ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تیم کوک از ضرر ۶ میلیارد دلاری اپل به دلیل کمبود تراشه می‌گوید

گزارش درآمد اپل در سه ماهه سوم سال جاری از افزایش ۲۹ درصدی درآمد این شرکت خبر می‌دهد، اما تیم کوک می‌گوید انتظار عملکرد قوی‌تری داشته و مشکلات کمبود تراشه و تولید باعث شده حداقل ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۷ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

گزارش درآمد اپل در سه ماهه سوم سال جاری از افزایش ۲۹ درصدی درآمد این شرکت خبر می‌دهد، اما تیم کوک می‌گوید انتظار عملکرد قوی‌تری داشته و مشکلات کمبود تراشه و تولید باعث شده حداقل ۶ میلیارد دلار درآمد کمتری داشته باشند.

غول فناوری که اخیرا دستگاه‌های زیادی را به بازار عرضه کرده، گزارش درآمد خود طی سه ماهه اخیر را منتشر کرد، اما برخی آمارهای ارائه شده بسیار کمتر از انتظارات کارشناسان بود. تیم کوک کمبود تراشه و محدودیت‌های تولید را مهمترین دلایل کاهش درآمد اپل می‌داند.

اپل درآمد بسیار خوب خود را سه ماهه اخیر منتشر و بالاترین رکورد درآمد را برای بخش خدمات و سیستم مک گزارش کرد. به گفته کوپرتینویی‌ها درآمد آن‌ها معادل ۸۳.۴ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد افزایش داشته و سود هر سهم غول فناوری ۱.۲۴ دلار بوده است. با این وجود ارقام ارائه شده کمتر از انتظارات وال استریت (۸۴.۸۵ میلیارد دلار) است.

تیم کوک

تیم کوک مدیرعامل اپل به CNBC گفت «با وجود محدودیت‌های عرضه که از انتظارات ما بیشتر بوده و [ضرر آن] حدود ۶ میلیارد دلار برآورد شده، عملکرد بسیار قوی‌ای داشتیم.» او در ادامه عنوان کرد که محدودیت‌های مربوط به زنجیره تامین، تاثیر آشکاری روی گزارش مالی این سه ماهه داشته است.

کوک مشکلات عرضه دستگاه‌های خود را به «کمبود تراشه در سراسر صنعت» که تاکنون اخبار زیادی درباره آن منتشر شده و «اختلال‌های تولید مرتبط با کرونا در جنوب شرقی آسیا» نسبت داد. اپل همچنین در جریان جلسه اعلام درآمد خود عنوان کرد که انتظار ضرر بسیار بدتری را در سه ماهه دسامبر دارد.

غول فناوری در چند وقت گذشته چندین محصول جدید از جمله آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو، آی‌پد مینی جدید، اپل واچ سری ۷ و اخیرا مک بوک پرو جدید و مورد انتظار را به بازار معرفی کرده است.

هرچند نسل جدید آیفون تا اواخر سه ماهه عرضه نشدند، اما کسب و کار گوشی اپل به طور کلی همچنان روند قوی خود را حفظ کرده است و نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد رشد داشته است. بخش آی‌پد نیز نسبت به سه ماهه سال قبل ۲۱ درصد رشد کرده است.

همانطور که کوک مانند سایر شرکت‌های بزرگ فناوری تصریح می‌کند، اپل با چالش‌های مربوط به زنجیره تامین دست و پنجه نرم می‌کند. با این وجود خرید آیفون‌های رده بالا از خرده‌فروشی اپل نیز نسبتا دشوار است و مک‌بوک‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی نیز هم اکنون در حال پیش فروش است. بنابراین، می‌توان به این واقعیت اشاره کرد که خرید جدیدترین آیفون‌های اپل نسبت به سال‌های گذشته بسیار دشوارتر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی