ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مستند دیجیاتو: رویای صادقه؛ تجربه‌ای خیالی یا اروری در شبیه‌سازی؟

هر از گاهی می‌شنویم که فرضیه‌هایی جدید درخصوص زندگی و اتفاقات پیرامونمان مطرح می‌شود. یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین فرضیه‌ها این است که ما در یک محیط شبیه‌سازی شده یا یک بازی ویدیویی زندگی می‌کنیم. نظرات متفاوتی در این مورد وجود دارد. اما کافی است نگاهی به پیشرفت تکنولوژی و خصوصا بازی‌های ویدیویی و روی کار آمدن واقعیت مجازی و واقعیت گسترده بی‌اندازیم تا متوجه شویم این مسئله چندان هم دور از انتظار نیست.

تماشای ویدیو از آپارات:

تماشای ویدیو از یوتیوب:

نمی‌توان فرضیه‌ای به بزرگی «دنیای شبیه‌سازی شده» را به همین سادگی قبول کرد. شواهد مختلفی وجود دارد که به ما نشان می‌دهند واقعا در دنیای اطرافمان چه می‌گذرد. رویای صادقه یکی از اسرارآمیزترین اتفاقاتی است که برای هر انسانی رخ می‌دهد. محقق‌ها بارها و بارها توانسته‌اند رویای صادقه را برای افراد مختلف شبیه‌سازی کنند. اما آیا می‌توان از این پدیده به عنوان دلیلی برای صحت تئوری «دنیای شبیه‌سازی شده» استفاده کرد؟ با مستند دیجیاتو همراه باشید.

مستندهای پیشین دیجیاتو: 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • avvvvab
    avvvvab | ۸ آبان ۱۴۰۰

    رؤیای صادقانه! نه تکنولوژی/ توهّم
    روانشناس ملحد شاید بکوشد با توجیهی ماتریالیستی قضیه را ماستمالی نماید ولی رؤیای صادق را قطعاً نمیتوان ناشی از فن‌آوری دانست. زیرا بدیهی است تکنولوژی حتّیٰ اگر زندگی روزمرّه را در بر گیرد، خارج از حیطۀ معنویات روزانه است، چه رسد به عالم خواب! زیرا:
    1. انسانهای نقاط/ زمانهای دور نیز رؤیای صادق داشته و دارند
    2. گاهی موضوع رؤیاها/ خوابها اصلًا ربطی به امور مادّی ندارد چه رسد به تکنولوژی
    3. خود تکنولوژی -که ابزار ظریفی بیش نیست هم- زادۀ ایده و رؤیاست. جای علّت و معلول که عوض نمیشود: ماشین هرقدر پیشرفته باشد باز آدم سوارش میشود نه بالعکس
    4. ذوق‌زدگی بیجا چرا؟ تکنولوژی از برآوردن توقع آدمهای عادّی درمانده، چه رسد به نیازها/ انتظارات دانشمندان. تکنولوژی بشر فعلًا به عصر حجر نزدیکتر است تا به شکوفایی پساظهور
    و السلام

  • binam
    binam | ۷ آبان ۱۴۰۰

    به‌جز یه بخش کوچیک، بقیهٔ مستند ربطی به رؤیای صادقه نداشت. رؤیای صادقه مثل پیشگوییه. خیلی‌ها تجربه کردند که اول خوابی دربارهٔ کسی یا چیزی بی‌ربط دیده‌اند و برای کسی گفته‌اند و چند ساعت بعد رخ داده. نه اینکه بعد از اتفاق احساس کنیم قبلاً دیده‌ایم! شاید نسبیت اینشتین کمی نزدیک‌تره؛ چون طبق نسبیت برخی اتفاقات زودتر رخ داده‌اند ولی ناظری که سرعتش خیلی کمتر از نوره، اونا را جابه‌جا می‌بینه. سایت دیجیاتو خیلی سنگینه و لپتاپم با بازکردن دو تب از دیجیاتو منفجر می‌شه و نمی‌تونه کار کنه؛ سایتای دیگه بهترند.

  • peyman17
    peyman17 | ۷ آبان ۱۴۰۰

    جالب بود

دیجیاتو را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است. اگر می‌خواهید به‌روز باشید، شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید.