ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

عربستان سعودی تا سال ۲۰۶۰ سطح انتشار کربن خود را کاهش می‌دهد

عربستان سعودی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان اعلام کرده که می‌خواهد تا سال ۲۰۶۰ نشر گازهای گلخانه‌ای خود را به صفر برساند. عربستان در این مسیر با بیش از ۱۰۰ کشوری همراه ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۵

عربستان سعودی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان اعلام کرده که می‌خواهد تا سال ۲۰۶۰ نشر گازهای گلخانه‌ای خود را به صفر برساند. عربستان در این مسیر با بیش از ۱۰۰ کشوری همراه می‌شود که قرار است تغییرات اقلیمی را کنترل کنند.

«محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان در آغاز نخستین «مجمع برنامه سبز سعودی» این خبر را اعلام کرد. او وعده داد این کشور تا سال ۲۰۳۰ برابر ۴۵۰ میلیون درخت بکارد و به ترمیم وسعت بالایی از زمین‌های بایر و غیرحاصل‌خیر بپردازد. عربستان حجم تولید کربن را ۲۰۰ میلیون کاهش می‌دهد و سعی می‌کند شهر ریاض را پایاتر کند.

با وجود اینکه عربستان می‌خواهد نشر گازهای گلخانه‌ای را در خاک خود کاهش دهد، ولی فعلا هیچ نشانه‌ای مبنی بر کاهش سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت و گاز دیده نمی‌شود. به‌رغم تلاش‌هایی که برای گسترش تنوع درآمدهای عربستان سعودی انجام گرفته، صادرات انرژی همچنان شالوده اصلی اقتصاد این کشور را شکل می‌دهد.

عربستان در این راه با روسیه و چین همراه خواهد شد که قرار است تا سال ۲۰۶۰ نشر گازهای گلخانه‌ای خود را به صفر برسانند. البته آمریکا و اتحادیه اروپا هم چنین هدفی را دنبال می‌کنند اما زمان‌بندی آن‌ها برای سال ۲۰۵۰ در نظر گرفته شده است.

تحلیلگران می‌گویند هدف عربستان از این طرح حفظ کرسی این کشور در مذاکرات مربوط به تغییرات اقلیمی است. این کشور همواره مخالف کارشناسانی بوده که توقف فوری استفاده از سوخت‌های فسیلی را پیشنهاد می‌کنند. عربستان می‌گوید کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی در شرایطی که هنوز برای این کار آماده نیستیم، می‌تواند به کمبود سوخت و نوسان قیمت منجر شود.

عربستان سعودی می‌خواهد از طریق رویکردی به نام «اقتصاد مدور کربن» نشر کربن خود را به صفر برساند. تمرکز در این رویکرد بر کاهش، استفاده مجدد، بازیافت و حذف کربن قرار گرفته است. ولی فعالان زیست محیطی این رویکرد را نمی‌پسندند چون می‌گویند کشورها از این طریق به جای حذف سوخت‌های فسیلی به دنبال استفاده از فناوری‌های نگهداری و ذخیره‌سازی کربن می‌روند که غیرقابل اعتمادند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • itookan
    itookan | ۱ آبان ۱۴۰۰

    خسته نباشن واقعا. 40 سال!؟

مطالب پیشنهادی