ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

در صورت خرابی حسگر مجاورت گوشی اندرویدی خود چه کاری انجام دهیم؟

حسگر مجاورت (Proximity Sensor) یکی از اجزای فرعی و بسیار کوچک در موبایل‌های هوشمند محسوب می‌شود که نقشی حیاتی برعهده دارد. در صورت خرابی حسگر مجاورت، ممکن است مشکلات زیادی در هنگام برقراری تماس برای ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۲۱ مهر ۱۴۰۰ | ۱۹:۵۰

حسگر مجاورت (Proximity Sensor) یکی از اجزای فرعی و بسیار کوچک در موبایل‌های هوشمند محسوب می‌شود که نقشی حیاتی برعهده دارد. در صورت خرابی حسگر مجاورت، ممکن است مشکلات زیادی در هنگام برقراری تماس برای کاربران ایجاد شود.


چرا هوای سرد عمر باتری گوشی را کم می کند؟

5 عادت اشتباهی که گوشی شما را به نابودی می‌کشاند

این اشتباهات را حین استفاده از گوشی‌های هوشمند نباید تکرار کنید


از جمله مشکلات مرتبط با خرابی حسگر مجاورت می‌توان به برقراری تماس‌های ناخواسته در هنگام قرار دادن موبایل در جیب اشاره کرد. همچنین احتمال دارد در هنگام صحبت کردن و نزدیکی موبایل به صورت، صفحه آن خاموش نشود و برخورد صفحه نمایش با پوست موجب انتخاب گزینه‌ها و کلیدهای مختلفی به صورت ناخواسته شود.

فهرست مطالب

وظیفه اصلی حسگر مجاورت چیست؟

حسگر مجاورت در تشخیص فاصله دستگاه با کاربر و ایجاد پاسخ مناسب نقش دارد. برای مثال هنگامی که موبایل خود را از جیب خارج می‌کنید یا از کنار گوش خود برمی‌دارید و به صفحه نمایش آن نگاه می‌کنید، حسگر مجاورت می تواند با تشخیص افزایش فاصله، دستور روشن شدن نمایشگر را صادر کند.

در سوی دیگر اگر موبایل خود را در جیب قرار دهید، حسگر مجاورت باعث می‌شود تا از لمس‌های ناخواسته جلوگیری به عمل آید. در واقع این قطعه نقش مهمی در عملکرد روزانه موبایل‌ها دارد، اما افراد کمی به آن توجه می‌کنند. البته خراب شدن حسگر مذکور بسیار محسوس است و کاربران به سرعت فقدان عملکرد آن را حس خواهند کرد.

چگونه حسگر مجاورت را تست کنیم؟

اگر درباره عملکرد صحیح حسگر مجاورت دستگاه خود اطمینان ندارید، می‌توانید با چند تست ساده از سلامت آن مطمئن شوید. توصیه می‌شود قبل از شروع مراحل گفته شده در ادامه، موبایل خود را یکبار ریستارت کنید تا از شر باگ‌های نرم افزاری احتمالی خلاص شوید.

روش اول، قرار دادن موبایل در نزدیکی صورت است. در این حین می‌توانید تماس صوتی برقرار کنید یا به پیام‌های صوتی در اپلیکیشن‌های پیام رسان (مانند تلگرام) گوش دهید. در صورتی که صفحه نمایش دستگاه خاموش شود، حسگر به درستی عمل می‌کند. همچنین در روشی دیگر، موبایل خود را در کنار گوش قرار دهید و سپس با آن تماس بگیرید. اگر تماس به صورت ناخواسته پاسخ داده شود، حسگر مجاورت دچار مشکل شده است.

اگر با دو روش بالا به نتیجه‌ای دست پیدا نکردید، می‌توانید از اپلیکیشن Sensor Test استفاده کنید که برای تست سلامت حسگرهای مختلف از جمله مجاورت در موبایل توسعه یافته است. در نهایت اگر با هیچ کدام از روش‌های گفته شده موفق به ایجاد پاسخ از سوی حسگر مجاورت نشدید، بهتر است مراحلی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است را در پیش بگیرید.

Sensor Test

Sensor Test

سازنده: Andrey Efremov قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 1.5 مگابایت زبان:

تمیز کردن حسگر مجاورت

گرد و غبار قرار گرفته روی صفحه جلویی موبایل ممکن است چندان مشکل‌ساز به نظر نرسد؛ اما وقتی که در دراز مدت روی یکدیگر تلنبار شوند، می‌توانند در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد کنند. استفاده از یک پارچه تمیز یا گوش پاک‌کن برای تمیز کردن حسگر مجاورت به آرامی می‌تواند راه‌حلی معقول و مناسبی باشد. اگر نمی‌دانید که حسگر مجاورت دستگاه شما در کجا قرار گرفته است، تمامی لبه بالایی آن را تمیز کنید زیرا تقریباً در همه مدل‌ها شاهد حضور حسگر در حاشیه بالای صفحه نمایش هستیم. 

پس از اتمام فرایند تمیز کردن می‌توانید عملکرد دستگاه را دوباره تست نمایید. همچنین مطمئن شوید که هیچ گونه شکستگی یا خش عمیقی روی شیشه محل قرارگیری حسگر وجود نداشته باشد. اگر با چنین پدیده‌ای مواجه شدید، بهتر است موبایل خود را به یک تعمیرکار نشان دهید.

قرارگیری صحیح محافظ صفحه نمایش (گلس)

محافظ‌های صفحه نمایش یکی از دلایل اصلی جهت ایجاد مزاحمت برای عملکرد حسگر مجاورت هستند. اگر محافظ بسیار ضخیم باشد یا به درستی در محل مناسب قرار نگرفته باشد، می‌تواند حسگر را در اندازه‌گیری فاصله با مشکل مواجه سازد. اگر به تازگی محافظ نمایشگر دستگاه خود را تعویض کردید و پس از آن با مشکلات مرتبط مواجه شدید، به احتمال زیاد مجبور به جدا کردن دوباره محافظ خواهید بود.

فرایند جداسازی محافظ نمایشگر باید به آرامی صورت گیرد. در ادامه باقی مانده چسب یا مواد دیگر را با پارچه تمیز کنید. دقت نمایید که در هنگام تمیز کردن، بهتر است جهت حرکت دستمال یا پارچه از قسمت بالایی صفحه نمایش به سمت پایین باشد تا از تجمع مواد روی حسگرهای قرار گرفته در حاشیه و لنز دوربین سلفی جلوگیری شود. اکنون دوباره عملکرد حسگر را تست کنید. توصیه می‌شود در هنگام خرید لوازم جانبی از جمله محافظ صفحه نمایش، کالاهای مخصوص موبایل خود را خریداری کنید و قبل از استفاده دائمی آن‌ها، میزان تاثیر روی عملکرد دستگاه را بسنجید.

آپدیت نرم افزاری موبایل

برخی باگ‌ها می‌توانند در عملکرد قطعات مختلف دستگاه از جمله حسگر مجاورت، تداخل ایجاد کنند. گاهی چنین مشکلاتی به صورت موقت رخ می‌دهند؛ اما در بعضی موارد نیز به دلیل ناسازگاری نرم افزار با سخت افزار، نیاز به دریافت آپدیت خواهند داشت. سازندگان گوشی‌های هوشمند با انتشار آپدیت‌های مداوم سعی می‌کنند تا چنین معضلاتی را رفع نمایند، پس بهتر است دستگاه خود را به آخرین نسخه رسمی منتشر شده از سوی شرکت تولیدکننده آپدیت نمایید. 

جهت کسب اطلاع از انتشار آپدیت برای موبایل خود در سیستم عامل اندروید، ابتدا به بخش تنظیمات (Settings) بروید و در ادامه با مراجعه به قسمت System گزینه Advanced را انتخاب کنید و در نهایت System Update را لمس نمایید. اگر آپدیت جدیدی برای دستگاه منتشر شده باشد، در منوی گفته شده قابل مشاهده خواهد بود.

کالیبره کردن حسگر مجاورت

کالیبره کرده دوباره حسگرهای مورد استفاده در موبایل از جمله مجاورت می‌تواند به رفع باگ‌ها و بازگرداندن عملکرد درست آن‌ها کمک کند. فرایند کالیبره کردن از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا از خواندن صحیح اطلاعات توسط حسگر اطمینان کسب می‌کند. از مثال‌های مشهور کالیبره کردن حسگر‌ها، در اپلیکیشن گوگل مپس است که جهت تشخیص بهتر و سریع‌تر موقعیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اپلیکیشن‌های بسیاری برای کالیبره کردن حسگرها منتشر شده‌اند که در پایین به یکی از عناوین رایگان و محبوب اشاره شده است.

	 Proximity Sensor Reset/Fix (+Overrider service)

Proximity Sensor Reset/Fix (+Overrider service)

سازنده: Tech Tool قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: ۴.۲ مگابایت زبان:

ریست کردن دستگاه

اگر هیچ کدام از موارد گفته شده در قسمت‌های قبل کارساز نبودند، می‌توانید قبل از مراجعه به تعمیرکار، اقدام به ریست کردن موبایل خود کنید. چنین کاری موجب می‌شود تا تمامی داده‌های موجود روی دستگاه از جمله اطلاعات شخصی، پاک شود. در سوی دیگر احتمال دارد با بازگشت گوشی به حالت اولیه، برخی باگ‌ها از بین بروند و شاید حسگر مجاورت دوباره به درستی کار کند.

هشدار!

حتماً پیش از ریست کردن موبایل، از اطلاعات حساس و ضروری خود نسخه پشتیبان تهیه کنید یا تمامی داده‌های خود را با حساب کاربری گوگل همگام‌سازی نمایید. در صورت غیرفعال بودن همگام‌سازی، بازگرداندن اطلاعات پس از ریست تقریباً غیر ممکن خواهد بود.

به تعمیرکار مراجعه کنید

در صورت عدم دریافت نتیجه از هیچ کدام از روش‌های گفته شده، احتمال آسیب دائمی به حسگر مجاورت وجود دارد و بهتر است جهت تعمیر آن به فرد متخصص در این زمینه مراجعه نمایید. اگر دستگاه شما در روزهای اخیر به زمین برخورد کرده است، احتمال دارد که آسیب جدی به آن وارد شده باشد. حسگر مجاورت قطعه‌ای بسیار حساس است که به فشار یا ضربه اندکی دچار اختلال در عملکرد می‌شود.

توصیه می‌شود که موبایل خود را به تعمیرگاه رسمی یا مراکز خدمات شرکت سازنده ببرید. ممکن است با برخی ویدیوهای آموزشی در یوتیوب وسوسه شوید؛ اما توجه داشته باشید که تعمیر گوشی‌های هوشمند به دلیل کوچک بودن اجزا، چندان آسان نیست و به ابزار و مهارت خاصی نیاز دارد. چنین کاری ممکن است در نهایت به آسیب بیشتری ختم شود.

اگر از موبایل خود چندان برای برقراری تماس استفاده نمی‌کنید، به احتمال زیاد می‌توانید بدون حسگر مجاورت نیز به استفاده از آن ادامه دهید. البته باید کمی تنظیمات دستگاه خود را تغییر دهید. برای مثال زمان خاموش شدن صفحه نمایش را روی کمترین مقدار ممکن قرار دهید تا در صورت قرار گرفتن دستگاه در جیب، زمان کوتاهی جهت خاموش شدن نمایشگر مورد نیاز باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی