ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ابلاغ قانون تخصیص خودرو بدون قرعه‌کشی به مادران دارای دو فرزند توسط رئیس جمهور

فروش فوری خودرو به شیوه قرعه‌کشی از میان متقاضیان خرید خودرو راهکار جدیدی بود که از سوی خودروسازان ارائه شد تا آشفته بازار خودرو کمی سامانی بگیرد. راهکاری که به نظر نمی‌رسد چندان موفقیت آمیز ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۳ آبان ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰

فروش فوری خودرو به شیوه قرعه‌کشی از میان متقاضیان خرید خودرو راهکار جدیدی بود که از سوی خودروسازان ارائه شد تا آشفته بازار خودرو کمی سامانی بگیرد. راهکاری که به نظر نمی‌رسد چندان موفقیت آمیز بوده باشد.

ابلاغ قانون تخصیص خودرو بدون قرعه‌کشی به مادران دارای دو فرزند توسط رئیس جمهور [به روز رسانی] - آبان ۱۴۰۰

رئیس جمهور قانون حمایت از مادران دارای دو فرزند و تخصیص خودرو بدون قرعه‌کشی به این افراد را ابلاغ کرد.

به مادران دارای فرزند دوم، بدون قرعه‌کشی و با قیمت کارخانه خودرو داده می‌شود [به روز رسانی] - آبان ۱۴۰۰

نماینده کرج، فردیس و اشتهارد با اشاره به متن طرح جوانی جمعیت و قانون حمایت از خانواده گفت:

در این طرح از مادران حمایت شده و مطابق با آن دولت موظف است بدون قرعه‌کشی به مادران صاحب فرزند دوم به بعد با قیمت کارخانه خودرو بدهد.

البته وزیر صمت پیش از این اعلام کرده بود سال آینده قرعه‌کشی حذف خواهد شد.

با توجه به گفته‌های مهدی عسگری تحقق این وعده در گرو افزایش تولید در سال آینده است.

حذف قرعه‌کشی مشروط به واردات و افزایش تیراژ تولید خودرو است [به روز رسانی] - آبان ۱۴۰۰

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به وعده وزیر صمت مبنی بر تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو در سال آینده، حذف قرعه کشی را منوط به واردات و افزایش تیراژ تولید خودرو دانست.

بهزاد رحیمی درباره صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر حذف قرعه‌کشی خودرو، گفت: «وزیر صمت به اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس قول داد که تولید خودرو در سال آینده به یک میلیون و 600 هزار دستگاه خواهد رسید که در صورت تحقق این مهم بخشی از نیاز بازار پاسخ داده می‌شود.»

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی افزود: «در حال حاضر تعداد خودروهای تولیدی کمتر از یک میلیون دستگاه در سال است، بنابراین تقاضا از عرضه پیشی گرفته و قیمت‌ها افزایشی شده است، در صورت افزایش تولید، تقاضای واقعی پاسخ داده می‌شود.»

وی ادامه داد: «علاوه بر افزایش تیراژ تولید، واردات نیز یکی دیگر از شروط حذف قرعه‌کشی است زیرا با واردات خودرو، حباب قیمت خودرو از بین رفته و تقاضا در بازار واقعی می‌شود.»

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه حتی با واردات خودرو نیز تنها بخشی از جامعه می‌تواند خودروی وارداتی خریداری کند و حدود 70 تا 80 درصد مردم نیاز خود را با خودروها داخلی تامین می‌کنند، تصریح کرد: «هرچند قرعه کشی به نوعی مانند بلیت برنده شدن بخت آزمایی بوده و افراد با ثبت نام و برنده شدن می‌توانند یک شبه سود کلانی به دست آورند اما باید به این نکته نیز توجه کرد که حذف قرعه کشی بدون افزایش تیراژ تولید و واردات ممکن نیست در هرصورت تا روش جایگزین منطقی معرفی نشود نباید قرعه کشی حذف شود چرا که در دورانی که همین روش قرعه کشی فعلی نبود واگذاری خودرو بسیار مبهم بود.»

خودروسازان در مقابل فروش فوری و هفتگی خودرو مقاومت می‌کنند [به روز رسانی] - شهریور ۱۴۰۰

روح‌ الله عباسپور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: «واقعیت این است که به خاطر تورم عمومی حاکم بر اقتصاد ما همچنان هزینه‌های تولید خودرو رو به افزایش است و البته افزایش دستمزد کارگر و هزینه‌های جانبی دیگر هم به افزایش قیمت خودرو دامن زده است.»
وی در جواب این سؤال که چرا خودرو مانند چند سال قبل به صورت فروش فوری و هفتگی از طریق نمایندگی‌ها فروخته نمی‌شود، تصریح کرد: «با وجود اینکه جهش تولید و فروش فوری و هفتگی خودرو می‌تواند معضل گرانی خودرو در بازار را تا حدود زیادی سامان دهد، خودروسازان مقاومت کرده و تمایلی به فروش فوری ندارند.»

سرنوشت بازار خودرو پس از قرعه‌کشی بزرگ ایران خودرو و سایپا [به روز رسانی] - خرداد ۹۹

یک منبع آگاه از ثبت نام بیش از 5.5 میلیون نفر در فروش فوق‌العاده دو خودروساز بزرگ کشور خبر داد و اظهار کرد: «متقاضیان بعد از انجام فرآیند قرعه کشی 48 ساعت زمان خواهند داشت. بعد از قرعه‌کشی تاریخ تحویل خودرو هم به آن‌ها اعلام شده و در صورتی که تمایل به دریافت خودرو نداشته باشند می‌توانند از ثبت نام خودرو خودداری کنند.»

این منبع آگاه بیان کرد: «پلاک‌های زرد یعنی خودرو‌های کامیون، تاکسی و خودرو‌های عمومی جزو پلاک‌های جاری محسوب نشده و دارندگان این خودرو‌ها می‌توانند وارد فرآیند ثبت‌نام شوند. بنا بر اعلام وزارت صمت تا چند روز آینده پیش فروش دوم هم برای 75 هزار خودرو آغاز خواهد شد که تحویل آن به نیمه دوم سال 99 موکول می‌شود. از خرداد امسال تا ایام دهه فجر فروش فوق‌العاده 25 هزارتایی یا پیش فروش 75 هزارتایی خواهیم داشت که یک ماه در میان برگزار می‌شود. در مجموع 4 فروش ویژه و 4 پیش فروش پیش رو خواهیم داشت.»

او بیان کرد: «تا به امروز بیش از 5 میلیون نفر برای شرکت در قرعه کشی ثبت نام کرده اند که حدودی نیمی از آن‌ها یعنی 2.5 میلیون نفر متقاضی خرید پارس tu5 بوده‌اند. به عبارتی در شرایط فعلی به ازای هر 200 نفر یک خودرو در فرآیند قرعه کشی وجود دارد.»

فروش فوری خودرو

او درباره آینده بازار کشور تشریح کرد: «با توجه به 400 هزار خودروی اعلام شده برای پیش فروش و فروش فوق‌العاده و 750 هزار تعهدی که دو خودروساز بزرگ کشور دارند حتی اگر مجموع تولیدات دو خودروساز دیگر کشور به 100 هزار واحد برسد شاهد تحقق وعده تولید یک میلیون و 250 هزار دستگاه دوز از انتظار نیست. از طرفی با حذف دو خودرو ارزان قیمت پراید و 405 متوسط قیمت خودرو افزایش پیدا کرده و میزان تقاضا تا حدودی کاهش پیدا می‌کند که در صورت تحقق، تا حدود یک سال دیگه به آرام شدن بازار منجر می‌شود.»

همچنین به گفته، مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو: «با وجود محدودیت‌های بین‌المللی، در اردیبهشت‌ماه امسال، رکورد تولید در ایران خودرو با تولید ۵۱ هزار دستگاه خودرو شکسته شد. از طرف دیگر تعداد تعهدات معوقه به مشتریان به ۳۰هزار دستگاه رسیده است که در بازه زمانی یک تا دو ماهه به مردم تحویل می دهیم.»

طبیعتا افزایش عرضه خودرو در بازار می‌تواند به کاهش قیمت ها منجر شود، با این حال کارشناسان معتقدند که کاهش قیمت دستوری خودروهای صفرکیلومتر و جلوگیری از فروش خودروهای ثبت نامی در بازه زمانی یکسال، نمی تواند نیاز لحظه ای شهروندان به خودرو را کاهش دهد و با توجه به قیمت خودروهای دست دوم موجود در بازار، بسیار بعید است که در بلند مدت روند افزایشی قیمت‌خودرو در بازار متوقف شود و طرح‌های قرعه کشی تنها می‌تواند در نقش یک مسکن برای بازار التهاب زده خودرو عمل کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • herogame
    herogame | ۱۴ آبان ۱۴۰۰

    اوج فلاکت یه کشور ببین در چیه! بچه رو به ماشین ارتباط دادن! ماشین قرعه کشی!!!!!

  • hameds1
    hameds1 | ۱۳ آبان ۱۴۰۰

    بدبخت ملتی که جایزه فرزند دوم زاییدنش، فروختن خودرو بدون قرعه کشی باشه!!
    دیجیتاتو یه بار دیگه کامنتامو حذف کنی بعد از چند سال بودن تو اینجا دیگه نمیام

  • Khan
    Khan | ۱۵ خرداد ۱۳۹۹

    خبر پنج روز پیش رو الان کار میکنید تهش یه جمله میذارین میشه مقاله تحلیلی؟

مطالب پیشنهادی