ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جنگ روسیه و اوکراین خودرو
خودرو

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت و کمبود خودرو

از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین، اتفاقات بسیاری صنعت خودرو جهان را تحت تاثیر قرار داده است. عمده این اتفاقات به تحریم صنایع روسیه و خروج خودروسازان بین‌المللی از این کشور مربوط می‌شوند اما ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین، اتفاقات بسیاری صنعت خودرو جهان را تحت تاثیر قرار داده است. عمده این اتفاقات به تحریم صنایع روسیه و خروج خودروسازان بین‌المللی از این کشور مربوط می‌شوند اما توقف تولید قطعه‌سازان اوکراینی نیز تاثیر مخربی بر صنایع خودروسازی اروپای غربی گذاشته است و به خصوص خط تولید چند خودروساز آلمانی مانند آئودی را به حالت نیمه تعطیل درآورده است.

بیش از یک سال است که صنعت خودروسازی جهان با کمبود فاجعه ‌بار تراشه‌های رایانه‌ای و سایر قطعات حیاتی مقابله می‌کند و این موضوع، تولید و تحویل را کاهش داده و قیمت خودروهای نو و دست دوم را برای میلیون‌ها مصرف‌ کننده افزایش داده است. در حال حاضر، عامل جدید (جنگ روسیه و اوکراین) نیز مانعی ایجاد کرده است و انتظار می‌رود که قیمت خودرو در سال آینده بالاتر باشد.

اوکراین یکی از کشورهای تامین کننده مواد اولیه و قطعات نیمه هادی برای صنایع الکترونیکی است. البته ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود، گازهای مانند زنون و کریپتون برای تولید لامپ و مواد اولیه باتری و خازن‌های مصرفی خودروهای الکتریکی که از دو کشور در حال جنگ تامین می‌شد، با توقف عرضه و افزایش قیمت در بازارهای جهانی مواجه خواهد شد.

آسیب جنگ به صنعت خودرو جهان ابتدا در اروپا ظاهر شد اما اگر صادرات فلزات روسیه از جمله پالادیوم برای مبدل‌های کاتالیزوری تا نیکل برای باتری‌های خودروهای الکتریکی قطع شود، احتمالا تولید ایالات‌ متحده نیز در نهایت آسیب خواهد دید.

یکی دیگر از نگرانی‌های زنجیره تامین که درگیری در اوکراین برای خودروسازان ایجاد کرده است مربوط به عناصر پالادیوم، پلاتین و رودیوم است که در مبدل‌‌‌های کاتالیزور پاک‌‌‌کننده اگزوز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گفته مارک ویکفیلد، یکی از روسای شرکت مشاوره الیکس‌‌‌پارتنرز، حدود 38‌درصد از پالادیوم جهان توسط روسیه تولید می‌شود و فکر کردن به تجارت جهانی خودرو بدون پالادیوم روسیه سخت است.

به گفته او خودروسازان با کمبود فوری پالادیوم مواجه نخواهند شد چراکه ذخیره‌‌‌ای از آن در لندن موجود است و پیش از راه پیدا کردن پالادیوم به خودرو، یک سفر 6ماهه در راه است.

به گفته ویکفیلد، قیمت‌های آلومینیوم از قبل از درگیری در اوکراین، شروع به افزایش کرده است و قطع عرضه آلومینیوم روسیه فشار هزینه‌‌‌ای بیشتری بر خودروسازان وارد خواهد کرد.

شرکت فولاد نیپون، بزرگ‌ترین سازنده فولاد ژاپن، روز جمعه اعلام کرد در صورت بروز هرگونه اختلال، عرضه جایگزین‌‌‌هایی را برای مواد خامی که از روسیه و اوکراین خریداری می‌کند را تضمین می‌کند. این شرکت 14‌درصد از گندله‌‌‌های آهن و پودر سنگ آهن موردنیاز خود را از این دو کشور خریداری می‌کند. این شرکت قصد دارد برای تامین این کالا برزیل و استرالیا را جایگزین کند.

شرکت مک ‌گرو هیل قبل از جنگ، پیش ‌بینی کرده بود که خودروسازان جهانی امسال 84 میلیون خودرو و سال آینده 91 میلیون دستگاه خودرو در مقایسه با 94 میلیون خودرو در سال 2018 تولید خواهند کرد اما اکنون کمتر از 82 میلیون در سال 2022 و 88 میلیون برای سال آینده پیش ‌بینی می‌شود.

با توجه به این که روسیه کشوری اصطلاحا خودروساز نیست و وابستگی فراوانی به واردات محصول اعم از قطعات و خودرو دارد، اثرات این جنگ صنعت حمل و نقل روسیه را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

تحلیلگران اظهار کردند که تورم بالا در اقتصاد، برای غذا، بنزین، اجاره و سایر ملزومات، احتمالا تعداد زیادی از خریداران عادی را قادر به خرید یک وسیله نقلیه نو یا دست‌ دوم نخواهد کرد و در این صورت با کاهش تقاضا قیمت می‌تواند کاهشی شود.

یکی از عوامل کاهش چشم‌ انداز تولید، تعطیلی کارخانه‌های خودروسازی در روسیه است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی