به آیفون ۱۳ پرو مکس

ما چند روز قبل نگاه کوتاهی به مهم‌ترین ویژگی‌های آیفون ۱۳ پرو مکس داشتیم که در ادامه می‌توانید این ویدیو را ببینید.

طراحی و کیفیت ساخت

اپل شرکتی نیست که طراحی گوشی‌هایش را هر سال تغییر دهد، آن هم پس از این‌که طراحی مدرن و زیبای آیفون‌های سال قبل با تحسین گسترده کاربران و منتقدان همراه شد. بنابراین آیفون ۱۳ پرو مکس همان طراحی کلی نسل قبل را دارد، البته با تغییرات بسیار جزئی. یکی از این تغییرات، کوچک‌تر شدن ۲۰ درصدی ناچ بالای صفحه است که حالا عرض کمتری دارد، اما تغییری در تجربه کاربری شما ایجاد نمی‌کند. بیرون‌زدگی ماژول دوربین نیز کمی بیشتر شده که کاملاً طبیعیست، چون دوربین‌های بهتر، فضای فیزیکی بیشتری نیاز دارند.

این تغییرات جزئی اصلاً در حدی نیستند که تفاوت ظاهری معناداری را بین آیفون ۱۳ پرو مکس و نسل قبل ایجاد کنند. بنابراین تشخیص آیفون جدید در نگاه اول کار ساده‌ای نخواهد بود. حتی رنگ جدید اپل یعنی آبی سیرا (Sierra Blue) هم تفاوت چندانی با آبی پسیفیک نسل قبل ندارد و فقط اندکی روشن‌تر و آبی‌تر است. البته من رنگ گرافیتی یا همان خاکستری را در اختیار دارم که انتخاب اول بسیاری از کاربران است و از زیبایی، چیزی کم ندارد.

ضخامت آیفون ۱۳ پرو مکس حدود ۰.۳ میلی‌متر و وزنش ۱۲ گرم بیشتر از آیفون ۱۲ پرو مکس است. اگر با مدل سال قبل کار کرده باشید به‌خوبی می‌دانید که استفاده طولانی از یک گوشی با این ابعاد و وزن چقدر خسته‌کننده است. با این‌که گوشی خودم یعنی پوکو اف ۲ پرو هم گوشی سبکی نیست و ۲۱۹ گرم وزن دارد اما ۲۱ گرم اضافه‌وزن آیفون ۱۳ پرو مکس در استفاده روزمره و به‌خصوص زمان عکاسی و فیلم‌برداری و بازی کاملاً حس می‌شود. پس قبل از خریدن این گوشی بهتر است به فکر تقویت مچ دست خود باشید.

پوشش محافظ روی نمایشگر آیفون ۱۳ پرو مکس همان سپر سرامیکی نسل قبل است که مقاومت بالایی دارد، اما هر اسمی روی شیشه بگذارید از شکنندگی آن کم نمی‌کند. طبق تجربه من این شیشه هم به‌راحتی خش می‌افتد. بنابراین پیشنهاد می‌کنم گلس و قاب محافظ را فراموش نکنید. این گوشی استاندارد IP68 نیز دارد. طبق این استاندارد، گوشی باید به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱.۵ متری آب دوام بیاورد ولی اپل پا را از این فراتر گذاشته و آیفون جدید را تا عمق ۶ متری آب آزموده است.

در نمای روبرو، اسپیکر مکالمه اندکی بالاتر رفته و به فریم گوشی نزدیک‌تر شده تا پهنای ناچ بزرگ آیفون ۱۳ پرو مکس کمی کمتر از نسل قبل باشد. حاشیه‌های اطراف نمایشگر هم مثل قبل هستند، یعنی طبق استانداردهای سال ۲۰۲۱ به‌هیچ‌وجه باریک محسوب نمی‌شوند.

نمایشگر

اپل با نمایشگرهایی که نرخ رفرش بالا دارند بیگانه نیست. تقریباً همان زمانی که اولین گوشی اندرویدی با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی (ریزر فون) معرفی شد اپل نیز اولین آیپد پرو را با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز معرفی کرد. اما غول دنیای تکنولوژی چهار سال زمان لازم داشت تا این فناوری را به آیفون بیاورد و حالا در شرایطی که میان‌رده‌های ارزان‌قیمت اندرویدی نیز صفحه ۹۰ یا ۱۲۰ هرتزی دارند، آیفون ۱۳ پرو مکس برای نخستین بار از این فناوری بهره می‌برد.

اپل دیر وارد این بازی شد اما با دست پر به میدان آمد. آیفون ۱۳ پرو مکس از نظر تنظیم نرخ رفرش، هوشمندترین نمایشگر را در دنیای موبایل دارد. در گوشی‌های اندرویدی ساده، شما می‌توانید نرخ رفرش را روی یکی از دو حالت ۶۰ یا ۱۲۰ هرتز تنظیم کنید. در پرچمداران سامسونگ یا شیائومی اوضاع کمی بهتر می‌شود و گوشی به‌شکل هوشمند و بر اساس محتوای در حال نمایش، نرخ رفرش را تغییر می‌دهد. آیفون جدید نه‌تنها بر اساس محتوای در حال نمایش، بلکه بر اساس سرعت حرکت انگشتان شما نرخ رفرش را تنظیم می‌کند.

فناوری پروموشن روی آیفون ۱۳ پرو مکس تفاوت چشمگیری در تجربه کاربری شما ایجاد می‌کند. اگرچه iOS همیشه روان‌ترین و زیباترین انیمیشن‌ها را در دنیای موبایل داشته اما حالا با نرخ رفرش بالا، انیمیشن‌ها چشم‌نوازتر از قبل به‌نظر می‌رسند. اپل به شما اجازه غیرفعال کردن این قابلیت را نیز می‌دهد. کافیست به منوی تنظیمات، گزینه Accessibility و گزینه Motion بروید و Limit Frame Rate را انتخاب کنید. در این حالت نرخ رفرش به ۶۰ محدود می‌شود.

کمی هم در مورد ویژگی‌های کلی نمایشگر صحبت کنیم. نمایشگر ۶.۷ اینچی آیفون ۱۳ پرو مکس با رزولوشن ۲۷۷۸ در ۱۲۸۴ پیکسل، تصاویر را با تراکم ۴۵۸ پیکسل در هر اینچ نمایش می‌دهد. حداکثر روشنایی این نمایشگر به گفته اپل در حالت عادی به ۱۰۰۰ نیت و هنگام پخش محتوای HDR به ۱۲۰۰ نیت می‌رسد، یعنی ۲۵ درصد افزایش نسبت به نسل قبل. نکته جالب این‌که برای نخستین بار، حداکثر روشنایی نمایشگر آیفون در حالت دستی و خودکار متفاوت است. اگر روشنایی را به‌شکل دستی تنظیم کنید نهایتاً به حدود ۸۵۰ نیت می‌رسد اما در حالت خودکار، این رقم به بالای ۱۰۰۰ نیت افزایش پیدا می‌کند.

کیفیت تصویر نمایشگر این گوشی نیز فوق‌العاده است، اما با چشم غیر مسلح نمی‌توان تفاوت خاصی را بین کیفیت نمایشگر این گوشی، نسل قبلی یا دیگر پرچمداران اندرویدی بازار مشاهده کرد. جالب است بدانید نمایشگر آیفون ۱۳ پرو مکس بالاترین امتیاز را از سایت بررسی تخصصی DXOMark دریافت کرده و با ۸ امتیاز اختلاف نسبت به گلکسی S21 اولترا بر صدر جدول تکیه زده است.

نرم‌افزار و رابط کاربری

آیفون ۱۳ پرو مکس با جدیدترین نسخه سیستم‌عامل موبایل اپل یعنی iOS 15 به دست من رسید که تفاوت محسوسی با نسخه قبل یعنی iOS 14 ندارد. اپل به‌تازگی آپدیت iOS 15.0.1 را نیز برای رفع چند باگ جزئی منتشر کرده است. این نسخه از سیستم‌عامل iOS روی تغییرات جزئی آیکن‌ها، اپلیکیشن‌های فیس‌تایم و مسیجز، مدیریت اعلان‌ها، بهبود مرورگر سافاری و اپلیکیشن مپس تمرکز دارد. اپ‌های فوتوز و اسپات‌لایت نیز هوشمندتر از قبل شده‌اند و اپلیکیشن دوربین نیز می‌تواند متن‌های موجود در قاب دوربین را تشخیص دهد و آنها را به متن قابل ویرایش تبدیل کند.

برای آشنایی بیشتر با قابلیت‌های نرم‌افزاری iOS 15 می‌توانید بررسی کامل این سیستم‌عامل را در دیجیاتو مطالعه کنید. در ویدیوی زیر نیز مهم‌ترین ویژگی‌های iOS 15 را مرور کرده‌ایم.

ویدیوی بررسی iOS 15

در مجموع iOS 15 یک آپدیت میان‌نسلی محسوب می‌شود اما از آنجا که هر سال باید نسخه جدیدی از این سیستم‌عامل داشته باشیم، اپل هم آن را به‌عنوان یک نسخه کامل عرضه کرده است. مهم‌ترین نکته این است که حالا iOS روی نمایشگر ۱۲۰ هرتزی به‌مراتب روان‌تر و جذاب‌تر از قبل اجرا می‌شود. البته همان‌طور که قبلا هم گفته‌ایم، تعداد قابلیت‌های iOS که در ایران به‌درستی کار نمی‌کنند نیز هر سال افزایش می‌یابد.

سخت‌افزار و کارآیی

آیفون ۱۳ پرو مکس با چیپ جدید اپل یعنی A15 Bionic عرضه شده که دومین تراشه ۵ نانومتری این شرکت محسوب می‌شود، یعنی با نسل دوم فناوری ۵ نانومتری شرکت تایوانی TSMC تولید شده است. تعداد ترانزیستورهای تعبیه شده در این چیپ به عدد باورنکردنی ۱۵ میلیارد می‌رسد، یعنی حدود ۲۷ درصد بیشتر از نسل قبل. همه‌چیز در این چیپ جدید است؛ از دو هسته پرقدرت ۳.۲۳ گیگاهرتزی آوالانچ گرفته تا چهار هسته کم‌مصرف ۱.۸۲ گیگاهرتزی بلیزارد. پردازشگر گرافیکی جدید اپل نیز ۵ هسته دارد. در کنار این چیپ ۶ گیگابایت حافظه رم قرار گرفته و حافظه داخلی هم از ۱۲۸ گیگابایت تا ۱ ترابایت متغیر است. شاید ۱ ترابایت حافظه داخلی برای یک گوشی هوشمند بیش از حد زیاد به‌نظر برسد، اما اگر به عکاسی و فیلم‌برداری حرفه‌ای با بالاترین کیفیت علاقه داشته باشید، اقدام اپل را تحسین خواهید کرد.

برای این‌که بدانیم آیفون ۱۳ پرو مکس نسبت به نسل قبل و پرچمداران حال حاضر دنیای اندروید چه جایگاهی دارد، هیچ ابزاری بهتر از اپلیکیشن‌های بنچمارک نیست. در ادامه نتایج به‌دست آمده و توضیح آنها را می‌آورم.

  • آنتوتو ۹: آیفون ۱۳ پرو مکس در این تست ۸۳۰ هزار امتیاز می‌گیرد. بهترین نتیجه‌ای که پیش از این در دیجیاتو برای این تست به‌دست آورده بودیم به شیائومی می ۱۱ (بررسی دیجیاتو) با ۷۸۵ هزار امتیاز اختصاص داشت. البته همین حالا پرچمداران گیمینگ اندرویدی مثل نوبیا رد مجیک 6s پرو یا روگ فون 5s پرو با چیپ اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس امتیاز بالاتری از آیفون جدید می‌گیرند و رکورددار آنتوتو محسوب می‌شوند.
  • گیک‌بنچ ۵: در این تست، آیفون ۱۳ پرو مکس با امتیاز ۱۷۳۵ در حالت تک هسته‌ای و حدود ۴۷۰۰ در حالت چند هسته‌ای اختلاف محسوسی نسبت به رقبای اندرویدی دارد. بهترین گوشی‌های اندرویدی در حالت تک هسته‌ای حدود ۱۱۷۵ و در حالت چند هسته‌ای حدود ۳۷۲۹ امتیاز گرفته‌اند.
  • تری‌دی مارک: آیفون ۱۳ پرو مکس در تست وایلد لایف آنلیمیتد ۱۱۶۰۰ امتیاز گرفت که افزایش ۳۰ درصدی نسبت به نسل قبل را نشان می‌دهد. بهترین گوشی‌های اندرویدی در این تست حتی رقیب آیفون ۱۱ هم نمی‌شوند و به‌زحمت ۶۰۰۰ امتیاز می‌گیرند.

آیفون ۱۳ پرو مکس هنگام اجرای تست‌های فوق به‌شدت داغ می‌شود. نتیجه تست پایداری با اپلیکیشن تری‌دی مارک نیز نشان می‌دهد که این گوشی تنها چند دقیقه پس از اجرای این تست و به‌خاطر افزایش دمای چیپ، سطح کارآیی را پایین می‌آورد. نتیجه تست پایداری نیز ۷۰ درصد بود، یعنی تقریباً همان نتیجه‌ای که برای آیفون ۱۲ پرو به‌دست آورده بودیم و رقم خوبی محسوب نمی‌شود.

داغ شدن بدنه گوشی هنگام استفاده عمومی چندان محسوس نیست. حتی پس از حدود ۳۰ دقیقه فیلم‌برداری 4K/60 باز هم گرمای بدنه در حدی نبود که من را نگران کند. هنگام اجرای بازی‌های ساده‌ای مثل ماریو کارت، کندی کراش و ساب‌وی سرف نیز گوشی اصلاً گرم نمی‌شود. کال آو دوتی موبایل نیز با بالاترین تنظیمات گرافیکی هیچ فشاری به آیفون ۱۳ پرو مکس نمی‌آورد و به روان‌ترین شکل ممکن اجرا می‌شود.

تنها عنوانی که می‌تواند آیفون ۱۳ پرو مکس را به چالش بکشد، بازی پرطرفدار و بسیار سنگین گنشین ایمپکت است. اگر بخواهید این بازی را با بالاترین تنظیمات گرافیکی و نرخ فریم ۶۰ اجرا کنید، در کمتر از ۱۰ دقیقه دمای گوشی به‌شدت افزایش پیدا می‌کند و با افت فریم محسوس روبرو خواهید شد. جالب این‌که حتی با پایین آوردن تنظیمات گرافیکی باز هم شاهد لگ‌های گاه و بی‌گاه در اجرای این بازی هستیم اما گرمای گوشی به حد معمول می‌رسد.

موضوع عجیب دیگر هنگام استفاده از این گوشی، اجرای آسفالت ۹ با نرخ فریم ۳۰ است. طبق تجربه من آیفون‌های قبلی به‌راحتی این بازی را با نرخ فریم ۶۰ و بدون لگ اجرا می‌کردند اما آیفون ۱۳ پرو مکس حتی هنگام اجرا با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه نیز لگ دارد و در صحنه‌های شلوغ شاهد افت فریم هستیم. این موضوع می‌تواند به iOS 15 یا ناسازگاری اپلیکیشن با نرخ فریم متغیر نمایشگر مربوط باشد و شاید با آپدیت نرم‌افزاری برطرف شود.

در مجموع آیفون ۱۳ پرو مکس قوی‌ترین سخت‌افزار دنیای موبایل را در اختیار دارد، اما به‌نظر می‌رسد اپلیکیشن‌های مختلف و به‌خصوص بازی‌ها هنوز برای نمایشگر پروموشن بهینه نشده‌اند. اکثر برنامه‌های بنچمارک گرافیکی روی ۶۰ فریم قفل هستند و بازی‌ها نیز به نرخ فریم بالا نمی‌رسند. احتمالاً مدتی طول می‌کشد تا این مشکلات برطرف شوند.

دوربین

اپل می‌گوید دوربین‌های آیفون ۱۳ پرو مکس (و مدل پرو) بزرگ‌ترین پیشرفت را در تاریخ این شرکت داشته‌اند، و واقعاً همین‌طور است. اگر دوربین سلفی را کنار بگذاریم، سه دوربین دیگر این گوشی هرکدام به‌نحوی تغییر کرده‌اند و بهتر شده‌اند. در کنار پیشرفت سخت‌افزاری، قابلیت‌های نرم‌افزاری جدیدی هم به این گوشی آمده تا تجربه عکاسی شما را به سطح تازه‌ای برساند. مشخصات دوربین‌های این گوشی را در ادامه می‌بینید.

  • دوربین واید ۱۲ مگاپیکسلی، ضریب اف ۱.۵، اندازه پیکسل ۱.۹ میکرون، فوکوس خودکار دوال پیکسل PDAF، لرزشگیر سنسور شیفت
  • دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۸، فوکوس خودکار PDAF، لرزشگیر اپتیکال، بزرگ‌نمایی اپتیکال ۳ برابری
  • دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی، ضریب اف ۱.۸، فوکوس خودکار PDAF
  • دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۲

اپل معمولاً در مورد اندازه سنسورها صحبت نمی‌کند اما با توجه به ابعاد پیکسل‌ها می‌توان اندازه سنسور را حدس زد. دوربین واید این گوشی بزرگ‌ترین پیکسل‌ها را در دنیای موبایل حال حاضر دارد، یعنی حتی بزرگ‌تر از پیکسل‌های ۱.۸ میکرونی نسل سوم سونی اکسپریا وان. بنابراین سنسور این گوشی اندکی از سنسور ۱/۱.۷ اینچی پرچمدار جدید سونی بزرگ‌تر است اما به دیگر پرچمداران دنیای اندروید مثل می ۱۱ اولترا یا گلکسی S21 اولترا نمی‌رسد. این سنسور بزرگ در کنار گشودگی دیافراگم بسیار بالا (۱.۵/f) عملکرد فوق‌العاده‌ای را در تمام شرایط نوری نوید می‌دهد.

بزرگ‌نمایی اپتیکال دوربین تله‌فوتو اندکی بیشتر شده و از ۲.۵ به ۳ برابر رسیده اما در کنار این تغییر مثبت، شاهد کاهش قابل توجه گشودگی دیافراگم هستیم (۲.۸/f در برابر ۲.۲/f). بنابراین احتمالاً در محیط تاریک با مشکل مواجه خواهد شد.

دوربین اولتراواید نیز با دیافراگم بازتر (۱.۸/f در برابر ۲.۴/f) همراه شده، ضمن این‌که برای نخستین بار در تاریخ آیفون، فوکوس خودکار دارد و می‌تواند تصاویر ماکرو ثبت کند. من این ویژگی را برای نخستین بار روی هواوی میت ۲۰ پرو تجربه کرده بودم که سه سال قبل با دوربین تله‌فوتو 3x معرفی شده بود. بنابراین در این دو زمینه، اپل سه سال از هواوی عقب‌تر است.

رابط کاربری دوربین

در زمانی نه‌چندان دور، رابط کاربری دوربین آیفون بسیار ساده بود تا همه کاربران در هر سطحی از مهارت بتوانند بهترین عکس‌ها را با این گوشی ثبت کنند. حالا به‌خاطر تعدد دوربین‌ها، افزایش قابلیت‌ها و سطح بالای رقابت، اپل نیز رابط کاربری پیشرفته‌تری در اختیار شما می‌گذارد تا بتوانید تنظیمات مورد نیاز خود را روی عکس‌ها اعمال کنید. البته منوی تنظیمات دوربین همچنان خارج از اپلیکیشن دوربین قرار دارد و برای دسترسی به آن باید وارد منوی تنظیمات گوشی بشوید.

یکی از جدیدترین پیچیدگی‌های رابط کاربری اپ دوربین این گوشی، پروفایل‌های رنگی مختلف است که از نوار بالا یا منوی تنظیمات انتخاب می‌شود. اپل برای نخستین بار قابلیت تنظیم دستی دما و غلظت رنگ را در ۴ پروفایل مختلف در اختیار شما می‌گذارد. این‌که کدام‌یک از این پروفایل‌ها را دوست داشته باشید کاملاً به شما برمی‌گردد. من همان حالت اصلی را برای عکاسی انتخاب کردم. در ادامه چند نمونه عکس با پروفایل‌های مختلف را می‌بینید.

جز تنظیم پروفایل‌های رنگی، گزینه‌های دیگری برای تنظیمات دستی وجود ندارد. یکی از ویژگی‌های عجیب اپ دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس این است که به‌طور خودکار و بسته به فاصله شما با سوژه، دوربین مورد استفاده را تغییر می‌دهد. مثلاً زمانی که دوربین تله را انتخاب کرده‌اید ولی کمی به سوژه نزدیک می‌شوید، دوربین اصلی فعال می‌شود یا زمانی که دوربین اصلی را انتخاب کرده و در فاصله کمتر از ۱۰ سانتی‌متر از سوژه قرار بگیرید، دوربین تله‌فوتو برای ثبت عکس ماکرو فعال می‌شود. این رفتار به‌ظاهر هوشمندانه در درازمدت کمی آزاردهنده خواهد شد. البته اپل وعده داده که حداقل امکان فعال‌سازی دستی حالت ماکرو را به اپ دوربین اضافه خواهد کرد. با این مقدمات به سراغ بررسی عکس‌های دوربین این گوشی می‌رویم.

دوربین اصلی

دوربین اصلی آیفون ۱۳ پرو بهترین دوربین ۱۲ مگاپیکسلی دنیای موبایل است. با این دوربین می‌توانید با کمترین زحمت، زیباترین عکس‌ها را بگیرید. همه‌چیز در این تصاویر متوازن است، از کنتراست تصویر گرفته تا غلظت و دمای رنگ. هیچ نشانه‌ای از نویز در عکس‌ها دیده نمی‌شود و همانند تمام آیفون‌های قبل، خبری از رنگ‌های اغراق شده یا HDR بیش از حد نیست. فوکوس بسیار سریع و دقیق انجام می‌شود و هیچگاه نیازی به لمس مجدد صفحه برای تغییر فوکوس نخواهید داشت. در ادامه چند نمونه عکس از دوربین اصلی این گوشی در شرایط نوری مناسب را می‌بینید.

البته وقتی عکس‌ها را بزرگ کنید، می‌بینید که بعضی جزئیات از دست رفته‌اند. ثبت جزئیاتی مثل چمن‌ها یا بافت‌های متراکم به سنسوری با رزولوشن بیشتر از ۱۲ مگاپیکسل نیاز دارند و افزایش اندازه سنسور یا پیکسل‌ها، تأثیری روی آنها ندارد. بنابراین اگر قصد کراپ کردن تصاویر یا چاپ آنها در ابعاد بزرگ را دارید، شاید آیفون ۱۳ پرو مکس نتواند انتظارات شما را پاسخ دهد.

با کاهش نور، کیفیت کلی عکس‌ها نیز افت می‌کند اما این گوشی با پردازش مناسب، عکس واقعاً زیبایی را تحویل شما می‌دهد. تا زمانی که عکس‌ها را بزرگ نکنید، همه‌چیز بسیار عالی به‌نظر می‌رسد. عکس‌های این گوشی در نور کم نویز چندانی ندارند و از نظر غلظت رنگ و کنتراست هم در سطح قابل قبولی هستند. پس از بزرگ کردن تصاویر می‌بینید که جزئیات به‌شکل آبرنگی ثبت شده‌اند.

دوربین اولتراواید

دوربین اولتراواید آیفون ۱۳ پرو مکس در شرایط نوری ایده‌آل، عکس‌های بسیار خوبی می‌گیرد که از لحاظ رنگ، نور و کنتراست با دو دوربین دیگر تفاوت خاصی ندارند. جزئیات هم در نمای کلی کافی به‌نظر می‌رسد اما گوشه‌های عکس‌ها کمی کشیده و تار می‌شوند.

در محیط تاریک نباید انتظار زیادی از این دوربین اولتراواید داشته باشید. البته این دوربین با گشودگی دیافراگم بیشتر، عکس‌های به‌مراتب بهتری از بقیه آیفون‌ها می‌گیرد ولی معجزه نمی‌کند. تقریباً در تمام شرایط برای عکاسی شبانه با این دوربین مجبور به استفاده از نایت‌مود هستید ولی در نهایت، عکس خروجی اختلاف قابل توجهی با دوربین اصلی خواهد داشت.

قابلیت فوکوس خودکار دوربین اولتراواید، یکی از بهترین دوربین‌های ماکرو را در اختیار شما می‌گذارد و می‌توانید حتی از فاصله ۲ سانتی‌متری عکاسی کنید. عکس‌های ماکرو این دوربین در شرایط نوری ایده‌آل کاملاً زیبا به‌نظر می‌رسند. اگر اپل امکان فعال‌سازی دستی حالت ماکرو و تنظیم دستی فوکوس را به اپ دوربین اضافه کند، نتیجه به‌مراتب بهتر خواهد بود.

عکاسی ماکرو به نور کافی نیاز دارد و متأسفانه اپل امکان استفاده از فلاش به‌عنوان منبع نور را فراهم نکرده است. استفاده از فلاش برای این حالت هم معمولاً فوکوس درستی به شما نمی‌دهد. بنابراین برای عکاسی ماکرو حتماً باید به‌فکر تأمین نور کافی باشید.

دوربین تله‌فوتو

دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۳ پرو مکس همانند دوربین اصلی در شرایط نوری مناسب عکس‌های بسیار خوبی می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های جذاب آیفون یعنی توازن نور و رنگ بین دوربین‌های مختلف، اینجا هم دیده می‌شود و عکس‌های تله‌فوتو از این نظر تفاوتی با دوربین اصلی ندارند. البته واضح است که این عکس‌ها از نظر کیفیت کلی به دوربین اصلی نمی‌رسند، به‌خصوص اگر کمی آنها را بزرگ کنید.

همان‌طور که انتظار داشتم، دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۳ پرو مکس به‌خاطر ابعاد نسبتاً کوچک سنسور و ضریب اف ۲.۸ توانایی زیادی برای عکاسی در نور کم ندارد. بنابراین حتی در شرایطی که دوربین اصلی می‌تواند عکس فوق‌العاده‌ای بگیرد، دوربین تله‌فوتو به نایت‌مود متوسل می‌شود و بیش از ۳ ثانیه شما را معطل می‌کند. گاهی اوقات نیز اپ دوربین به این نتیجه می‌رسد که دوربین تله‌فوتو برای عکاسی مناسب نیست و به‌شکل خودکار از زوم دیجیتال دوربین اصلی استفاده می‌کند. در چنین شرایطی عکس خروجی کیفیت بالایی نخواهد داشت.

دوربین سلفی

تنها دوربینی که مورد کم‌لطفی اپل قرار گرفته، دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی آیفون ۱۳ پرو مکس است. این دوربین تفاوتی با نسل قبل ندارد و در شرایط نوری ایده‌آل، عکس‌های بسیار خوبی می‌گیرد. به‌لطف پردازش عالی تصویر، معمولاً جزئیات و رنگ پوست بسیار خوب از آب درمی‌آیند و خطای رنگی هم دیده نمی‌شود. این دوربین توانایی کافی برای عکاسی شبانه را ندارد. سلفی‌ها در محیط تاریک به‌هیچ‌وجه کیفیت خوبی ندارند و حتی استفاده از نمایشگر به‌عنوان منبع نور یا فعال کردن نایت‌مود هم تأثیری روی نتیجه کار نخواهد داشت.

این دوربین توانایی کافی برای عکاسی شبانه را ندارد. سلفی‌ها در محیط تاریک به‌هیچ‌وجه کیفیت خوبی ندارند و حتی استفاده از نمایشگر به‌عنوان منبع نور یا فعال کردن نایت‌مود هم تأثیری روی نتیجه کار نخواهد داشت.

یکی از قابلیت‌های جذاب نرم‌افزاری خانواده آیفون ۱۳ حالت فیلم‌برداری سینمایی است که جلوه زیبایی به ویدیوهای شما می‌دهد. این ویژگی را می‌توان مشابه حالت پرتره برای ویدیوها در نظر گرفت که البته کمی هوشمندتر شده است. پیش از این بقیه شرکت‌ها از جمله سامسونگ با ویژگی لایو فوکوس ویدیو نیز رویکرد مشابهی را در پیش گرفته بودند اما اپل مثل همیشه عملکرد بهتری دارد. البته حالت فیلم‌برداری سینمایی بدون مشکل هم نیست. بررسی این قابلیت و دیگر ویژگی‌های جذاب دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس را می‌توانید به‌زودی در دیجیاتو ببینید.

باتری و شارژ

آیفون ۱۳ پرو مکس با باتری ۴۳۵۲ میلی‌آمپر ساعتی، بهترین آیفون تاریخ از نظر شارژدهی باتری حساب می‌شود. البته انتظار رکوردشکنی در دنیای موبایل را نداشته باشید، چون آیفون‌ها هیچ‌گاه باتری پرظرفیتی نداشته‌اند و آیفونی که بتواند تا روز دوم بدون نیاز به شارژر دوام بیاورد، استثنایی محسوب می‌شود.

طبق تجربه من، آیفون ۱۳ پرو مکس اولین آیفونی است که به‌راحتی به روز دوم می‌رسد. در واقع حتی اگر تلاش کنید، نمی‌توانید باتری این گوشی را در یک روز تمام کنید (مگر این‌که ۵ ساعت گنشین ایمپکت بازی کنید). با استفاده نسبتاً سنگین شامل اجرای اپ‌های مختلف، مرور وب، عکاسی و فیلم‌برداری و حتی یکی دو ساعت بازی، باتری این گوشی در اواخر روز به حدود ۲۵ درصد می‌رسد که واقعاً رقم خوبیست.

آیفون ۱۳ پرو مکس از شارژ سریع ۲۷ واتی پشتیبانی می‌کند اما از آنجا که شارژری همراه‌اش نیست، سرعت شارژ این گوشی به شارژری که شما در اختیار دارید (یا می‌خرید) بستگی دارد. اگر از شارژر ۲۰ واتی اپل استفاده می‌کنید، می‌توانید روی ۴۰ الی ۴۵ درصد شارژ طی نیم ساعت حساب کنید و شارژ کامل گوشی هم با این شارژر به اندکی کمتر از ۲ ساعت زمان نیاز خواهد داشت. اگر شارژر پرقدرت (بیش از ۲۷ وات) و سازگار با آیفون دارید، طی نیم ساعت می‌توانید حدود ۵۵ درصد باتری را شارژ کنید ولی زمان شارژ کامل تغییر نمی‌کند.

جمع‌بندی

آیفون ۱۳ پرو مکس مجموعه‌ای از تغییرات کوچک اما مهم را در خود دارد که ترکیب آنها نتیجه فوق‌العاده‌ای را رقم زده است. با این حال اهمیت این تغییرات شاید برای تمام کاربران به یک اندازه نباشد، به‌خصوص برای کسانی که همین حالا آیفون ۱۲ پرو مکس دارند. بیایید تغییرات را در چند بخش مرور کنیم: نمایشگر، دوربین، قدرت پردازش و باتری.

نمایشگر آیفون جدید حالا نرخ رفرش بالاتری دارد که به‌شکل هوشمند تنظیم می‌شود و انیمیشن‌ها را روان‌تر از قبل اجرا می‌کند. با این حال من هنوز کسی را ندیده‌ام که از نمایشگر ۶۰ هرتزی آیفون‌های قبلی ناراضی باشد. سیستم‌عامل iOS به‌اندازه کافی روان است که حتی روی صفحه ۶۰ هرتزی نیز به روان‌ترین شکل ممکن اجرا می‌شود. دقت رنگ بالاتر و روشنایی بیشتر نمایشگر این گوشی نسبت به نسل قبلی هم در استفاده عمومی احساس نمی‌شود.

آیفون‌ها همیشه دوربین‌های خوبی داشته‌اند. اگر عکاسی ماکرو برایتان جذاب نیست و زوم ۳ برابری با ۲.۵ برابری تفاوتی در تجربه عکاسی شما ایجاد نمی‌کند، پیشرفت‌های دوربین آیفون جدید هم به کار شما نمی‌آید. تنها می‌توانید از کیفیت بهتر دوربین اصلی، به‌خصوص در نور کم لذت ببرید.

چیپ A15 در آیفون ۱۳ پرو مکس فوق‌العاده قدرتمند است و حتی می‌تواند قوی‌ترین چیپ دنیای موبایل لقب بگیرد، اما آیفون ۱۲ پرو مکس نیز در هیچ شرایطی کم نمی‌آورد و حداقل تا ۲ سال دیگر قدرت کافی برای اجرای تمام اپ‌ها و بازی‌ها را دارد.

شارژدهی باتری بهتر می‌تواند تمایز اصلی این گوشی با نسل قبل باشد. آیفون ۱۲ پرو مکس شارژدهی بسیار خوبی داشت اما نسل جدید با ۲ الی ۳ ساعت اسکرین‌تایم بیشتر، کاربران آیفون را وارد دنیای جدیدی می‌کند.

بنابراین به‌نظر من اگر یکی از اعضای خانواده آیفون ۱۲ را دارید، عضو متناظر آن در خانواده آیفون ۱۳ نمی‌تواند تجربه کاربری شما را به‌اندازه کافی تغییر دهد. پیشنهاد می‌کنم تنها در صورتی به آیفون ۱۳ کوچ کنید که یا مدل‌های قدیمی‌تر آیفون را در دست دارید، یا برای حرکت روی لبه تکنولوژی و تجربه آخرین مدل‌ها لحظه‌شماری می‌کنید.

در نهایت باید به مشکلات خرید و استفاده آیفون در ایران هم اشاره کنم. این مشکلات از قیمت بسیار بالای این محصولات شروع می‌شود، با محدودیت‌های iOS و اپلیکیشن‌ها ادامه می‌یابد و ممکن است به تعمیرناپذیری آن ختم شود. با سخت‌گیری‌های جدید اپل در زمینه تعویض قطعات، تعمیر این گوشی فقط در اپل استور ممکن خواهد بود و تعداد کاربران ایرانی که به اپل استور دسترسی دارند، چندان زیاد نیست.

سوالات متداول کاربران درباره موبایل آیفون ۱۳ پرو مکس

قیمت آیفون 13 پرو مکس در بازار جهانی و بازار ایران چقدر است؟

آیفون 13 پرومکس در بازار جهانی بین 1100 تا 1600 دلار عرضه شده که در بازار ایران با توجه به قیمت دلار چیزی بین 40 تا 60 میلیون تومان قیمت دارد.

مشخصات سخت افزاری آیفون ۱۳ پرو مکس چیست؟

آیفون 13 پرو از نسل دوم تراشه‌های 5 نانو متری بهره می‌برد. کنار این چیپ 6 گیگ رم برای موبایل در نظر گرفته شده و حافظه داخلی آن هم از 128 تا 1 ترابایت متغیر است.

مشخصات دوربین های آیفون ۱۳ پرو مکس چیست؟

 سه دوربین پشتی تله فوتو، واید و اولتراواید این موبایل به ترتیب 12 مگاپیکسل کیفیت دارند. به گفته شرکت اپل بزرگترین پیشرفت آیفون در این موبایل‌ها برای دوربین‌هایش است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • min
    min | ۲۰ مهر ۱۴۰۰

    آقای همه چیز ios، بنده گوشیم8، از قسمت بالا روی قسمت دسکتاپ کلیک کردم اما مثلا در یوتیوب تغییری نسبت به حالت mobail اتفاق نمی افته، آیا میتونی راهنمایی کنی که چگونه در یوتیوب تغییر حالت به نسخه دسکتای انجام بشه؟

مطالب پیشنهادی