ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موتورسواری بانوان
اخبار خودرو

اخبار و حواشی موتورسواری بانوان – فرمانده پیشین پلیس راه کشور: منع موتورسواری زنان کج‌سلیقگی است

در حالی که براساس متن قانون منعی برای صدور گواهینامه رانندگی بانوان وجود نداشته و رانندگی موتورسیکلت قائم به جنسیت نیست؛ فعلا گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان ایرانی صادر نشده و نیروی انتظامی نیز به موضوع ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۵

در حالی که براساس متن قانون منعی برای صدور گواهینامه رانندگی بانوان وجود نداشته و رانندگی موتورسیکلت قائم به جنسیت نیست؛ فعلا گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان ایرانی صادر نشده و نیروی انتظامی نیز به موضوع موتورسواری آن‌ها، روی خوش نشان نمی‌دهد.

تاکنون هیچ پاسخ روشنی برای عدم صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان بیان نشده است ولی در عین حال 50 درصد از جامعه، امکان استفاده یا حداقل راندن این وسیله نقلیه را ندارند.

براساس استدلال دیوان عدالت اداری، براساس متون قانونی، منعی برای صدور گواهینامه رانندگی بانوان وجود ندارد و از آنجا که پلیس تنها مرجع صدور گواهینامه محسوب می شود، موظف است که این مسئله را در مورد هر فردی اجرا کند.

گواهینامه موتورسیکلت بانوان

تاکنون که گره موتورسیکلت‌رانی بانوان ایرانی به صورت عملی باز نشده و فعلا شاهد هزارتویی از اخبار و حواشی مختلف بر سر این موضوع هستیم.

فرمانده پیشین پلیس راه کشور: منع موتورسواری زنان کج‌سلیقگی است [به روز رسانی] - آبان 1401

فرمانده پیشین پلیس راه کشور در خصوص موتورسواری بانوان گفت: «زنان ۵۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و بسیاری از آن‌ها توانایی خرید خودرو را ندارند. این قشر برای ایاب و ذهاب خود نیازمند وسیله نقلیه هستند. سیستم حمل و نقل عمومی کشورمان نیز نمی‌تواند به صورت گسترده و کامل سرویس‌دهی کند. ایاب و ذهاب خود نیازمند وسیله نقلیه است و در این حالت شرایط برای مردان کمی متفاوت است اما زنان مجبورند از خودروی شخصی استفاده کنند.»

وی ادامه داد: «بسیاری از زنان علاقمند هستند از موتور سیکلت استفاده کنند. اصلی‌ترین مانع بر سر راه استفاده زنان از موتور این است که به زنان گواهینامه داده‌ نمی‌شود. قانون درباره گواهینامه موتور سواری زنان سکوت کرده است.»

علیرضا اسماعیلی همچنین در خصوص پوشش بانوان بر روی موتورسیکلت نیز توضیح داد: «اگر برخی‌ها نگران مسئله پوشش زنان هستند، کلاه کاسکت پوشش کاملی است.»

فرمانده پیشین پلیس راه کشور در انتها اضافه کرد: «موتورسواری حقی است که بسیاری از زنان که به آن علاقمند بوده‌اند از آن محروم شده‌اند.این مورد متناقضی است که در کشور ما زنان می‌توانند ترک موتورسیکلت‌ بنشنینند اما نمی‌توانند راننده آن باشند. این یک کج‌سلیقگی بوده که باید اصلاح شود.»

پلیس: قانون سکوت کرده و ما هم سکوت می کنیم [به روز رسانی] - آبان 1401

سرهنگ علی‌اصغر شریفی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ:

درباره موتورسواری خانم ها قانون در این باره سکوت کرده و ما هم سکوت می کنیم. قانون گفته هر کسی که گواهینامه موتورسیکلت دارد می تواند رانندگی کند اما هیچ خانمی گواهینامه موتورسیکلت ندارد. تبصره ماده ۲۰ صدور گواهینامه موتورسیکلت برای مردان را بر عهده نیروی انتظامی گذاشته است.

ممنوعیت رانندگی زنان با موتور برقی و موتور بنزینی [به روز رسانی] - آبان 1401

با توجه به اینکه رانندگی با موتور بنزینی و موتور برقی نیاز به دریافت گواهینامه دارد، و از آنجا که گواهینامه موتورسیکلت تنها برای مردان صادر می‌شود، ممنوعیت رانندگی زنان با موتور برقی امری بدیهی و فاقد ابهام است.

از نظر پلیس راهور، موتور سیکلت برقی و بنزینی از نوع دنده‌ای یا اتوماتیک هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. برخی بر این باورند که چون موتور برقی از شتاب و سرعت کمتری نسبت به مدل بنزینی برخوردار است، پس یک وسیله نقلیه مجزا به حساب می‌آید و رانندگی با آن نه تنها به گواهینامه، بلکه به کلاه ایمنی نیز احتیاجی ندارد. اما قانون هر دو را با یک چشم نگاه می‌کند و استفاده از آن‌ها مستلزم گذراندن دوره‌های آموزشی و گرفتن گواهینامه است.

بروز هرگونه تصادف با موتور برقی همان عواقب و جریمه‌هایی را دارد که مشمول موتورهای معمولی می‌شود. دیه و جرائم مختلف بر همان اساس محاسبه و اِعمال می‌شود. این طور نیست که چون کارت سوخت برای موتور سیکلت برقی صادر نمی‌شود، پس استفاده از آن نیز به دریافت گواهینامه احتیاج نداشته باشد. رانندگی با هر وسیله نقلیه‌ای مستلزم دریافت گواهینامه مربوطه است و قانون به شدت با هر گونه تخلف در این موضوع  مهم برخورد می‌کند.

بر اساس قانون، هر فردی که دارای گواهینامه رانندگی با وسیله نقلیه خاصی باشد، می‌تواند از آن وسیله نقلیه استفاده کند. اما چون در حال حاضر قانونی برای ارائه گواهینامه موتور سیکلت برای زنان تعریف نشده، پس ممنوعیت رانندگی زنان با موتور برقی یا هر موتور دیگری همچنان ادامه دارد.  

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راور تهران ضمن سکوت قانون در مورد رانندگی با موتورسیکلت و ممنوعیت استفاده از این وسیله نقلیه توسط بانوان، به فریبکاری و شیادی برخی فروشندگان اشاره کرد و گفت که نباید به وعده‌ها و گفته‌های این دسته افراد مبنی بر آزادی استفاده از موتور برقی برای زنان، عدم نیاز به رانندگی و یا کاربرد کلاه ایمنی توجهی شود. رانندگی با موتورسیکلت مطلقا برای زن‌ها ممنوع بوده و در صورت مشاهده، با آن برخورد جدی خواهد شد.

شرط صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان [به روز رسانی] - مهر ۱۴۰۰

سردار محمد حسین حمیدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا نیروی انتظامی برای بانوان گواهینامه موتورسیکلت صادر نمی‌کند، اظهار کرد: «برای ما زن و مرد فرقی نمی‌کند، ما طبق قانون رفتار می‌کنیم و سلیقه شخصی را در کار دخیل نمی‌کنیم»

وی افزود: «برخی سلیقه شان است، سلیقه خیلی‌ها این است که گواهینامه ندهند در سوی دیگر سلیقه خیلی‌ها هم اینگونه است که می‌گویند گواهینامه بدهید. ما می‌گوئیم هر چیز که قانون تکلیف کرد اجرا می‌کنیم.»

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: «در حال حاضر قانون این اجازه را به ما نداده است که بتوانیم برای بانوان گواهینامه صادر کنیم. هر وقت ضرورت ایجاب کرد که برای بانوان گواهینامه صادر شود و این موضوع از سوی جامعه نخبگانی ما به مجلس رفت و در قالب قانون مورد تصویب قرار گرفت و این قانون از سوی دستگاه‌های ذی ربط مورد تأیید قرار گرفت ما اقدام به صدور گواهینامه خواهیم کرد.»

سردار حمیدی ادامه داد: «پلیس به صورت شفاف اعلام کرده و موضوعات مرتبط با آن را هم هیچ گونه کتمانی هم نکرده است. ما می‌گوئیم هر چه قانون می‌گوید. یک گروهی می‌گویند گواهینامه به بچه‌ها هم بدهید. چه 18 سال، حتی 15 سال هم می‌شود گواهینامه داد. می‌گویند بچه من خیلی می فهمد و ما هم می‌گوئیم برو قانون آن را درست کن.»

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت:« خیلی‌ها هم هستند ممکن است سن شأن خیلی بالاتر باشد و ما تشخیص می‌دهیم این فرد نمی‌تواند گواهینامه بگیرد ولی قانون هست و باید به آن گواهینامه داد و به آن می‌گوئیم برو دوره‌ات را بگذران تا گواهینامه بدهیم.»

شرط صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان

وی افزود: «پس ما سلیقه‌ای نمی‌توانیم رفتار کنیم. برای پلیس اعمال محدودیت شبانه، اعمال طرح ترافیک، تصادفات، اعمال قانون و هر چیزی که مستند به قانون است یک اصل محسوب شده و یک نقشه راه است.»

سردار حمیدی در پاسخ به این سوال که موضوع حذف گواهینامه برای دارندگان موتورهای تمام برقی به کجا رسیده است گفت: «در حال حاضر همه کسانی که وسیله نقلیه شان از حالت دوچرخه در می‌آید و تبدیل می‌شود به یک قدرت محرکه چه برقی و چه بنزینی باید برای راندن آن وسیله نقلیه گواهینامه بگیرد و این موضوع ربطی هم به حجم موتور وسیله نقلیه آنها ندارد.»

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ خاطرنشان کرد: «لذا اگر ما بخواهیم در این حوزه اظهارنظر کنیم راهور ناجا مجموعه فنی و مهندسی دارد و این مجموعه فنی در خصوص این قضیه بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و مبنا را به صورت فراگیر اعلام خواهد کرد.»

وی افزود: «اینکه بگوییم قانون برای من که یک شهروند در شهر تهرانم باید با سایر افراد ساکن در یک شهر دیگر متفاوت باشد منطقی نیست. ما موضوعات را منعکس می‌کنیم به دوستان و آنجا هم کل کشور را جمع بندی می‌کنند و پس از بررسی‌های لازم موضوع را اعلام می‌کنند.»

واکنش تازه پلیس به موتورسواری بانوان؟ [به روز رسانی] - مرداد ۱۴۰۰

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت:

معیار برای ما داشتن گواهینامه موتورسیکلت است. هر کسی گواهینامه موتورسیکلت داشته باشد می‌تواند با موتور رانندگی کند. در مورد موتورسواری بانوان موارد محدود نیز وجود دارد که با موتورسوار برخورد شده و وسیله‌نقلیه وی نیز توقیف شده است.

درخواست پلیس برای تجدید نظر [به روز رسانی] - مرداد ۹۸

حسن قائمی نسب مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری در واکنش به خبر منتشره در رسانه ها مبنی بر الزام راهنمایی و رانندگی به صدور گواهی‌نامه موتورسیکلت برای بانوان به موجب رای دیوان عدالت اداری، اظهار کرد: «این رای، رای شعبه بدوی بوده و غیر قطعی است.»

گفته می‌شود نیروی انتظامی در مورد این رای تقاضای تجدیدنظر کرده و موضوع در حال طی فرآیند قانونی است.

معاون فرهنگی قوه قضاییه: موتورسواری اشکال شرعی ندارد/ احتمالا حکم دیوان عدالت اداری رد می ‌شود [به روز رسانی] - مرداد ۹۸

معاون فرهنگی قوه قضاییه در مورد حکم شرعی و قانونی دوچرخه و موتورسواری زنان اعلام کرد: «در فرهنگ اسلام، سوار زین شدن برای بانوان مکروه است اما حرام نیست. از طرف دیگر به زنان دستور داده شده کاملا با عفاف و حجاب در صحنه اجتماع ظاهر شوند. موتور سواری هیچ اشکال شرعی ندارد اما از منظر عفاف و حجاب، سوار شدن بر موتور ممکن است باعث شود تا حجاب خانم ها کمتر رعایت شود. خانمی از اصفهان برای دریافت گواهینامه تقاضا کرده است و حکمی هم از سوی دادگاه بدوی دیوان عدالت اداری صادر شده و این روزها بین مردم دست به دست می‌چرخد. قاضی محترم برداشتی کرده که اثبات شیء، نفی ماعدا نمی‌کند.»

موتورسواری بانوان

وی ادامه داد: «من به احتمال قوی احتمال می‌دهم که این در تجدیدنظر رد خواهد شد. همچنان که مشابه این رای هم قبلا در دیوان صادر شده و به طور قطعی هم رد شده است. راهنمایی و رانندگی هم بر اساس این قانون نمی‌تواند گواهینامه صادر کند. اما اگر بعدها قانون تغییر کرد یا اصلاح شد، ایرادی ندارد. دولت وظیفه دارد تا شرایط سهل برای بانوان را ایجاد کند.»

احمد نوریان درباره صدور حکم یکی از شعب دیوان عدالت اداری مبنی بر لزوم صدور گواهینامه رانندگی برای بانوان موتورسوار گفت: «پلیس نه تنها در مباحث راهنمایی و رانندگی بلکه در همه موارد براساس قانون عمل می‌کند و در این مورد خاص نیز قانونی نداریم. باید مراجع مرتبط این موضوع را بررسی کنند و اگر به نتیجه رسیدند که صدور گواهینامه رانندگی برای بانوان موتورسوار لازم است، پلیس نیز براساس قانون اقدام خواهد کرد.»

وی ادامه داد: «این موضوع نیاز به شفاف‌سازی دارد اما پلیس در حال‌ حاضر به ‌دلیل اینکه صدور گواهینامه رانندگی برای بانوان موتورسوار در قانون نیامده است اقدامی در این خصوص نخواهد کرد.»

وی با بیان اینکه بیشتر مردم جامعه حجاب را رعایت می‌کنند، ادامه داد: «مردم ما از گذشته تاکنون نسبت به رعایت عفاف و حجاب حساس بودند و براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته مشخص شد که آحاد مردم حجاب را رعایت می‌کنند؛ ما نیز در نیروی انتظامی موظف هستیم با بدحجابان به‌ دلیل اینکه این اقدام جرم مشهود محسوب می‌شود برخورد کنیم.»

نوریان گفت: «پلیس طرح‌های مقابله‌ای خود با بدحجابان را هوشمندانه اجرا می‌کند و در این راه هرگز قائل بر درگیری نیست اما پلیس با افرادی که با اهدافی خاص اقدام به ناهنجاری کنند به ‌شدت برخورد می‌کند، چرا که سلامت اجتماعی جامعه باید حفظ شود.»

احتمال قانونی شدن موتورسواری زنان در ایران [به روز رسانی] - آذر 98

چند ماه پس از رسانه‌ای شدن ماجرای صدور گواهینامه موتورسیکلت سواری برای بانوان، مشخص شد که شعبه یک دیوان عدالت اداری با صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان مخالفت کرده است. رئیس دیوان عدالت اداری از صدور رایی مبنی بر مخالفت با صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان خبر داده است.

در همین زمان معاون فرهنگی قوه قضاییه از احتمال قانونی شدن موتورسواری زنان سخن گفته است. با توجه به گفته‌های وی دولت به شرط طراحی مناسب موتورسیکلت، لایحه‌ای را مبنی بر موتورسواری بانوان تحویل مجلس دهد، اگر این لایحه مورد تایید مجلس و شورای نگهبان قرار گرفت، موتورسواری بانوان هم مجاز خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • molavy
    molavy | ۵ مرداد ۱۴۰۰

    الان مرد ها هم نمیتونن موتور سوار شن
    قیمت موتور ها رو دیدید؟
    خوش به حالتون که دغدغه ورزشگاه رفتن زنا و موتور سواریشون رو دارید حتما ازدواجتون رو کردید پول تو جیبتان پره دیگه دغدغه دیگه ای ندارید

    • hameds1
      hameds1 | ۲۷ مهر ۱۴۰۰

      ما دغدغه آزادی داریم، خیلی فهمش سخت نیست. آزادی با خودش رفاه میاره، امنیت میاره، آسایش میاره
      شما ز.الو صفت ها به بهانه رفاه آزادی رو از ما گرفتین، رفاهمون رو هم به خاک سیاه نشوندین دو قورت و نیمتونم باقیه

  • Roholah.kj
    Roholah.kj | ۴ مرداد ۱۴۰۰

    خوب گواهینامه موتور نمیدین به زنا که😂

  • عزراییل
    عزراییل | ۲۴ آذر ۱۳۹۸

    ملتی که گول این بازی ها رو بخوره ملتی بدبخت و عقب افتاده ای بیش نیست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی