ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی کیبورد لاجیتک MX Keys
نقد و بررسی‌

بررسی لاجیتک MX Keys ؛ فراتر از آنچه از یک کیبورد وایرلس می‌‌خواهید

اگر روی میز کارتان به طور همزمان ۲ یا ۳ سیستم کامپیوتر داشته باشید، معمولا مجبور می‌شوید از چندین ماوس و کیبورد استفاده کنید یا به دنبال سوییچ‌های پر دردسری بگردید که یک ماوس و ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۰ مهر ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

اگر روی میز کارتان به طور همزمان ۲ یا ۳ سیستم کامپیوتر داشته باشید، معمولا مجبور می‌شوید از چندین ماوس و کیبورد استفاده کنید یا به دنبال سوییچ‌های پر دردسری بگردید که یک ماوس و یک کیبورد را با کابل‌‌های متعدد به چندین کامپیوتر وصل می‌کنند. اما لاجیتک با کیبورد و ماوس‌های سری MX یک راهکار ساده‌تر دارد: اتصال یک ماوس و یک کیبورد به ۳ سیستم به طور همزمان و به صورت بیسیم. پیش از این در دیجیاتو یکی دیگر از اعضای خانواده MX یعنی ماوس جمع و جور اما پیشرفته لاجیتک MX Anywhere 3 را بررسی کرده بودم. در این مطلب قصد دارم کیبورد پیشرفته این خانواده یعنی لاجیتک MX Keys را بررسی کنم.

مشخصات کیبورد لاجیتک MX Keys :

  • اتصال از طریق بلوتوث یا دانگل USB وایرلس با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز- با امکان اتصال همزمان به ۳ دستگاه
  • سازگار با سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک او اس، آی او اس، آیپد او اس و اندروید
  • امکان برنامه‌ریزی برخی از کلیدها
  • مجهز به پورت شارژ USB-C
  • شارژدهی باتری ۵ ماهه با نور پس زمینه غیر فعال و ۱۰ روزه با نور پس زمینه روشن
  • جنس بدنه ترکیبی از پلاستیک و آلومینیوم
  • وزن ۸۱۰ گرم
  • ابعاد ۱۳۱.۶ در ۴۳۰.۲ در ۲۰.۵ میلی‌متر
  • عرضه در رنگ‌های خاکستری (مدل مک) و دودی (مدل مورد بررسی)
  • نسخه فرم‌ور زمان بررسی: ۱۲.۰۰.۰۰۱۱
  • نسخه نرم‌افزار لاجیتک آپشنز در زمان بررسی: ۹.۴۰.۷۵ (نسخه مک)
  • قیمت حدود ۳.۹ میلیون تومان

در جعبه لاجیتک MX Keys، علاوه بر خود کیبورد و دفترچه راهنما، یک کابل با یک سر USB-A و یک سر USB-C به چشم می‌خورد که برای شارژ کیبورد کاربرد دارد. علاوه بر این یک دانگل USB Unifying مخصوص ماوس و کیبوردهای لاجیتک در جعبه قرار گرفته است.

بررسی کیبورد لاجیتک MX Keys
کابل USB-C‌ و دانگل یونیفایینگ در کنار کیبورد

کیبورد وایرلس لاجیتک امکان اتصال از طریق بلوتوث یا دانگل USB را دارد و علاوه بر این می‌تواند به طور همزمان به ۳ دستگاه (چه بلوتوث و چه با دانگل) متصل شود و به سادگی بین آنها سوییچ کند. دلیلی که من این کیبورد را خریدم نیز دقیقا همین موضوع بود تا از چند کیبورد روی میز کار خلاص شوم و تنها با MX Keys به طور همزمان از دو سیستم ویندوزی و یک مک استفاده کنم. همچنین باید اشاره کنم که بر خلاف این که برخی از وبسایت‌ها از امکان اتصال کیبورد به کامپیوتر از طریق کابل USB‌ می‌گویند اما پورت USB-C فقط برای شارژ کردن کاربرد دارد و تنها راه اتصال کیبورد به کامپیوتر، موبایل یا تبلت، از طریق بلوتوث یا دانگل است.

کیبورد همچنین به نور پس زمینه تک رنگ و قابل تنظیم در ۷ سطح نوری مجهز شده و امکان تنظیم نور به طور خودکار بر اساس نور محیط و روشن شدن خودکار با نزدیک شدن دست را هم دارد. نور پس زمینه این کیبورد یک مزیت مهم محسوب می‌شود؛ چون کمتر کیبورد فول سایز بلوتوث با نور پس زمینه تولید شده و این ویژگی معمولا مختص کیبوردهای گیمینگ، مدل‌های باسیم یا کیبورد لپتاپ‌ها است.

لاجیتک MX Keys‌ همچنین در یک مدل گران‌تر روانه بازار شده که در جعبه آن یک استراحت‌گاه مچ‌دست به چشم می‌خورد. اگر هم بخواهید استراحت‌گاه ساخته شده از مموری فوم را جداگانه خریداری کنید باید ۲۰ دلار اضافه‌تر بپردازید. البته از آنجایی که لبه پایینی کیبورد ضخامت بسیار کمی دارد،‌ از نظر من نیازی به استراحت‌گاه نیست. همچنین مدلی از این کیبورد با طراحی کلیدهای ویژه مک و رنگ کمی روشن‌تر خاکستری تولید شده. این مدل از نظر قابلیت‌ها، کاملا مشابه مدل مورد بررسی است اما کابلی با دو سر USB-C دارد. اگر هم به دنبال کیبورد مشابه اما جمع و جورتری باشید، می‌توانید به سراغ مدل جدید MX Keys mini بروید که فاقد بخش عددی کیبورد است، اما قیمت مشابه ۹۹ دلاری دارد.

طراحی و تجربه کاربری

بررسی کیبورد لاجیتک MX Keys

لاجیتک MX Keys (لینک در وبسایت لاجیتک) در واقع یک مدل ارزان‌ قیمت‌تر از کیبورد لاجیتک کرفت (لینک در وبسایت لاجیتک) محسوب می‌شود که البته همچنان کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد اما فاقد کلید چرخان مدل کرفت است. کلید چرخان مدل کرفت،‌ بیشتر به کار تولید کنندگان محتوا می‌آمد و می‌توانستید قابلیت‌های آن را در اپلیکیشن‌هایی از جمله ادوبی فوتوشات، لایت روم و نیز مایکروسافت آفیس، شخصی‌سازی کنید. مدل کرفت قیمت بالاتری دارد و در حالی که لاجیتک MX Keys در زمان نگارش مطلب با قیمت حدودا ۳.۹ میلیون تومانی به فروش می‌رسد اما برای کرفت باید حدود ۵.۵ میلیون تومان هزینه کنید. بین این دو مدل، برای بیشتر کاربران، مدل مورد بررسی گزینه به صرفه‌تری است.

طراحی کیبورد لاجیتک MX Keys بسیار مینیمال و زیبا است و بی دلیل نیست که دو جایزه طراحی رد دات و iF سال ۲۰۲۰ را هم کسب کرده است. بخش رویی قاب کیبورد را آلومینیوم با کیفیت و محکمی پوشانده که از ۴ طرف با خمش تا لبه‌ها ادامه پیدا کرده است. زیر کیبورد هم یک قاب آلومینیومی به همراه ۶ پد لاستیکی با کیفیت برای جلوگیری از لیز خوردن کیبورد روی میز تعبیه شده اما بخش بالایی قاب پشتی با یک قسمت پلاستیکی با کیفیت پوشانده شده. داخل این قسمت، قطعات الکترونیکی،‌ آنتن و باتری قرار گرفته‌اند.

بررسی کیبورد لاجیتک MX Keys

هنگامی که کیبورد روی میز قرار می‌گیرد، ضخامت بخش بالایی آن حدود ۱۸.۵ میلی‌متر و ضخامت بخش پایینی حدود ۶.۵ میلی‌متر است. همین اختلاف ضخامت باعث می‌شود کیبورد با شیب ملایمی روی سطح قرار بگیرد و به همین دلیل حتی حین تایپ طولانی مدت هم دستتان را آزار ندهد. البته برخی از کاربران لاجیتک MX Keys‌ معتقدند این کیبورد شیب کافی ندارد و برخی دیگر از ضخامت بیش از حد کم در لبه جلویی می‌گویند و به همین دلیل معتقدند تایپ طولانی مدت با آن خسته کننده است. این گروه از افراد اعتقاد دارند که تهیه استراحت‌گاه مخصوص دست که لاجیتک با قیمت ۲۰ دلار برای این مدل عرضه می‌کند، تجربه تایپ را بهبود می‌دهد. اما برای من که بیشتر ساعات کاری‌ام به تایپ با کیبورد سپری می‌شود، لاجیتک MX Keys کاملا راحت است و هنگام تایپ طولانی با آن به هیچ وجه احساس خستگی نمی‌کنم.

بررسی کیبورد لاجیتک MX Keys
پورت USB-C و کلید روشن و خاموش کردن کیبورد

لاجیتک، در سمت راست لبه پلاستیکی، کلید روشن و خاموش و یک پورت USB-C برای شارژ را تعبیه کرده است. محل قرارگیری کلید روشن و خاموش کردن به گونه‌ای طراحی شده که بعد از چند روز کار با کیبورد، بدون نگاه کردن، به سادگی پیدایش می‌کنید.

بخش رویی کیبورد ظاهر بسیار ساده‌ای دارد. در لبه بالایی، یعنی همان قسمت پلاستیکی که از زیر تا بالا ادامه پیدا کرده، لوگوی نسبتا کوچک logi به چشم می‌خورد. در بالا سمت راست هم یک LED‌ تعبیه شده که در زمان شارژ شدن کیبورد به رنگ سبز چشمک می‌زند و اگر شارژ به کمتر از ۱۰ درصد برسد، به رنگ قرمز روشن می‌شود. به غیر از این‌ها و کلیدها،‌ هیچ چیز اضافه دیگری روی کیبورد مشاهده نمی‌شود. در مورد وزن کیبورد هم باید بگویم که ۸۱۰ گرم است که با توجه به ابعاد کیبورد بسیار سنگین احساس می‌شود. در نتیجه با وجود جمع و جور بودن نسبی کیبورد، به هیچ وجه نمی‌توانید به عنوان یک کیبورد قابل حمل روی آن حساب کنید.

بررسی کیبورد لاجیتک MX Keys
کلیدها حروفی و عددی در بخش وسط،‌ کمی عمیق‌تر طراحی شده‌اند.

اما بگذارید از تجربه تایپ با این کیبورد بگویم. تا زمان نگارش این مطلب تقریبا ۲ ماه می‌شود که روزی چند هزار کلمه و در دو سیستم عامل مک او اس و ویندوز با لاجیتک MX Keys تایپ می‌کنم. طراحی همه کلیدهای عددی و حروفی و برخی کلیدهای دیگر به گونه‌ای است که بخش عمده‌ای از وسط آنها عمق بیشتری نسبت به اطراف دارد. عمق این بخش بسیار دقیق طراحی شده و نه آن قدر گود است که انگشت‌تان به سختی از یک کلید به کلید دیگر برود و نه آن‌ قدر کم عمق که روی آنها لیز بخورد. فونت‌های روی کلیدها هم بسیار خوانا هستند و به راحتی آنها را پیدا می‌کنید. با این حال من ترجیح می‌دادم کلیدهای F1 تا F12 کمی فونت بزرگتری داشتند. همچنین باید اشاره کنم که روی برخی از کلیدهای ردیف پایینی، علاوه بر نام کلیدهای متداول کیبوردهای ویندوزی، نام‌های معمول کیبوردهای مک را هم روی خود دارند. البته مدل مک این کیبورد کلیدهایی تنها با نام‌های معمول مک از جمله command و option دارد.

لاجیتک MX Keys یک کیبورد low-profile یعنی با کلیدهایی بسیار کوتاه و مشابه لپتاپ‌ها محسوب می‌شود. عمق فشرده شدن کلیدها ۱.۸ میلی‌متر یعنی کم و بیش مشابه بیشتر لپتاپ‌ها است و همان طور که لاجیتک هم می‌گوید تجربه‌ای مشابه تایپ با کیبورد لپتاپ را برایتان رقم می‌زند. برخی از کاربران ممکن است کیبوردهای مکانیکی با کلیدهای با عمق فشرده شدن بیشتر را ترجیح دهند. من هم تا پیش از این و برای چندین سال از کیبورد پر فروش و نسبتا ارزان قیمت لاجیتک K120 (لینک در سایت لاجیتک) برای تایپ و کارهای اداری و خانگی روزمره استفاده می‌کردم. K120 کلیدهایی با عمق فشرده شدن به مراتب بیشتر از لاجیتک MX Keys‌ دارد. اما هنگامی که به لاجیتک MX Keys مهاجرت کردم به سرعت به طراحی کلیدهای آن عادت کردم و پس از حدود ۲ روز، میزان سرعت و خطای تایپ‌م بهبود پیدا کرد و به میزان مشابه کیبورد K120 رسید.

اگر در محل کارتان صدای تایپ کیبورد روی اعصاب همکارانتان می‌رود و آنها چپ‌چپ به شما نگاه می‌کنند، نیازی نیست نگران سر و صدای MX Keys‌ باشید چون اگر چه صدایی بیشتر از کیبورد برخی از لپتاپ‌ها دارد اما در مجموع کم صداتر از آن است که مزاحمتی برای اطرافیان ایجاد کند. ولی اگر بخواهیم با کیبوردهای مکانیکی مقایسه کنیم باید بگوییم که صدای بسیار کمتری نسبت به بیشتر مدل‌های مکانیکی دارد.

کیبورد لاجیتک MX Keys می‌تواند از طریق بلوتوث یا دانگل USB یونیفایینگ اختصاصی لاجیتک به دستگاه‌ها متصل شود. من در مدت استفاده از کیبورد، به طور همزمان آن را به ۲ و گاه به ۳ کامپیوتر یا موبایل و از طریق بلوتوث یا دانگل متصل کردم و هرگز شاهد قطع و وصل شدن کیبورد،‌ تداخل با دستگاه‌های دیگر، لگ یا تاخیر در تایپ کردن یا مشکل تایپ نشدن برخی از کاراکترها نبودم.

بررسی کیبورد لاجیتک MX Keys
با استفاده از ۳ کلید ویژه می‌توان به سادگی بین سیستم‌ها سوییچ کرد.

لاجیتک برای سوییچ کردن بین سیستم‌هایی که کیبورد به آنها متصل شده، ۳ کلید را در بالای سمت راست کیبورد در نظر گرفته است. روی هر یک از این کلیدها، یک LED کوچک به چشم می‌خورد که وضعیت اتصال را نشان می‌دهد. یکی از مواردی که از نظر من نقص محسوب می‌شود مربوط به همین LEDها است. زمانی که کیبورد را روشن می‌کنید یا با استفاده از این ۳ کلید بین سیستم‌ها سوییچ می‌شوید، LED روی کلید مربوطه تنها به مدت ۵ ثانیه چشمک می‌زند و سپس خاموش می‌شود. من ترجیح می‌دهم همیشه LED روی یکی از این کلیدها روشن باقی بماند تا با یک نگاه سریع به کیبورد متوجه شوم که کیبورد به کدام یک از ۳ سیستم متصل است. اما از آنجایی که چنین امکانی در نظر گرفته نشده گاه مجبور می‌شوم یکی از کلیدهای کیبورد (مثلا کلید استارت) را فشار دهم تا متوجه شوم در حال حاضر کیبورد به کدام سیستم متصل شده است. این ۳ کلید علاوه بر سوییچ کردن بین سیستم‌ها، امکان اتصال مجدد به یک سیستم را هم از طریق فشردن و نگه داشتن برای چند ثانیه در اختیارتان می‌گذارند. خوشبختانه فرایند سوییچ کردن بین سیستم‌ها بسیار سریع اتفاق می‌افتد و شاهد لگ چندانی نیستید.

کیبورد همچنین به کلیدهای اضافه برای اجرای ماشین حساب، افزایش،‌ کاهش و قطع صدا و نیز قفل کردن سیستم عامل مجهز شده است. علاوه بر این با استفاده از کلید ترکیبی fn+esc می‌توانید کارایی کلیدهای F1 تا F12 را روی حالت پیش فرض فانکشن‌های ویندوز یا مک، و یا شرتکات‌هایی از قبیل تنظیم نور نمایشگر لپتاپ،‌ نور پس زمینه کیبورد و کلیدهای مالتی مدیا تغییر دهید.

بررسی کیبورد لاجیتک MX Keys
نور پس زمینه کیبورد هم در نور کم و هم در نور شدید کاملا کافی است و به طور خودکار تنظیم می‌شود.

اما نور پس زمینه کیبورد لاجیتک MX Keys چگونه است؟ نور پس زمینه تنها یک رنگ سفید رنگ دارد و می‌توانید میزان آن را با استفاده از کلیدهای ترکیبی fn+F6 و fn+F7 بین ۷ سطح و یا حالت خاموش تنظیم کنید. متاسفانه اگر نور پس زمینه را خاموش کرده باشید، با روشن و خاموش کردن کیبورد، نور به طور خودکار روشن می‌شود و در نتیجه در شارژدهی باتری، تاثیر منفی می‌گذارد؛ مگر این که نور کلیدها را از داخل اپلیکیشن لاجیتک آپشنز (که کمی بعدتر در موردش توضیح می‌دهم) به کلی خاموش کرده باشید. نور پس زمینه کیبورد در تمامی شرایط نوری محیط، عملکرد خوبی دارد و حتی کمترین سطح آن هم به حدی کم نور است که چشم‌تان را آزار نمی‌دهد و در عین حال به اندازه کافی، کلیدها را روشن می‌کند. اما نشت نور از اطراف کلیدها کمی بیش از انتظار است. با این حال آن قدر بالا نیست که آزار دهنده شود و حواستان را پرت کند.

در مجموع در مورد طراحی کیبورد لاجیتک MX Keys باید گفت که با یک کیبورد بسیار خوش ساخت، زیبا و با کیفیت طرف هستیم که تنه به تنه مجیک کیبورد اپل می‌زند. از نظر تجربه تایپ هم کلیدها بسیار خوش دست و راحت هستند. با این حال همان طور که گفتم، برخی از کاربران معتقدند در استفاده طولانی مدت، دست را آزار می‌دهد و بهتر است استراحت‌گاه جداگانه‌ای که لاجیتک برای این مدل تولید کرده را نیز خریداری کنید.

قابلیت‌های نرم‌افزار لاجیتک options

بررسی کیبورد لاجیتک MX Keys

لاجیتک آپشنز اپلکییشن ویژه این کمپانی برای کیبوردها و ماوس‌ها است که برای دو سیستم عامل مک او اس و ویندوز ارائه شده است. متاسفانه با وجود این که کیبورد از اندروید، iOS و iPadOS پشتیبانی می‌کند اما لاجیتک هیچ اپلیکیشنی برای این سیستم‌عامل‌ها در نظر نگرفته و بسیاری از امکاناتی که در ادامه توضیح می‌دهم، در اتصال به گوشی‌ها و تبلت‌ها وجود ندارد. آپشنز طراحی بسیار ساده، کاربرپسند و قابل درکی دارد و تقریبا تمامی بخش‌های آن در هر دو سیستم عامل ویندوز و مک او اس مشابه هستند. تصاویری که در ادامه مشاهده می‌کنید مربوط به نسخه مک او اس است.

اولین بار که اپلیکیشن اجرا می‌شود، گزینه‌هایی برای اتصال یک ماوس یا کیبورد لاجیتک از طریق بلوتوث، دانگل USB Unifying یا دانگل جدیدتر لاجیتک، یعنی ‌Bolt را مشاهده می‌کنید. کیبورد لاجیتک MX Keys مورد بررسی با دانگل یونیفایینگ همراه شده اما ظاهرا با دانگل بولت که امنیت اتصال بالاتری دارد هم سازگار است. پس از اتصال کیبورد، در صفحه اصلی اپلیکیشن، تمامی ماوس و کیبوردهای متصل،‌ نمایش داده می‌شود و در پایین همین صفحه، میزان شارژ باقی مانده باتری و نحوه اتصال قابل مشاهده است. برای دسترسی به تنظیمات کیبورد کافی‌ست روی آن کلیک کنید. در این بخش، ظاهر کلی کیبورد نشان داده می‌شود و می‌توانید با کلیک کردن روی کلیدهایی از جمله فانکشن‌ها و نیز کلیدهای اجرای ماشین حساب و ثبت اسکرین شات، کارایی آنها را به دلخواه خود تغییر دهید و حتی عملکرد یک کلید ترکیبی، قابلیت‌های ویژه ویندوز یا مک یا اجرای برنامه‌های خاص را به آنها تخصیص دهید.

اگر روی گزینه بالا سمت راست این صفحه یعنی «All Applications» کلیک کنید، صفحه پاپ‌آپی باز می‌شود که امکان تعریف کارکردهای کلیدها بر اساس اپلیکیشن مورد اجرا در محیط ویندوز یا مک را در اختیارتان می‌گذارد؛ مثلا می‌توانید برخی از کلیدها را برای بازگشت به صفحه قبلی یا بعدی، در مرورگر گوگل کروم اختصاص دهید. البته این ویژگی روی ماوس‌ها کاربرد بیشتری نسبت به یک کیبورد اداری و خانگی دارند. از دیگر امکانات این صفحه باید به قابلیت تغییر عملکرد کلیدهای فانکشن (F1 تا F12) به حالت استاندارد، یا قابلیت‌های دیگر از جمله کلیدهای مالتی مدیا، ولوم و سایر عملکردهای چاپ شده روی این کلیدها اشاره کرد. هر کدام از این دو حالت را که انتخاب کنید، قابلیت‌های دیگر این کلیدها با کلید ترکیبی fn قابل استفاده خواهند بود. همچنین اگر بخواهید به سرعت و از روی خود کیبورد بین این دو حالت سوییچ کنید، کافی‌ست کلید ترکیبی fn+esc را فشار دهید.

تنظیمات کم اهمیت‌تر کیبورد در بخش «More settings» قرار گرفته‌اند. در این قسمت می‌توانید به طور کامل نور پس زمینه کیبورد را غیر فعال کنید. همچنین یکی از ویژگی‌های مهم، فعال کردن خودکار حالت ذخیره باتری است. اگر این گزینه را فعال کنید هنگام کاهش باتری به کمتر از ۱۰ درصد،‌ به طور خودکار نور پس زمینه کیبورد خاموش می‌شود. از امکانات دیگر این صفحه باید به قابلیت فعال کردن اعلان‌های مرتبط با کیبورد و بکاپ گرفتن از تنظیمات کیبورد روی فضای ابری (نیاز به ایجاد حساب کاربری در سایت لاجیتک) اشاره کرد. در نسخه ویندوز اپلیکیشن آپشنز همچنین می‌توانید کلیدهایی از قبیل Num lock و Caps lock و Start را غیر فعال نمایید.

از قابلیت‌های جالب و کاربری اپلیکیشن آپشنز، یک ویژگی به اسم Flow است. با کمک این ویژگی می‌توانید به سادگی کیبورد لاجتیک MX Keys‌ و نیز ماوس‌های سازگار با این قابلیت را به طور خودکار بین کامپیوترهای متصل سوییچ کنید. البته از آنجایی که سوییچ شدن، با حرکت ماوس به لبه‌های نمایشگر انجام می‌شود، باید حتما یک ماوس سازگار با این ویژگی را هم داشته باشید و Flow‌ با کیبورد و بدون ماوس لاجیتک کار نمی‌کند. به نظر می‌رسد لاجیتک با زیرکی، این تصمیم را گرفته تا کاربران مجبور شوند برای استفاده از این قابلیت کاربردی و جالب، ماوس‌های سازگار با Flow‌ از جمله MX Anywhere 3 یا MX Master 3 را نیز خریداری کنند.

هنگامی که این ویژگی را فعال کنید، با بردن ماوس به لبه نمایشگر یک سیستم، ماوس به طور خودکار به سیستم دیگر می‌رود. عملکرد این ویژگی شبیه به این است که به یک کامپیوتر، دو یا سه مانیتور متصل کرده‌اید و ماوس خود را از یک مانیتور به مانیتور دیگر می‌برید. جالب این که این ویژگی حتی بین ویندوز و مک نیز به خوبی کار می‌کند. Flow همچنین امکان کپی کردن فایل‌ها و متن‌ها بین دو کامپیوتر (حتی بین مک و ویندوز یا برعکس) را در اختیارتان می‌گذارد. اما از آنجایی که این ویژگی با کیبورد به تنهایی کار نمی‌کند، در مورد آن توضیح بیشتری نمی‌دهم. جزئیات این ویژگی را می‌توانید در بررسی کامل ماوس لاجیتک MX Anywhere 3 بخوانید.

شارژدهی

بررسی کیبورد لاجیتک MX Keys

لاجیتک MX Keys‌ به باتری داخلی با ظرفیتی نامشخص مجهز شده و آن طور که سازنده می‌گوید با یک بار شارژ شدن می‌تواند تا ۱۰ روز با نور پس زمینه روشن، شارژدهی داشته باشد. ولی اگر نور پس زمینه را خاموش کنید این میزان به حداکثر ۵ ماه افزایش می‌یابد. شاید ۱۰ روز شارژدهی عدد چندان بالایی نباشد اما شارژدهی ۵ ماهه بسیار خوب محسوب می‌شود. لاجیتک همچنین برای این که میزان مصرف باتری را کاهش دهد از دو سنسور بهره برده است. یک سنسور نور سنج، وظیفه تنظیم نور پس زمینه کیبورد بسته به شرایط نور محیط را به عهده دارد و سنسور مجاورت،‌ متوجه حضور انگشتان شما در نزدیکی کیبورد می‌شود و زمانی که دستتان را از کیبورد دور می‌کنید، به طور خودکار نور پس زمینه کیبورد را خاموش می‌‌کند.

در مدتی که از کیبورد استفاده کردم، پس از یک بار شارژ‌ کامل، با نور پس زمینه روشن و سوییچ شدن بین دو سیستم، پس از حدود ۹ روز،‌ شارژ از ۱۰۰ به ۱۰ درصد رسید و چراغ LED در گوشه سمت راست کیبورد شروع به چشمک زدن کرد. به این ترتیب باید گفت که شارژ ۱۰ روزه مورد ادعای لاجیتک صحیح است. البته در مورد شارژدهی ۵ ماهه نمی‌توانم نظر شخصی بدهم؛ چون در برخی شرایط، از نور پس زمینه کیبورد استفاده می‌کنم.

شارژ کیبورد از طریق پورت USB-C قرار گرفته در بالای سمت راست کیبورد انجام می‌شود. شارژ کامل در حدود ۴ ساعت زمان می‌برد و البته حین شارژ شدن هم می‌توان از کیبورد استفاده کرد. از کمبودهای کیبورد باید به عدم اعلام درصد باقی‌مانده شارژ اشاره کرد. متاسفانه اپلیکیشن لاجیتک آپشن، تنها در سه سطح کامل، متوسط و ضعیف، میزان باتری را نشان می‌دهد.

سخن پایانی

بررسی کیبورد لاجیتک MX Keys

کیبورد لاجیتک MX Keys‌ یکی از بهترین کیبوردهای بازار برای کاربران اداری و خانگی است. همچنین می‌تواند برای آن دسته از کاربرانی جذاب باشد که به دنبال استفاده از یک کیبورد برای چندین سیستم کامپیوتر خود هستند یا ساعت‌های طولانی به تایپ مشغول می‌شوند.

تجربه تایپ با کیبورد بسیار مشابه تایپ با کیبورد لپتاپ‌های گران قیمت است ولی اگر به کیبوردهای مکانیکی عادت دارید، مدتی طول می‌کشد تا به تایپ با MX Keys‌ عادت کنید. علاوه بر این اگر به دنبال کیبوردهای ارگونومیک هستید این مدل برای شما ساخته نشده است.

در نهایت باید گفت که لاجیتک MX Keys‌ در رده قیمت خود نیز یکی از بهترین‌های بازار است و هر آنچه از یک کیبورد وایرلس می‌خواهید را یکجا گرد آورده است.

نکات مثبت
  • کیفیت ساخت بالا و طراحی زیبا و مینیمال
  • مجهز به نور پس زمینه
  • امکان اتصال همزمان به ۳ سیستم
  • مجهز به حسگر تشخیص نزدیک شدن دست برای روشن کردن نور پس زمینه
  • کلیدهای بی‌صدا، نرم و راحت برای تایپ
  • امکانات پیشرفته و کامل اپلیکیشن
  • مجهز به حسگر نور سنج برای تنظیم خودکار نور پس زمینه
  • تاخیر بسیار پایین
  • شارژدهی باتری مناسب در صورت عدم استفاده از نور پس زمینه
نکات منفی
  • وزن بالا
  • قیمت بالا
  • ریست شدن هر باره نور پس زمینه با خاموش و روشن کردن کیبورد
  • فقدان جایگاه ویژه نگهداری دانگل داخل کیبورد
  • شارژدهی باتری نه چندان بالا در صورت استفاده از نور پس زمینه
  • نیاز به ماوس سازگار، برای استفاده از تمام قابلیت‌های ویژگی flow

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • kambizroshan
    kambizroshan | ۱۹ شهریور ۱۴۰۱

    خیلی خیلی کیبورد خوب و خوش تایپیه، محصولات لاجیتک خفن ترینن بخصوص در زمینه موس و کیبورد.

مطالب پیشنهادی