ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تراشه m1 pro و m1 max
تکنولوژی

اپل از M1 پرو و M1 مکس رونمایی کرد: پیشرفت چشمگیر قدرت پردازشی و گرافیکی

اپل در رویداد «Unleashed» از نسل جدید اپل سیلیکون با نام‌های M1 پرو و M1 مکس رونمایی کرد. این تراشه‌ها نسبت به نسل قبلی پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند که برای مثال می‌توان به هسته‌های پردازشی و ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | ۲۰:۵۴

اپل در رویداد «Unleashed» از نسل جدید اپل سیلیکون با نام‌های M1 پرو و M1 مکس رونمایی کرد. این تراشه‌ها نسبت به نسل قبلی پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند که برای مثال می‌توان به هسته‌های پردازشی و گرافیکی بیشتر و پشتیبانی از رم بالاتر اشاره کرد. این تراشه‌ها همچنان با لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید می‌شوند.

چیپ M1 پرو برخلاف M1 که از حداکثر ۱۶ گیگابایت رم پشتیبانی می‌کند، قادر به پشتیبانی از رم ۳۲ گیگابایتی است. این میزان در تراشه M1 مکس بیشتر و برابر ۶۴ گیگابایت است. اپل در تراشه M1 مکس از پردازشگر گرافیکی با ۳۲ هسته استفاده کرده است. این تراشه‌ها از اینکد و دیکد ProRes‌ پشتیبانی می‌کنند.

تراشه M1 پرو اپل

به گفته اپل، چیپ M1 پرو نسبت به M1 تا ۷۰ درصد عملکرد پردازشی بالاتری از خودش نشان می‌دهد. در حالی که معماری پایه در M1 پرو مشابه نسل قبلی است، اما تعداد هسته‌ها افزایش پیدا کرده و حالا با ۱۰ هسته روبه‌رو هستیم که شامل ۸ هسته قدرتمند و ۲ هسته کم‌مصرف می‌شود.

علاوه بر این، اپل از پردازشگر گرافیکی با ۱۶ هسته استفاده کرده و ۲۰۴۸ واحد اجرایی دارد. همانطور که بالاتر گفتیم، این تراشه حداکثر از ۳۲ گیگابایت رم با پهنای باند ۲۰۰ گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند، هرچند هنوز روی خود چیپ قرار می‌گیرد.

در حالت کلی چیپ M1 پرو از ۳۳.۷ میلیارد ترانزیستور بهره می‌برد که تقریبا ‌دو برابر ترانزیستورهای موجود روی M1 محسوب می‌شود. این تراشه از ۲ نمایشگر خارجی و تاندربولت ۴ پشتیبانی می‌کند و از شبکه عصبی بهره می‌برد.

چیپ M1 مکس اپل

اپل تنها از M1 پرو رونمایی نکرده و به سراغ نسخه قدرتمندترش هم رفته. این تراشه که M1 مکس نام دارد، همچنان از ۱۰ هسته پردازشی شامل ۸ هسته قدرتمند و ۲ هسته کم‌مصرف بهره می‌برد. با وجود چنین موضوعی، تعداد هسته‌های گرافیکی، حداکثر رم قابل پشتیبانی و همچنین پهنای باند افزایش دو برابری نسبت به M1 پرو دارند.

چیپ M1 مکس از رم با پهنای باند ۴۰۰ گیگابایت بر ثانیه، حداکثر ۶۴ گیگابایت رم و پردازشگر گرافیکی با ۳۲ هسته بهره می‌برد. عملکرد گرافیکی این تراشه نسبت به M1 افزایش ۴ برابری را تجربه کرده است.

تراشه M1 مکس از ۵۷ میلیارد ترانزیستور بهره می‌برد که آن را تبدیل به بزرگترین چیپ کوپرتینویی‌ها تا به امروز می‌کند. با این چیپ، می‌توان سیستم‌های اپل را به ۴ نمایشگر خارجی متصل کرد.

به گفته اپل، تراشه‌های M1 پرو و M1 مکس تا ۱.۷ برابر عملکرد پردازشی به ازای وات بالاتری نسبت به چیپ M1 دارند. البته کوپرتینویی‌ها چنین ادعایی را نسبت به پردازنده‌های لپ‌تاپ‌ها ۴ و ۸ هسته‌ای هم اعلام کرده‌اند، با این حال نامی از آن‌ها نبرده‌اند.

تراشه‌های M1 پرو و M1 مکس در نسل جدید مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۷ مهر ۱۴۰۰

    جالبه که اینقدر لپتاپ های آرم کمه تو بازار، با اینکه اینقدر اینتل گرونه

مطالب پیشنهادی