ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دوز تقویتی mRNA اثرگذاری واکسن جانسون و جانسون را بالاتر می‌برد

بر اساس اطلاعات موسسه ملی سلامت آمریکا (NIH)، افرادی که واکسن تک‌دوز جانسون و جانسون را دریافت کرده‌اند، در صورتی که برای دوز تقویتی از واکسن‌های مبتنی بر فناوری mRNA استفاده کنند، به سطح بالاتری ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۲ مهر ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۰

بر اساس اطلاعات موسسه ملی سلامت آمریکا (NIH)، افرادی که واکسن تک‌دوز جانسون و جانسون را دریافت کرده‌اند، در صورتی که برای دوز تقویتی از واکسن‌های مبتنی بر فناوری mRNA استفاده کنند، به سطح بالاتری از آنتی‌بادی مجهز می‌شوند.

جانسون و جانسون از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) خواسته تا برای تزریق یک دوز تقویتی از همین واکسن به این شرکت مجوز بدهد. کمیته مشورتی FDA قرار است تا چند روز آینده درباره دوز تقویتی واکسن کسانی که از محصولات شرکت J&J و مدرنا استفاده کرده‌اند، تصمیم‌گیری کند.

از سوی دیگر، موسسه ملی سلامت جمعه همین هفته یافته‌های خود را درباره ترکیب واکسن‌های مختلف با یکدیگر منتشر می‌کند. طبق گزارش فردی که این اطلاعات را دیده، در صورت تزریق واکسن mRNA به عنوان دوز تقویتی برای واکسن جانسون و جانسون، سطح بالاتری از آنتی‌بادی در بدن شهروندان ایجاد می‌شود.

با این حال، J&J از FDA نخواسته که مجوز ترکیب این واکسن با سایر واکسن‌ها را بدهد، چون این اتفاق می‌تواند شرایط تزریق واکسن‌ها را پیچیده کند. باید منتظر بمانیم تا ببینیم نظر نهایی موسسه ملی سلامت درباره ترکیب واکسن‌ها چیست.

البته اطلاعات NIH با محدودیت‌هایی روبرو است و فقط آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده ویروس را مدنظر قرار داده، در حالی که این آنتی‌بادی‌ها فقط یکی از اشکال سیستم ایمنی هستند و صرفا مانع از ورود ویروس به سلول‌ها و تکثیر آن‌ها می‌شوند. در نتیجه، مشخص نیست که این واکنش دفاعی چقدر دوام می‌آورد.

واکسن‌های دو دوز فایزر و مدرنا در حال حاضر اصلی‌ترین واکسن‌های mRNA بازار هستند که به‌طور گسترده در آمریکا و برخی از کشورها استفاده می‌شوند. کارشناسان سازمان غذا و دارو همچنین اعلام کرده‌اند که مدرنا معیارهای لازم برای استفاده از دوز تقویتی واکسن کرونا را ندارد. در واقع، اطلاعات مربوط به مطالعات این شرکت نشان داده که دوز تقویتی واکسن مدرنا چندان باعث افزایش سطح آنتی‌بادی نمی‌شود، چون احتمالا سطح آنتی‌بادی در اثر تزریق دو دوز اولیه به اندازه کافی بالا باقی مانده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی