ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دوز سوم واکسن‌های مدرنا و جانسون و جانسون تاییدیه FDA را دریافت کردند

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) پس از تایید دوز سوم واکسن فایزر در ماه گذشته، اکنون تاییدیه تزریق دوز سوم واکسن‌های مدرنا و جانسون و جانسون را نیز صادر کرده است. همچنین این آژانس ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳۰ مهر ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) پس از تایید دوز سوم واکسن فایزر در ماه گذشته، اکنون تاییدیه تزریق دوز سوم واکسن‌های مدرنا و جانسون و جانسون را نیز صادر کرده است. همچنین این آژانس دوزهای ترکیبی را نیز تایید کرد که به موجب آن، برای دوز سوم می‌توان از واکسن هر برندی استفاده کرد.

همانند واکسن کرونا فایزر، سازمان غذا و دارو تزریق سومین دوز واکسن مدرنا را نیز برای گروه‌های آسیب‌پذیر، از جمله افراد بالای ۶۵ سال، افرادی که در معرض خطر بیماری‌های شدید هستند و افرادی که در معرض ابتلا به ویروس کرونا در محل کار هستند، تایید کرده است.

تقویت کننده واکسن مدرنا، نیم دوز خواهد بود. هر دو مورد از واکسن‌های mRNA هستند که حاوی ذرات کوچکی از مواد ژنتیکی ویروس کرونا است. اما واکسن مدرنا حاوی ۱۰۰ میکروگرم از این مواد است که در مقایسه با ۳۰ میکروگرم موجود در واکسن فایزر تفاوت زیادی دارد. به گفته این شرکت، تزریق ۵۰ میکروگرم یا همان نیم دوز واکسن مدرنا همچنان محافظ قوی محسوب می‌شود و عوارض جانبی کمتری به همراه دارد.

جانسون و جانسون

تحقیقات نشان می‌دهد که واکسن مدرنا نسبت به فایزر از دوام بیشتری در برابر عفونت ناشی از کووید-۱۹ برخوردار است و تاثیر آن پس از دو دوز اولیه تا چندین ماه ادامه خواهد داشت. با این وجود هر دو واکسن تاثیر بسیار خوبی برای جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان و یا مرگ دارند.

FDA همچنین دوز دوم واکسن جانسون و جانسون را نیز برای تمام کسانی که تزریق اول خود را انجام داده‌اند، تایید کرده است. همچنین برخلاف واکسن‌ها مدرنا و فایزر، تقویت کننده واکسن جانسون اند جانسون می‌تواند دو ماه پس از اولین دوز، تزریق شود.

واکسن جانسون اند جانسون در ابتدا به عنوان یک واکسن یکبار مصرف تایید شده بود و کارشناسان امیدوار بودند آن را به مناطقی که کمتر توسعه پیدا کرده‌اند ارسال کنند. با این وجود، تنها حدود ۱۵ میلیون نفر در ایالات متحده توسط این نمونه واکسینه شده‌اند. این واکسن با قراردادن بخشی از ژن ویروس کرونا در یک ویروس بی‌خطر به نام «آدنوویروس» عمل می‌کند و سپس ژن را به سلول‌ها بدن ارسال می‌رساند. آزمایشات بالینی این واکسن نیز هر چند نه به اندازه فایزر و مدرنا اما نشان دهنده موفقیت آن در محافظت از بدن بوده است.

به گفته Johnson & Johnson دوز تقویت کننده دوم، اثربخشی واکسن را در برابر ویروس کرونا تا ۹۴ درصد افزایش می‌دهد. همچنین اطلاعیه امروز FDA برای استفاده از روش «ترکیبی و مطابقت» به افرادی که از این واکسن استفاده کرده‌اند، گزینه‌های بیشتری برای تزریق دوم خود ارائه می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی