ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قرعه‌کشی خودروسازان
اخبار خودرو

وزیر صنعت: منتظر حذف قرعه‌کشی از فرآیند خرید خودرو باشید

چالش های بازار خودرو تمامی ندارد و به تازگی نیز شاهد مطرح شدن همزمان مباحث مربوط به واردات خودرو، ورود خودرو به بورس، تغییر رییس شورای رقابت و مخالفت وزیر صنعت با واردات و فروش ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۵

چالش های بازار خودرو تمامی ندارد و به تازگی نیز شاهد مطرح شدن همزمان مباحث مربوط به واردات خودرو، ورود خودرو به بورس، تغییر رییس شورای رقابت و مخالفت وزیر صنعت با واردات و فروش براساس نتایج قرعه کشی هستیم که همگی باعث سردرگمی بازار خودرو و مشتریان شده است.

وزیر صنعت: منتظر حذف قرعه‌کشی از فرآیند خرید خودرو باشید

با توجه به گفته‌های وزیر صنعت از سال آینده قرعه‌کشی از فرآیند خرید خودرو از کارخانه حذف خواهد شد.

حذف قرعه‌کشی از فرآیند خرید خودرو از جمله وعده‌هایی بود که وزیر صنعت پیش از کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی مطرح کرده بود و حالا به نظر می‌رسد این وعده در حال نزدیک شدن به مرحله عملیاتی شدن است.

گفته می‌شود میزان تقاضای ایرانیان برای خرید خودرو سالانه ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است. این در حالی است که در حال حاضر تولید خودرو در کشور به ۱ میلیون دستگاه رسیده است و این اختلاف ۵۰۰ هزار دستگاهی سبب شده که عرضه از میزان تقاضا کمتر باشد. به نظر می‌رسد که وزارت صنعت پس از افزایش قیمت خودروها به دنبال آن است که سال آینده این ۵۰۰ هزار کمبود خودرو را جبران کرده و میزان تیراژ تولید خودروسازان را افزایش دهد.

وزیر صنعت در این خصوص گفت: «با برنامه‌ای که طراحی شده از سال آینده عرضه خودرو متناسب با تقاضا خواهد بود و به همین جهت نیز به زودی شاهد حذف فرآیند قرعه‌کشی خودرو خواهیم بود.»

اگر وعده مطرح شده از سوی وزیر صنعت عملیاتی شود به طور قطع بازار خودرو کشورمان بسیار تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. قطعا این اتفاق دست دلالان و سوداگران را از بازار خودرو کوتاه کرده و سبب خواهد شد که بازار کمی رنگ آرامش ببیند.

وزیر صمت: خودرو سال آینده ارزان می‌شود [به روز رسانی] - آبان ۱۴۰۰

سید رضا فاطمی امین در آخرین اظهار نظر خود عنوان کرد: «سال آینده تولید خودرو به یک میلیون و ششصد هزار دستگاه خواهد رسید و در آن مقطع دیگر قرعه کشی برای خودرو نخواهیم داشت.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «قیمت خوردو به تدریج تا پایان سال کاهش می‌یابد؛ قیمت‌های کنونی بازار خودرو غیر منطقی است.»

رئیس شورای رقابت: تکلیف شورای رقابت مشخص نیست

رئیس شورای رقابت در این خصوص گفت: «تکلیف شورای رقابت مشخص نیست و نمی‌توانیم جلسه برگزار کنیم. دستگاه‌های مختلف نمایندگان خود را معرفی نمی‌کنند. با وجود اتمام دوره شش ساله من همچنان به عنوان رئیس در شورای رقابت هستم تا این‌که وضعیت رئیس جدید مشخص شود.»

رضا شیوا ادامه داد: «در حال حاضر دوره برخی از اعضای شورا به اتمام رسیده و طبق قانون عضویتی در آن ندارند و با توجه به این‌که تعداد اعضا به حدنصاب نمی‌رسد، نمی‌توانیم جلسه‌ای برگزار و تصمیم‌گیری جدیدی انجام دهیم.»

گفته می‌شود از مدتی پیش شورای رقابت طی نامه‌ای به دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد، دادگستری، سازمان برنامه و بودجه و اتاق‌ بازرگانی اعلام کرده است که نمایندگان خود را معرفی کنند که البته هنوز این اتفاق به طور کامل رخ نداده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت: مخالف استفاده از قرعه‌ کشی در طرح‌های فروش خودروسازانم

در همین رابطه امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اعلام مخالفت در خصوص استفاده از قرعه‌کشی در طرح‌های فروش خودروسازان گفت:

«وزارتخانه تحت نظر وی برنامه‌های مفصلی در حوزه مدیریت صنعت خودرو دارد که به زودی و در طی چند هفته آینده اعلام خواهد شد.»

یکی از راه‌کارهای دولت پیشین برای مدیریت بازار خودرو استفاده از فرآیند قرعه‌کشی بود که اتخاذ مجدد این سیاست با مخالفت وزیر صنعت دولت سیزدهم مواجه شده و به همین جهت نیز احتمالا به زودی شاهد برچیده شدن آن خواهیم بود.

البته در طی چند ماه اخیر نیز خودروسازان تعدادی از طرح‌های فروش خود را بدون کمک گرفتن از فرآیند قرعه‌کشی برگزار کرده و حتی رضایت بیشتری نیز از انجام این طرح‌های فروش داشتند.

استیضاح وزیر صنعت

اگر راهکار بهتری دارید مطرح کنید

رئیس شورای رقابت در واکنش به مخالفت وزیر صمت در خصوص استفاده از فرآیند قرعه‌کشی در طرح‌های فروش خودروسازان گفت:

در فرآیند قرعه‌کشی هیچ کس دخالت و نفوذی ندارد اما پیش از این زمانی که فروش خودرو از طریق سایت انجام‌ می‌شد دائم با شکایت و اعلام مشکل از سوی مردم مواجه بودیم که می‌گفتند نفوذ دلالان و رباتها هستند که در این نحوه فروش برد بیشتری دارند، بنابراین از نظر ما بهترین راه، قرعه کشی بود ولی اگر منتقدان شیوه جدیدی دارند ارائه کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

باید منتظر ترکیب جدید شورای رقابت باشیم

گفتنی است که با پایان کار دور دوم شورای رقابت به زودی ترکیب جدید این شورا اعلام خواهد شد و احتمال حضور مجدد رضا شیوا رئیس فعلی شورای رقابت نیز در شورای بعدی بسیار کم است.

در آخرین مصاحبه صورت گرفته از رضا شیوا وی در خصوص قیمت‌گذاری جدید خودروها عنوان کرده است:

در این مورد از من سوال نکنید و دیگر قیمت خودرو ارتباطی با من ندارد و رئیس جدید در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

به این ترتیب احتمالا به زودی فرمول جدید قیمت‌گذاری خودروها اعلام خواهد شد. احتمال تغییر رویه خودروسازان در اجرای طرح‌های فروش و کنار گذاشتن فرآیند قرعه‌کشی نیز دور از انتظار نیست.

رئیس سازمان بورس: خودرو را از قیمت‌‌گذاری شورای رقابت خارج کنید

در ادامه واکنش‌ها به موضوع قیمت‌گذاری خودروها و تعیین روش‌های جدید در خصوص طرح‌های فروش خودروسازان رئیس سازمان بورس در نامه‌ای از وزیر اقتصاد خواست تا قیمت‌‌گذاری خودرو را از حوزه کاری شورای رقابت خارج کند.

محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس در نامه‌ای به وزیر اقتصاد خواستار بررسی مجدد موضوع قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو و ساخت قطعات در شورای رقابت و خروج این محصولات از شمول قیمت‌گذاری توسط این شورا شد.

دهنوی از وزیر اقتصاد خواست تا با هدف جلوگیری از زیان آتی شرکت‌های خودروسازی با حذف قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو و قطعه سازی موافقت کند.

این خواسته در شرایطی مطرح می‌شود که براساس پیشنهادات مطرح شده در طرح مجلس، شورای رقابت به عنوان نهادی تاثیر گذار در میزان واردات خودرو مشخص شده‌است و حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودروهای داخلی همزمان با تاثیر گذاری در روند واردات بسیار عجیب و غیر قابل هضم به نظر می‌رسد اما در هرحال آنچه مشخص است اینکه در شرایط برهم خوردن عرضه و تقاضا، متاسفانه هیچ راهکاری برای نظم بخشیدن در بازار خودرو وجود ندارد و با چنین پیشنهادات ضد و نقیضی، امیدی نیز به بهبود وضعیت موجود دیده نمی‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۵ دی ۱۴۰۰

    آره، حالا که رسید سیصد تا ما می‌زنیم چند تا؟

مطالب پیشنهادی