ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کرونای دلتا مرگ و میر را بیش از ۲ برابر نسبت به گونه اصلی افزایش می‌دهد

تحقیق گسترده‌ای در کانادا روی ۲۰۰ هزار نمونه ابتلا به ویروس کرونا نشان داده که گونه دلتا در مقایسه با گونه اولیه‌ای که در ووهان کشف شد، فوق‌العاده مرگبارتر است و آمار بستری در بیمارستان‌ها ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۰ مهر ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

تحقیق گسترده‌ای در کانادا روی ۲۰۰ هزار نمونه ابتلا به ویروس کرونا نشان داده که گونه دلتا در مقایسه با گونه اولیه‌ای که در ووهان کشف شد، فوق‌العاده مرگبارتر است و آمار بستری در بیمارستان‌ها را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد.

محققان دانشگاه تورنتو در مطالعه جدیدی به بررسی اطلاعات بیش از ۲۰۰ هزار بیمار کرونا در کانادا پرداختند. در این مطالعه، ویرولانس یا میزان آسیب‌زنندگی عامل بیماری‌زا از طریق نرخ بستری، انتقال به واحد مراقبت‌های ویژه (ICU) و مرگ اندازه‌گیری شده است.

پژوهشگران اطلاعات گونه اصلی کرونا ووهان را با جهش‌های اولیه (آلفا، بتا و گاما) و در نهایت جهش دلتا مقایسه کردند. نتیجه این بود که جهش‌های اولیه ریسک بستری را تا ۵۲ درصد، ریسک انتقال به ICU را تا ۸۹ درصد و ریسک مرگ را تا ۵۱ درصد نسبت به گونه اولیه کرونا افزایش دادند.

ولی نکته مهم این بود که گونه دلتا در مقایسه با کرونا ووهان ریسک بستری را تا ۱۰۸ درصد، ریسک انتقال به ICU را تا ۲۳۵ درصد و ریسک مرگ را تا ۱۳۳ درصد بالا می‌برد. به عبارت دیگر، اگر با گونه ووهان از هر ۱۰۰ بیمار یک نفر از بین می‌رفت، با گونه دلتا این آمار به ۲.۳۳ نفر می‌رسد.

محققان می‌گویند گونه‌های جدید کرونا نرخ عفونت را در افراد جوان افزایش داده‌اند. با این حال، «دیوید فیسمن»، یکی از محققان این مطالعه می‌گوید: «واکسن‌ها حتی در صورتی که نتوانند جلوی ابتلا به کرونا را بگیرند، محافظت خوبی (حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد) در برابر مرگ به وجود می‌آورند.»

پژوهشگران می‌گویند ظهور جهش‌های جدید سرعت مقابله با همه‌گیری را از جهات مختلف کاهش داد. این جهش‌ها باعث شدند قدرت سرایت و سرعت تکثیر ویروس بالا برود و کارآمدی واکسن‌ها کمتر شود. افزون بر این، ویرولانس کرونا هم افزایش چشمگیری پیدا کرد.

نتایج تحقیق حاضر در ژورنال علمی Canadian Medical Association Journal (CMAJ) منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • امیرحسین
    امیرحسین | ۲۰ مهر ۱۴۰۰

    یکم دیر نیست؟ آیا؟

  • raminnnnnn
    raminnnnnn | ۲۰ مهر ۱۴۰۰

    تمام وب سایت های اخبار فناوری هیچکدوم برای کامنت گذاشتن نیاز به لاگین بودن ندارن. بعضی ها که اصلا لاگین تو سایتشون ندارن اگه هم داشته باشن فقط با یه بار لاگین تا همیشه لاگین هستی ونیازی نیست برای کامنت گذاشتن لاگین کنی.

  • peyman17
    peyman17 | ۲۰ مهر ۱۴۰۰

    گونه دلتا که ایرانو شخم زد
    از گونه های جدید تر چه خبر ؟

مطالب پیشنهادی