ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فشار خون مطلوب در اوایل بزرگسالی، روند پیری مغز را کند می‌کند

ارتباط بین فشار خون بالا و سلامت مغز یکی از مواردی است که دانشمندان همچنان به مطالعه درباره آن می‌پردازند. تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش فشار خون با کاهش عملکرد شناختی در مراحل پیری مرتبط ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۲ مهر ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

ارتباط بین فشار خون بالا و سلامت مغز یکی از مواردی است که دانشمندان همچنان به مطالعه درباره آن می‌پردازند. تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش فشار خون با کاهش عملکرد شناختی در مراحل پیری مرتبط است. در مجموعه مطالعات جدیدتر، دانشمندان جزئیات مربوط به این رابطه را بررسی کرده‌اند و دریافتند که این رابطه نه تنها زودتر از زمانی که به آن مشکوک بودند رخ می‌دهد، بلکه حتی کسانی که در ابتدای پیری از فشار خون معمولی برخوردار هستند، می‌توانند در معرض خطر پیری مغز قرار گیرند.

تحقیقات فزاینده‌ای در حال تقویت ارتباط میان فشار خون بالا و اختلال شناختی خفیف، زوال عقل و آلزایمر هستند. این درحالی است که دانشمندان موفق شده‌اند ارتباط میان فشار خون و دیابت را نیز کشف کنند. در همین راستا، نشان داده‌ شده است که درمان فشار خون بالا می‌تواند نرخ زوال شناختی مغز را کاهش دهد. چنین شرایط مساعدی حتی با استفاده از داروهای رایج فشار خون نیز می‌توان محقق شود.

اما همچنان پرسش‌هایی در این زمینه وجود دارد. این پرسش‌ها شامل تاثیر فشار خون بر مغز و زمان دقیق اثرگذاری آن می‌باشد. در جستجوی پاسخ به این سوالات، مطالعه‌ای توسط دانشمندان دانشگاه ملی استرالیا انجام شد. در این مطالعه، ۲۰۰۰ اسکن مغزی از ۶۸۶ فرد سالم بین ۴۴ تا ۷۶ سال مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سپس این نتایج با داده‌های فشار خون هر فرد که در یک دوره ۱۲ ساله بدست آمده بود، مقایسه شد.

شیوه زندگی این افراد و تغییراتی که در این مدت در رژیم غذایی خود داشتند، به دانشمندان کمک کرد تا بتوانند سن مغز هر شخص را اندازه‌گیری کنند. در بزرگسالان، فشار خون طبیعی ۸۰ به ۱۲۰ میلی لیتر جیوه است و این درحالی است که بهتر است فشار خون ۷۰ به ۱۱۰ میلی لیتر جیوه باشد. براساس نتایج بدست آمده، حتی افرادی که در انتهای لیست افراد سالم از نظر فشار خون قرار دارند، در معرض خطر پیری زودرس مغز هستند.

پروفسور «والتر آبهایاراتنا»، یکی از نویسندگان مقاله می‌گوید: «مهم است که ما شیوه زندگی و تغییرات رژیم غذایی خود را برای جلوگیری از ابتلا به فشار خون کنترل کنیم. در این مطالعات مشخص شد که سن مغز افرادی که فشار خون ۷۰ به ۱۱۰ میلی لیتر جیوه دارند، شش ماه جوانتر از سن مغز افرادی است که دارای فشار خون ۸۵ به ۱۳۵ میلی لیتر جیوه هستند.»

این مطالعات سبب شده تا محققان خواستار تجدید نظر در دستورالعمل‌های بهداشتی شوند. آن‌ها به خصوص اصرار دارند که بررسی فشار خون افراد باید در سنین کم آغاز شود تا از اثرگذاری منفی روی مغز جلوگیری گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی