ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اضطراب و افسردگی ظاهرا در گیاهخواران رایج‌تر از افرادی است که گوشت مصرف می‌کنند

بررسی نتایج چندین مطالعه پزشکی مرتبط با رژیم غذایی و سلامت روان نشان می‌‌دهد که افسردگی و اضطراب در گیاهخواران می‌تواند بسیار بیشتر از افرادی است که به طور مرتب گوشت مصرف می‌کنند. با این ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰

بررسی نتایج چندین مطالعه پزشکی مرتبط با رژیم غذایی و سلامت روان نشان می‌‌دهد که افسردگی و اضطراب در گیاهخواران می‌تواند بسیار بیشتر از افرادی است که به طور مرتب گوشت مصرف می‌کنند. با این حال، این بررسی تنها ارتباطی قوی بین افسردگی و گیاهخواری پیدا کرده است و به معنی وجود رابطه علت و معلولی بین این دو نیست. در هر صورت، علت دقیق این اتفاق می‌تواند نکات جالبی را درباره سلامت روان و نوع تغذیه هر فرد نشان دهد.

در سال‌های اخیر نگرانی‌هایی درباره مصرف گوشت به وجود آمده است و مطالعاتی نشان دادند که دامپروری می‌تواند تاثیرات مخربی روی اقلیم بگذارد و منجر به گرمایش جهانی شود. با این حال، ایجاد تغییراتی در محیط زیست بسیار راحت‌تر از تغییر تاثیرات رژیم غذایی روی سلامت روان انسان است.

محققان برای بررسی چنین تاثیراتی تصمیم گرفتند تا در انبوه مقالات علمی آن‌هایی را بررسی کنند که تاثیرات بین خوردن گوشت، گیاهخواری و وگانیسم را با مشکلات سلامت روان مثل اضطراب و استرس مورد مطالعه قرار دادند.

در این شرایط مشخص شد که از ۱۷۱۸۰۲ شرکت کننده، ۱۵۷۷۷۸ نفر آن‌ها گوشت مصرف می‌کردند و ۱۳۲۵۹ نفر گیاهخوار بودند. نتایج این تحقیقات نشان داد که خوردن گوشت در مقایسه با گیاهخواری با نرخ پایین‌تری از افسردگی و اضطراب در ارتباط است. علاوه بر این، جنسیت در این ارتباط هیچ تاثیری نداشت.

با این حال مهم است که بدانیم در آخر این مطالعه ذکر شده که محققانی برای انجام مطالعاتشان از سمت کمپانی‌های تولید گوشت و دامپروری‌ها حمایت مالی می‌شدند. بنابراین، نتیجه این فراتحلیل هم با کمی اغراق تلفیق شده است.

هدف این فراتحلیل، گسترش بازخوردهای سیستمی قبلی و ارائه شواهد کمی به متخصصان، سیاست‌گذاران و محققان آینده بود. نتایج این بررسی به خوبی نشان می‌دهد که عدم مصرف گوشت می‌تواند منجر به ایجاد مشکلاتی در سلامت روان به خصوص ایجاد افسردگی و اضطراب شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • azam_nuri
    azam_nuri | ۲۴ مهر ۱۴۰۰

    کلا ساختار سیستم گوارشی انسان گوشت خوار هست نه گیاه خوار. ساده بگم سیستم گیاهخواری نیاز به سیراب و شیردان داره. طول روده گیاه خوارها زیاد هست و.... که در مجموع انسان سیستم گوارشی گوشت خوار داره. اینکه گوشت حذف بشه بزرگترین اشتباه هست. حالا یه سری هستن تیریپ طبیعت دوستی برمیدارند که حیوانات گناه دارن خورده شن! اولا شیر وقتی میره شکار منطقی نیست بگیم آهو گناه داره. طبیعتش اینه و ما هم به عنوان یک گوشتخوار حق طبیعیمون هست گوشت بخوریم. البته گوشت حشرات هم خیلی مقوی هست.

    • avvvvab
      avvvvab | ۲۵ مهر ۱۴۰۰

      تنها حشرۀ حلال، ملخ پروازی و آبزی (روبیان/ میگو) است

مطالب پیشنهادی