ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مراکز نوآوری شرکت ملی پست در 5 استان افتتاح شد

مراسم افتتاح پنج مرکز نوآوری شرکت ملی پست، همزمان در استان‌های تهران، خراسان رضوی، گلستان، اصفهان، یزد با همکاری شرکت ملی پست و مرکز نوآوری ریاست جمهوری برگزار شد. معاون وزیر ارتباطات و مدیر عامل ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۲۰ مهر ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۱

مراسم افتتاح پنج مرکز نوآوری شرکت ملی پست، همزمان در استان‌های تهران، خراسان رضوی، گلستان، اصفهان، یزد با همکاری شرکت ملی پست و مرکز نوآوری ریاست جمهوری برگزار شد.

معاون وزیر ارتباطات و مدیر عامل شرکت ملی پست با در مراسم افتتاحیه مراکز نوآوری بیان اینکه اگر بخواهیم پست کشور متحول شود باید به هوشمندسازی توجه بیشتری کنیم، بر اهمیت مراکز مکانیزه پست در کشور تاکید کرد.

«رمضانعلی سبحانی فر» در مراسم افتتاح مراکز نوآوری شرکت ملی پست در هفته جهانی پست با تاکید بر اینکه این بستر در شرکت ملی پست فراهم است و می تواند کمک کننده باشد، گفت: «بحث بعدی هم بحث های فناورانه است که مبتنی بر سیستم هوشمند پستی است.»

به گفته سبحانی‌فر توجه به زیرساخت‌ها یکی از موضوعاتی بود که پست بر آن تمرکز جدی کرد و همین موضوع منجر به آن شد که حالا بین 40 تا 50 درصد دراین حوزه پیشرفت رقم بخورد.

او با اشاره به هاب‌های منطقه‌ای، حفاظت و صیانت از بسته‌های ارسالی و در راستای آن اضافه شدن امکانات در این حوزه بود، گفت: «اگر بخواهیم پست را متحول کنیم چاره‌ای جز هوشمندسازی پست کشور نداریم. پایه هوشمندسازی مراکز مکانیزه پست بود و ما همه تلاش خود را در این حوزه پیش بردیم.»

ایران، پیشرو در حوزه فناوری‌های پست

به گفته کارشناسان پست خاورمیانه بزرگترین مرکز فناورانه در پست ایران در حال راه اندازی است و این موضوع بسیار مهم و قابل توجه است.

او در بخش دیگر با تاکید بر ایجاد رضایت‌مندی مشتریان به سامانه GNAF اشاره کرده و ادامه داد: «سامانه جامع GNAF مصوبه مجلس است و قانون تکلیف کرده متولی آن شرکت ملی پست است؛ می تواند به کسب و کارها کمک کند و به طور جدی از فساد جلوگیری کند و منجر به شفافیت در جامعه شود.»

سبحانی فر معتقد است با پست سنتی نمی‌توان در این حوزه کاری پیش برد و در مراکز نوآوری سه بخش پست، پست فناورانه و تجارت الکترونیکی یا اقتصاد دیجیتال است گفت: «انتظار می‌رود استارتاپ‌ها و شتابدهنده‌ها در این حوزه فعالیت جدی تری داشته باشند.»

پست باید محصول محور شود

به گفته او باید روی محصولات پستی تمرکز کرد و پست محصول محور شود، از همین رو استارتاپ‌ها باید به این موضوع توجه کرده و خدماتی در این حوزه تولید کنند.

سبحانی‌فر در ادامه گفت: «از استارتاپ‌ها و شتابدهنده‌ها می‌خواهیم به این موضوع توجه کنند و در این بخش پست را محصول محور کنند.»

به اعتقاد او بخش دوم بخش لجستیک پیشرفته و فناورانه است، اما پست قرار نیست در بحث افتتاح مرکز لجستیک گام بر دارد، بلکه در تلاش برای اجرای فناورانه این حوزه است، گفت: «در همین راستا از استارتاپ‌ها می‌خواهیم در حوزه جمع‌آوری، توزیع و ارسال ارائه راهکار و برنامه دهند.»

مدیرعامل شرکت پست با بیان اینکه در بحث رهسپاری اگر بدانیم چه میزان بسته و مرسولات داریم و همچنین ظرفیت‌ها و میزان بسته‌ها را بدانیم ماشین مناسب را بفرستیم، انرژی کمتری هدر خواهد رفت گفت: «برای مدیریت این حوزه نیز از استارتاپ ها میخواهیم در بخش رهسپاری و توزیع برنامه ریزی کنند و وارد شوند.»

همچنین او درباره واردات نیز گفت: «با رصد کالا می توان از قاچاق کالا و احتکار جلوگیری کرد. در این بخش خدمات الکترونیکی دیگری را هم انجام داده‌ای و تفاهم نامه‌ای با دولت امضا شد که ارتباط مردم با دستگاه‌های دولتی از طریق پست انجام شود. این ارتباط به صورت الکترونیکی و دریافت کد رهگیری نامه و خواسته کاربران پیش خواهد رفت.»

او با تاکید بر اینکه این روند منجر به از بین رفتن فساد اداری و شفافیت می شود. وقتی دستگاه ها ارتباط را آنلاین انجام دهند پست مرحله فیزیکی را دنبال می کند، گفت: « در بخش بعدی این روند به دنبال توسعه اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیکی هستیم. واین بخش دنیایی از ایده‌ها است و شرکت پست با برنامه‌ریزی خدمات خوبی ارائه می‌دهد و استارت‌آپ‌ها هم می‌توانند در این حوزه ایده‌پردازی کنند.»

راه‌اندازی اولین وب‌سایت تجارت الکترونیکی در شرکت ملی پست

«محمدرضا قادری»، عضو هیات مدیره شرکت ملی پست در این مراسم با اشاره به اینکه در این حوزه صحبت از تحول دیجیتال و بازیابی واحیای اطلاعات است، گفت: «یکی از اولین وب سایت های تجارت الکترونیکی کشور را در شرکت ملی پست راه اندازی کردیم. همچنین سرویس هایی مثل سامانه رهگیری که مبتنی بر زیساخت‌های قوی است و همچنین سامانه جی نف.»

قادری با اشاره به اینکه حالا زمان مناسبی برای همکاری با استارتاپ‌ها است گفت: «امروز می توانند شروع خوبی برای همکاری با استارتاپ‌ها باشد. هرچند استارتاپ‌ها و شرکت ملی پست هر دو گله‌هایی دارند و برخی نا هماهنگی‌‌ها در شکل‌گیری این روند طبیعی است.»

او با اشاره به برنامه‌هایی که در یک سال گذشته در حوزه نوآوری شرکت ملی پست انجام شد و تلاش برای انحصار زدایی گفت: «همزمان با عقد 74 تفاهم‌نامه‌ای که با پارک‌های علم و فناوری بسته شد، تصمیم گرفتیم شکرت ملی پست خود اقدام به افتتاح مرکز نوآوری کند تا مشکلاتی که استارتاپ‌ها و پست دارند به خوبی پیش روند.»

نوآوری یک موضوع لوکس نیست

«شهریار زینی»، مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته نیز در بخش دیگری از افتتاحیه مراکز نوآوری شرکت ملی پست با اشاره به گذر از روزهای سخت کرونا و تشکر از همکاری فعالان در شرکت ملی پست گفت: «معاونت علمی هم برای همراهی با پست همه تلاش خود را خواهد کرد.»

زینی با تاکید بر اینکه شرکت ملی پست یکی از نهادهای دولتی پیشرو در حوزه فناوری است گفت: «در تلاشیم با استفاده از موتورسیکلت های برقی و پهباد پیش برویم. استفاده از این امکانات نه تنها منجر به توسعه فناوری خواهد شد بلکه به بهبود شرایط زیست محیطی هم منجر خواهد شد.»

او با اشاره به همکاری‌های پست و شهرداری تهران برای توسعه بخش نوآورانه لجستیک پست گفت: «سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای در این راستا امضا شد اما به دلیل نوسانات ارزی امکان اجرای نهایی آن فراهم نشد. اما به هر روی امیدواریم این موضوع مورد توجه و پیگیری‌های جدی قرار بگیرد.»

به گفته زینی، توسعه اکوسیستم نوآوری در پست صرفا یک حرکت نیست. از طرفی دیگر این موضوع یک موضوع لوکس نیست، به واقع موضوعی اجتناب ناپذیر است و باید از آن در راستای توسعه استفاده کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی