ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش

با این ترفندها حافظه داخلی گوشی هوشمندتان را خالی کنید

بسیاری از ما با پیام «حافظه گوشی پر است» روبه‌‌رو شده‌ایم و شاید موقعی این پیام را ببینیم که فکر می‌کنیم چیز اضافه‌ای داخلی گوشی‌مان نداریم. حتی برخی مواقع فکر می‌کنیم که همیشه حافظه داخلی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۶ آبان ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰

بسیاری از ما با پیام «حافظه گوشی پر است» روبه‌‌رو شده‌ایم و شاید موقعی این پیام را ببینیم که فکر می‌کنیم چیز اضافه‌ای داخلی گوشی‌مان نداریم. حتی برخی مواقع فکر می‌کنیم که همیشه حافظه داخلی گوشی‌مان پر است و نمی‌توانیم عکس و فیلم بگیریم یا برنامه نصب کنیم. در این مطلب می‌خواهیم نحوه خالی کردن حافظه گوشی را به شما آموزش دهیم.

برخی مواقع نمی‌دانیم چه داده‌هایی حافظه داخلی گوشی‌مان را پر کرده، به همین دلیل می‌خواهیم در این مطلب ۶ ترفند برای پاک کردن حافظه گوشی اندرویدی مانند سامسونگ و همچنین آیفون را به شما یاد بدهیم. تا پایان همراه دیجیاتو باشید.

۱. آهنگ‌ها، پادکست‌ها و ویدیوهای قدیمی

اگر از برنامه‌هایی استفاده می‌کنید که امکان دانلود موسیقی، پادکست یا ویدیو را برایتان فراهم می‌کنند، احتمالا محتوای زیادی از آن‌ها دانلود کرده‌اید که البته دیگر برایتان کارایی ندارند و تنها حافظه داخلی گوشی‌تان را اشغال کرده‌اند.

برخی پادکست‌ها یا ویدیوها بسیار طولانی هستند و فضای زیادی از حافظه داخلی گوشی‌تان را به خودشان اختصاص می‌دهند و احتمالا ذخیره شدن آن‌ها را فراموش کرده‌اید. به همین دلیل مهم است که هرچند وقت یکبار دانلودهایتان را بررسی کنید تا فایل حجیمی درون دستگاه‌تان ذخیره نشده باشد. بنابراین زمانی که با پیام پر بودن حافظه گوشی مواجه شدید، اولین کاری که می‌توانید انجام دهید حذف این فایل‌ها خواهد بود.

۲. ایمیل‌های قدیمی یا ناخواسته

اینکه حجم بالایی ایمیل در گوشی‌تان داشته باشید، امکان‌پذیر است و در این میان شاید به بسیاری از آن‌ها دیگر نیازی هم نداشته باشید. در این زمان باید آن‌ها را پاک کنید چرا که به خالی شدن حافظه داخلی گوشی‌تان کمک می‌کند.

زمانی که وارد یک اپلیکیشن می‌شویم و در آن حساب می‌سازیم، بدون اینکه اطلاع داشته باشیم سازنده‌اش برای ما ایمیل‌های زیادی ارسال می‌کند که شامل ویژگی‌های جدید، آپدیت‌های اپ، محصولات پیشنهادی و موارد دیگر می‌شود. اگر چنین روندی را برای چندین اپ درنظر بگیریم، ایمیل‌های زیادی را باید در گوشی‌مان نگه داریم.

در چنین مواقعی می‌توانید نام خودتان را از لیست ایمیل شرکت‌ها یا اپ‌ها حذف کنید تا برایتان ایمیل ارسال نکنند. برای چنین کاری تنها کافیست به پایین ایمیل اسکرول کنید و روی لینک کوچک «Unsubscribe» یا لغو اشتراک کلیک کنید. در این میان برخی اپ‌ها مانند جیمیل گزینه لغو اشتراک جداگانه دارند.

اگر درباره حذف ایمیل‌ها تردید دارید، نگاهی به فولدر پیش نویس‌ها داشته باشید. در این فولدر معمولا با ایمیل‌های ناقصی روبه‌رو هستیم که برای دیگران نفرستاده‌ایم. بدون توجه به محتوای آن‌ها، بخشی از فضای داخلی دستگاه را اشغال می‌کنند. بنابراین بهتر است این فولدر را هم خالی کنید. در ادامه می‌توانید فولدرهای اسپم، Junk و حتی ایمیل‌های ارسالی را هم حذف کنید.

۳. فایل‌هایی که بطور خودکار دانلود شده‌اند

برخی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها بطور خودکار تمام فایل‌های رسانه‌ای که برایتان ارسال می‌شوند را درون حافظه داخلی گوشی‌تان ذخیره می‌کنند. برای مثال اگر فردی برای شما در واتس‌اپ یک ویدیو بفرستد، این پیام‌رسان آن را بطور خودکار دانلود می‌کند و درون گالری‌تان ذخیره می‌شود. البته می‌توانید از چنین کاری جلوگیری کنید.

برای جلوگیری از چنین موضوعی باید به تنظیمات این اپ‌ها بروید و دانلود خودکار فایل‌های رسانه‌ای را غیرفعال کنید. این گزینه‌ها در هر برنامه متفاوت است، با این حال با کمی گشت‌وگذار در تنظیمات می‌توانید به راحتی آن‌ها را پیدا کنید. با غیرفعالسازی آن‌ها، از پر شدن حافظه داخلی گوشی‌تان جلوگیری می‌کنید.

۴. برنامه‌هایی که حذف نمی‌شوند، اما نیازی به آن‌ها ندارید

در گوشی‌ها با برندهای مختلف شاهد نصب چندین برنامه پیش فرض هستیم که شاهد هیچ‌ موقع به کارمان نیایند و همین موضوع ما را کلافه می‌کند. اگرچه نمی‌توانیم این برنامه‌ها را بطور کامل حذف کنیم، اما امکان کاهش حجم آن‌ها وجود دارد.

اکثر برنامه‌هایی که امکان حذفشان وجود ندارد را می‌توانیم غیرفعال کنیم. با غیرفعال کردن یک برنامه، دیگر در پس زمینه فعال نمی‌شود و همچنین حجم بسیار کمی از دستگاه را اشغال می‌کند. این برنامه‌ها دیگر بروزرسانی هم دریافت نمی‌کنند، بنابراین حجم بیشتری از دستگاه اشغال نخواهند کرد. برای غیرفعال کردن یک برنامه، دست خود را روی آن نگه دارید و سپس گزینه Disable را انتخاب کنید.

۵. حافظه کش

حافظه کش به صورت سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارد و وظیفه‌اش نگهداری دیتا برای نیاز در آینده است تا در کمترین زمان ممکن، آن را در اختیارتان قرار دهد و پردازش شود. اما حافظه کش می‌تواند حاوی دیتایی باشد که دیگر نیازی به آن ندارید که نتیجه‌اش، اشغال فضای داخلی دستگاه خواهد بود.

شما می‌توانید حافظه کش برنامه‌ها و همچنین مرورگرها را حذف کنید. فرقی نمی‌کند در حال استفاده از چه مرورگری باشید، کروم، فایرفاکس یا سافاری، در تمام آن‌ها می‌توانید حافظه کش را پاک کنید. برای اینکار به تنظیمات بروید و گزینه Clear History یا Clear browsing data را انتخاب کنید. بنابراین در کنار کش، با حذف تاریخچه وبگردی هم می‌توانید به فضای بیشتری دسترسی داشته باشید.

۶. فایل‌های متفرقه

فایل‌های متفرقه می‌توانند در اشکال مختلفی فضای داخلی گوشی هوشمندتان را اشغال کنند و می‌توانند مربوط به اپ‌ها یا سیستم باشند. بنابراین حتی اگر حجم زیادی از حافظه دستگاه‌تان را اشغال کرده باشند، نمی‌توانید تمام آن‌ها را حذف کنید.

اول از همه از طریق تنظیمات به حافظه داخلی گوشی‌تان بروید و روی گزینه حافظه ضربه بزنید. در اینجا می‌توانید فایل‌های متفرقه را ببینید که تمام آن‌ها موردنیاز نیستند. برای مثال اگر با فایل‌های برنامه‌ای مواجه شدید که دیگر روی گوشی‌تان نصب نیست یا اسکرین‌شات‌های قدیمی دارید، آن‌ها را پاک کنید. دوباره یادآوری می‌کنیم که تمام فایل‌ها را حذف نکنید و فایل‌هایی که به آن‌ها نیاز ندارید را به صورت تکی انتخاب کرده و حذف کنید.

اگر چندین سال است که چنین فایل‌هایی را حذف نکرده‌اید، احتمالا حجم زیادی از حافظه داخلی گوشی‌تان را اشغال کرده‌اند، بنابراین با حذف آن‌ها به فضای بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید.

ترفندهای بالا خالی کردن حافظه گوشی را برایتان ممکن می‌کنند و می‌توانید از فضای بدست آمده برای ذخیره‌سازی داده‌های مهم استفاده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • علی اکبر سنایی
    علی اکبر سنایی | ۷ آبان ۱۴۰۰

    توضیحات تکمیلی و عالی

مطالب پیشنهادی