ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مایکت
تکنولوژی

ده سالگی مایکت: داستان فراز و نشیب‌های این فروشگاه اندرویدی ایرانی

بیشتر از ده سال پیش شرکت «حصین» تصمیم می‌گیرد در کافه بازار که اولین مارکت شاخص اندرویدی ایرانی است سرمایه‌گذاری کند؛ تصمیمی که پیرو مذاکرات بعد از آن، به نتیجه‌ای نمی‌رسد اما خروجی نهایی این ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۵ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۸

بیشتر از ده سال پیش شرکت «حصین» تصمیم می‌گیرد در کافه بازار که اولین مارکت شاخص اندرویدی ایرانی است سرمایه‌گذاری کند؛ تصمیمی که پیرو مذاکرات بعد از آن، به نتیجه‌ای نمی‌رسد اما خروجی نهایی این تصمیم، تبدیل می‌شود به سرمایه‌گذاری مستقیم حصین برای تولید یک مارکت اندرویدی جدید. «مایکت» به همین شکل متولد می‌شود.

مایکت در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ رسما شروع به شکل گیری می‌کند و در پاییز همان سال نسخه اولیه آن عرضه می‌شود. حالا یک دهه از عرضه مایکت می‌گذرد و این مارکت اندرویدی توانسته دوش به دوش رقبای خود در اکوسیستم محصولات اندرویدی حرکت کند و در بین بسیاری از فعالان این حوزه و به ویژه گیمرها، شناخته شود. 

مایکت متعلق به شرکت دانش بنیان «هوشمند‌ گستر هوتن پارس» بوده و از مجوز «رسانه‌های دیجیتال» نیز برخوردار است. این موضوع باعث شده‌است که مایکت فراتر از یک فروشگاه محصولات اندرویدی باشد و اخیرا بیشتر از همیشه مانند یک رسانه تعاملی فعالیت کند.

ضرورت وجود استور اندرویدی بومی

مسلما گوگل پلی بزرگ‌ترین فروشگاه نرم‌افزاری برای گوشی‌های اندرویدی است و هیچ مارکتی در دنیا توان رقابت مستقیم با آن را ندارد اما تحریم‌ها و رشد و توسعه محصولات بومی در ایران باعث شد که وجود اندروید مارکت‌های ایرانی هم ضروری به نظر برسد.

در این حوزه چندین بازیگر وجود دارند که مایکت در بین بازیگران اصلی آن قرار دارد. این فروشگاه اندرویدی با مدیریت «وحید رحیمیان» پیش می‌رود و آنطور که او می‌گوید در برخی موارد توانسته‌است از رقیب خود یعنی کافه بازار جلو بزند و به زودی می‌تواند رشد بسیار خوبی را تجربه کند. حتی به عقیده مدیرعامل مایکت، شاید به بازیگر نقش اول این حوزه نیز تبدیل شود.

بازار رقابت اندرویدهای ایرانی

از همان روزهای آغاز فعالیت مایکت تا امروز، همیشه بحث رقابت مایکت و کافه بازار نقل محافل استارتاپی بوده است. مایکت همچنین بارها تاکید کرده‌است که سیاست‌های کافه بازار باعث شده‌است آنها نتوانند آنطور که باید پیشرفت کنند. این موضوع تا حدی پیش رفت که در فروردین سال ۹۹ اعلام شد، مایکت قصد دارد از کافه بازار شکایت کند و این شکایت را به شورای رقابت تسلیم کند؛ هرچند این اتفاق هرگز نیفتاد و مایکت تصمیم گرفت تمرکز کامل خود را روی رشد محصولاتش بگذارد تا اینکه پیگیر این شکایت باشد.

رحیمیان، مدیرعامل مایکت درباره عدم پیگیری این شکایت گفته بود که «قصد ندارند رشدشان زیر سایه این شکایت قرار بگیرد و اینطور به نظر بیاید که با مطرح کردن این شکایات در حال رشد هستند.»

فعالیت متمایز مایکت؛ گیمیفیکیشن قدرتمند

مایکت در طول سال‌های فعالیت خود، توانسته‌است ویژگی‌هایی در فروشگاه اندرویدی خود بگنجاند که در سایر فروشگاه‌های اندرویدی به چشم نمی‌خورد. مایکت همچنین به این ویژگی‌ها به عنوان برگ برنده خود تکیه می‌کند. قابلیت زمان بندی دانلودها و همچنین نصب اتوماتیک دیتای بازی‌های موبایل از جمله این موارد به حساب می‌آیند. همچنین شبکه اجتماعی «مای نت» که در آن کاربران می‌توانند با یکدیگر تعامل کنند و درباره برنامه‌ها به یکدیگر نظر بدهند از جمله ویژگی‌های متمایز فروشگاه اندرویدی مایکت است. 

در مایکت هر کاربر پروفایل مخصوص به خود را دارد، می‌توانند در مورد اپ‌ها و بازی‌ها نقد و بررسی بنویسد و دوستان خود را دنبال کند که همه این نکات برای کاربران مزیت محسوب می‌شود. این گیمیفیکیشن حاکم در مایکت باعث شده‌است که گیمرها بیش از پیش به این اندروید مارکتی چراغ سبز نشان دهند. در این بین سیستم‌های پیشنهاد بازی نیز همواره همراه گیمرها است تا آنها بتوانند بهترین عنوان‌ها و گزینه‌ها را برای سپری کردن اوقات فراغت خود پیدا کنند.

مایکت قرار است برای دانلود این بازی‌ها نیز اقدامات مهمی انجام دهد و آنطور که مدیرعامل مایکت گفته‌است: «با راه‌اندازی CDN اختصاصی‌ مایکت، تقویت تیم زیرساخت و سرورها، می‌خواهیم سرویس دانلود بهتر و سریع‌تری را در اختیار کاربران‌مان قرار دهیم تا برای ایرانی‌ها تبدیل به یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها جهت دانلود و بروزرسانی بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها شویم.»

مایکت برای گیمرها قابلیت‌های دیگری را نیز راه اندازی کرده‌است تا بتواند رضایت آن‌ها را بیش از پیش کسب کند. به عنوان مثال ویژگی برچسب گذاری از قابلیت‌هایی است که مایکت در فروشگاه خود فراهم کرده‌است تا کاربران بتوانند بازی‌ها را از بین دسته بندی‌های مختلف، برچسب گذاری کنند. این کار به پیدا کردن بازی در سبک و سیاقی که به آن علاقه دارند، کمک کرده و سبب می‌شود جستجوی آن‌ها سریع‌تر به نتیجه دلخواه برسد.

مایکت از دریچه آمار و ارقام

به گفته مدیر عامل مایکت، در حال حاضر این استور اندرویدی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان ارزش تجاری دارد و از یک تیم ۸۰ نفره تشکیل شده است. مایکت روی ۲۸ میلیون گوشی اندرویدی نصب بوده و نزدیک به ۱۲ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. ترافیک دانلود از این استور اندرویدی نیز در حال حاضر به 9 میلیون گیگابایت در ماه می‌رسد. بر اساس آخرین گزارشی که مایکت منتشر کرده‌است، کاربران این استور در شش ماه اول سال 1400، هر ماه 80 میلیون بار از سرچ مایکت استفاده کرده‌اند.

بیشترین درآمد مایکت از اپلیکیشن‌های بازی‌ بوده و از سال ۹۹ این فروشگاه اندرویدی به سوددهی رسیده است. فروش ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲.۳ برابر شده است. نباید فراموش کرد که مایکت در چند ماه گذشته (خرداد ۱۴۰۰) هم راستا با مارکت‌های اندرویدی جهان، سهم کمیسیون خود را نصف کرد تا به رشد توسعه‌دهندگان برنامه‌ها و بازی‌ها کمک کرده باشد. بر این اساس، درآمد مایکت ۲۰ درصد کاهش یافته است اما مدیرعامل مایکت باور دارد که این مساله برای رشد اکوسیستم ضروری است. البته لازم به ذکر است که قرار نیست این کاهش سهم هر سال به‌ صورت پلکانی اتفاق بیفتد.

مایکت و چگونگی توسعه

آنطور که رحیمیان در مصاحبه‌های رسانه‌ای گفته‌است، مایکت در سال‌های اولیه شروع فعالیت خود، شرکتی مستقل نبود. رحیمیان معتقد است که همین امر به مایکت لطمه زده است. در واقع باید گفت مایکت پروژه‌ای در شرکت حصین بود که با توجه به تازگی این حوزه کسب‌وکاری، تمرکز کافی روی آن وجود نداشت و همین امر باعث شد تا در سال‌های اولیه، شیب رشد کمی در آن به چشم بخورد.

ولی اکنون مسیر رشد مایکت در بسیاری موارد شیب تندتری پیدا کرده است. همچنین نباید فراموش کرد که مایکت یکی از بزرگترین پروژه‌های هلدینگ حصین به حساب می‌آید که اکنون تمرکز بیشتری روی آن دارد.

واقعیت این است که مایکت در یکی دو سال اخیر فعالیت‌‌های خود را بیش از پیش گسترش داده و با عوض کردن سیاست‌های خود، رشد مناسبی را تجربه کرده‌است. همچنین توانسته‌است نظر کاربران و اکثر گیمرهای موبایلی را نیز به سمت خود جلب کند.

ارائه تسهیلات به توسعه‌دهندگان

در شهریور ۹۹، مایکت با معاونت علمی ریاست جمهوری (دبیرخانه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق)‌ تفاهم نامه‌ای را امضا کرد که پیرو آن امکان برخورداری از خدماتی مانند تسهیلات نظام وظیفه، جذب سرمایه و تسهیلات مالی برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های تلفن همراه فراهم شد.

مایکت در اسفند همان سال نیز یک عیدی دیگر برای توسعه دهندگان در نظر گرفت که براساس طرح مذکور، شارژ هدیه تا سقف ۸۰ میلیون تومان برای بخش «تبلیغات در جستجو» به توسعه‌دهندگان تعلق گرفت. به نظر می‌رسد مایکت در طول سال‌ها فعالیت خود تلاش کرده‌است در کنار توسعه دهندگان باشد و توأم با کاربران، این شرکای تجاری خود را نیز راضی نگه دارد.

مایکت و دنیای تبلیغات

مایکت در زمستان ۹۹ نیز به مساله تبلیغات محیطی روی آورد و یک کمپین تبلیغاتی آفلاین بزرگ را آغاز کرد. کمپین «برنامه‌ها داریم براتون» تا مدت‌ها در بیلبوردهای شهری حضور داشت. این کمپین بر مزایای فروشگاه اندرویدی مایکت تاکید داشت و کاربران وفادار و جدید را نشانه گرفته بود.

کمپین‌های دیگری مانند «قهرمانان مایکت» نیز در اوایل سال جاری (اردیبهشت ۱۴۰۰) برگزار شد که با توجه به جامعه گیمرها در بین مشتریان این استور اندرویدی، تمرکز را روی همین قشر گذاشته بود. این کمپین قصد داشت به رشد بازی‌های موبایلی داخل کشور کمک کند تا این بازی‌ها بیش از پیش دیده شوند و کاربر جذب کنند.

مایکت و شروع کار بخش ویدیویی

در تابستان ۱۴۰۰ هم بخش VOD مایکت شروع به کار کرد و این مارکت اندرویدی را وارد یک فاز جدید کرد. هدف از راه‌اندازی سرویس پخش ویدئو در مایکت، پاسخ به نیاز و درخواست‌های کاربران بود که در حال حاضر سرویسی رایگان است و هیچ یک از ویدیوهای آن نیز توسط خود مایکت تامین نمی‌شود.

مایکت و بورس؛ شاید سال دیگر

 وحید رحیمیان چندی پیش از تلاش‌های مایکت برای ورود به بورس تا سال ۱۴۰۱ خبر داد و به نظر می‌رسد که مایکت قصد دارد اگر طلسم ورود استارتاپ‌ها به بورس شکسته شد، وارد بورس شود.

تمرکز روی پخش ویدئو، اضافه شدن مدل‌های دیگر سرگرمی به بخش‌های مختلف مایکت، تقویت سرویس‌های سردبیری و معرفی ویدئویی اپلیکیشن‌ها که برای کاربران خلق ارزش می‌کند از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای مایکت در آینده پیش رو است.

ده سالگی مایکت

مایکت در حالی به ده سالگی رسید که در آستانه سی میلیونی شدن قرار دارد. کمپین ده سالگی مایکت به تمامی کاربران این استور اندرویدی اجازه می‌دهد که پس از درج شماره تلفن خود، بتوانند مدت زمانی که در این سال‌ها رفیق و همراه مایکت بودند را مشخص کنند. مایکت با راه‌اندازی این طرح قصد دارد که دوستان دیرینه و تازه خود را بیشتر از یپش همراهی کرده و همچنین آنها را برای شرکت در مسابقه‌ای اینستاگرامی با جوایز مختلف آماده کند. کاربران می‌توانند با اشتراک گذاری تصویر مدت زمان همراهی خود با مایکت، در این مسابقه شرکت کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • desperanish
    desperanish | ۶ آبان ۱۴۰۰

    چه عجب دیجیاتو بالاخره لاگین خودش رو تغییر داد...
    مایکت با اختلاف بهترین و ساده‌ترین و راحت‌ترین استور ایرانی هست.

مطالب پیشنهادی