ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیرعامل حرکت اول: سرمایه‌گذاری بین‌المللی با «حرکت اول جهانی» را جدی‌تر دنبال می‌کنیم

مدیرعامل حرکت اول اعلام کرد که این مجموعه قصد تمرکز روی بازار جهانی دارد و با تاسیس شرکتی به اسم «حرکت اول جهانی» در سوریه می‌خواهد در این کشور روی چند استارتاپ سرمایه‌گذاری کند. او ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۲

مدیرعامل حرکت اول اعلام کرد که این مجموعه قصد تمرکز روی بازار جهانی دارد و با تاسیس شرکتی به اسم «حرکت اول جهانی» در سوریه می‌خواهد در این کشور روی چند استارتاپ سرمایه‌گذاری کند. او تاکید کرد آنها در کشور ترکیه نیز شرکتی ایجاد کردند تا بیشتر روی بازار جهانی متمرکز شوند. او همچنین اعلام کرد که آنها تا پایان سال ۱۴۰۱ رقمی نزدیک به ۹۵۰ میلیارد تومان در اکوسیستم استارتاپی کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند.

«محمد مهدی عباسخانی» در نشست خبری حرکت اول که به مناسبت سالگرد تاسیس این شرکت برگزار شد اعلام کرد که این مجموعه قصد سرمایه‌گذاری در بازار جهانی را بیشتر از پیش دارد. به گفته عباسخانی آنها با تاسیس شرکت «حرکت اول جهانی» در سوریه قصد دارند تا بازار سرمایه‌گذاری بیشتری را در خارج ایران داشته باشند. او در اینباره به دیجیاتو گفت: «در حال حاضر روی استارتاپ دیجی شی به مقدار ۶۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کردیم که طبیعتا با توجه به تفاوت نرخ ریال و دلار شاید این ارقام آنچنان به نظر نرسد و در واقع سرمایه‌گذاری‌های خارج ایران ما بیشتر حول محور سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های بذری باشد.» او می‌گوید آنها در ترکیه نیز شرکتی تاسیس کردند تا بازار جهانی را بیشتر رصد کنند و حتی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری جهانی مشارکت داشته باشند.

حرکت اول که در سال ۹۷ تاسیس شده تاکنون توانسته روی ۹ کسب و کار سرمایه‌گذاری انجام دهد و در ۳ شتابدهنده نیز مشارکت داشته باشد. این مجموعه همچنین در پیش شتابدهی بیش از ۳۰ طرح حضور داشته و در فراصندوق ستارگان مشارکت دارد و اولین صندوق سرمایه گذار خطر پذیر شرکتی کشور (صندوق کارآفرینان اول) را تاسیس کرده است.

عباسخانی در ادامه تاکید کرد که آنها می‌خواهند ۹۵۰ میلیارد تومان روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کنند: «طبق برنامه امسال حدودا برنامه داریم به ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری تجمعی برسیم و سال آینده هم ۳۵۰ میلیارد سرمایه‌گذاری انجام دهیم و تا پایان سال ۱۴۰۱ به رقم ۹۵۰ میلیارد تومان برسیم.»

عباسخانی در پاسخ به دیجیاتو مبنی بر اینکه چقدر حضور یک سرمایه‌گذار خارجی در بازار داخلی را ضروری می‌داند گفت: «وجود سرمایه‌گذار خارجی کاملا برای بازار حس می‌شود. در حال حاضر مجموعه‌هایی چون دیجی کالا و اسنپ توانستند با این سرمایه‌گذاران به جایگاه خوبی برسند و فقدان این سرمایه‌گذاران در بازار حس می‌شود. هرچند نباید فراموش کنیم که حضور این سرمایه‌گذاران باید در چارچوب قوانین ایران باشد.»

مدیرعامل حرکت اول همچنین در مورد ضرورت ورود استارتاپ‌ها به بورس به دیجیاتو گفت این مساله از «اوجب واجبات است» و آن را امری حیاتی برای ادامه مسیر رشد و توسعه استارتاپ‌ها خواند: «سرمایه‌گذار باید پس از مدتی از تیمی که در آن سرمایه‌گذاری کرده خروج کند و این مساله بدون ورود استارتاپ‌ها به بورس بسیار سخت است.»

او همچنین در این نشست تاکید کرد که میزان سرمایه‌گذاری در بازار کشور حتی اگر به دلاری محاسبه نشود بسیار کم است: «حتی اگر این ارقام را ریالی در نظر بگیریم باز هم با ارقام بسیار کمی نسبت به دیگر صنایع در بازار سرمایه‌گذاری استارتاپی کشور روبرو هستیم.»

به گفته عباسخانی «بخش‌ عمده سرمایه‌گذاری‌های حرکت اول در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ انجام شده است: «۹ کسب‌وکار همراه مکانیک، پینتک، جاجیگا، آلا، دیجی‌شی، آدرس، نبض سلامت و نت باکس از جمله شرکت‌هایی هستند که حرکت اول در دو سال اخیر روی آنها سرمایه‌گذاری انجام داده است.»

او در مورد صنایع مورد نظر حرکت اول برای سرمایه‌گذاری گفت: «تجارت الکترونیکی، سلامت، آموزش، فینتک، اینشورتک، رسانه، گردشگری و پلتفرم‌های حوزه هوش مصنوعی و کلان‌داده و… حوزه‌هایی است که حرکت اول روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کند.»

در ادامه این نشست عباسخانی از همکاری با دانشگاه‌های دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه اصفهان و دانشگاه شیراز برای تاسیس مراکز شتابدهی در این دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: «دانشگاه شهید بهشتی طرح‌های مربوط به دانشگاه‌های شهر تهران، دانشگاه اصفهان طرح‌های مربوط به مناطق مرکزی کشور و دانشگاه شیراز طرح‌های منطقه جنوبی کشور را پوشش می‌دهد. در یک سال و نیم گذشته ۶۰۰ طرح نوآورانه وارد هاب‌های دانشگاهی حرکت اول شده‌اند. حدود ۳۰ تیم وارد مرحله پیش‌شتابدهی شده‌اند و با ۱۰ تیم قرارداد شتابدهی امضا شده است.»

گزارش عملکرد حرکت اول از ابتدای فعالیت تا شهریور ۱۴۰۰ را می‌توانید از این لینک بخوانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی