ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی شاهین سایپا
خودرو

بررسی و آزمایش فنی شاهین پس از آپدیت ECU توسط سایپا [تماشا کنید]

شاهین یا همان رهام خودرو ملی دیگری است که از سوی گروه خودروسازی سایپا به بازار کشورمان عرضه شده و بر روی پلتفرم SP100 سوار شده است. با بررسی شاهین می‌توان ادعا کرد که این ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۵

شاهین یا همان رهام خودرو ملی دیگری است که از سوی گروه خودروسازی سایپا به بازار کشورمان عرضه شده و بر روی پلتفرم SP100 سوار شده است. با بررسی شاهین می‌توان ادعا کرد که این خودرو حاصل تلاش سایپا در به‌روزرسانی یک محصول ایمن با پلت فرم ملی است.

بررسی سایپا شاهین

سایپا مدعی است که شاهین را با الهام گرفتن از گونه در حال انقراض شاهین ایرانی ساخته است. البته که شاهین بهترین تلاش سایپا برای تولید یک خودرو ملی است اما حقیقتا هیچ شباهتی بین این خودرو و گونه در حال انقراض شاهین ایرانی یافت نمی‌شود. ضمن آنکه نام خودرو در ابتدا قرار بود رهام باشد که با پیشنهاد سازمان حفاظت از محیط زیست تغییر کرد.

بررسی شاهین پس از آپدیت ECU توسط سایپا (آبان 1400)

سایپا حدود 2 ماه بعد از عرضه اولیه شاهین، نسبت به فراخوان این خودرو و آپدیت برنامه کامپیوتر موتور آن اقدام کرد که این به روز رسانی تاثیر چشمگیر بر عملکرد خودرو به دنبال داشته است و آنچه در ادامه می بینید، ماحصل تجربه رانندگی با شاهین سایپا پس از آپدیت ECU توسط این شرکت است.

گزارش بررسی شتاب صفر تا صد شاهین 👇 :

بررسی شاهین پس از آپدیت ECU توسط سایپا

بررسی ویدیویی نسخه اولیه شاهین توسط بخش خودرو دیجیاتو: (خرداد 1400)

به تعبیری شاهین را می‌توان خودرویی دانست که براساس پلت فرم ارتقا یافته نسل قدیمی تویوتا یاریس ساخته شده و قوای محرکه آن مشابه محصولات خانواده پراید و تیباست. این تضاد خود به سادگی نشان می‌دهد که چه در صنعت خودروسازی ما می‌گذرد.

سایپا یدطولایی در طراحی کردن خودروهای عجیب دارد و گویا مشخصه اصلی که این خودروساز بر روی آن دست می‌گذارد جلوپنجره است.

شاهین از دیگر خودروهای ملی تولیدی سایپا یعنی تیبا، ساینا و کوییک یک سروگردن بالاتر است و در واقع سایپا مدعی است که این خودرو ایمن‌ترین خودرو ایرانی است.

بررسی سایپا شاهین

شاهین سایپا چه مشخصاتی دارد؟

شاهین در حال حاضر به پیشرانه توربویی مجهز است که براساس پیشرانه تیبا ارتقا یافته‌است که همین موضوع سبب شده قوای محرکه این خودرو ۲۲ اسب‌بخار از خودروهای مذکور بیشتر باشد. گفته می‌شود نسخه تنفس طبیعی است این خودرو نیز در آینده راهی بازار خواهد شد ولی فعلا با توجه به ظرفیت بازار داخل این خودرو با یک قوای محرکه بر روی خط تولید خواهد رفت.

موتور فعلی شاهین که M15T نام دارد یک موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپه ۱.۵ لیتری است که می‌تواند ۱۱۰ اسب‌بخار قدرت را در دور موتور ۵ هزار و ۱۷۸ نیوتن‌متر گشتاور را در دور موتور ۲۵۰۰ به چرخ‌های جلو منتقل کند. این موتور براساس استاندارد یورو ۵ طراحی شده و حداکثر سرعت آن نیز برابر با ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است.

https://static.digiato.com/digiato/2020/02/89694B51-6C77-487E-A906-EF74B61467E7.jpeg

سایپا سال ۹۷ جدول مشخصات شاهین را منتشر کرد اما این جدول پیوسته تغییر کرده و در نهایت در زمستان سال گذشته این خودرو در دو تیپ راهی بازار کشورمان شد. نسخه نیمه فول سایپا شاهین S نام دارد و نسخه فول آپشن نیز سایپا شاهین G نام گرفته است که به امکاناتی نظیر سانروف، سیستم چندرسانه‌ای، سانروف و دکمه‌های کنترلی روی فرمان مجهز است. هرچند در این زمینه نیز ابهاماتی وجود دارد چرا که براساس عرف جاده مخصوص٬ معیار نهایی برای خریداران٬ خودرو قابل تحویل خواهد بود که ممکن است با کاتالوگ اولیه تفاوت داشته باشد.

نسخه دنده دستی شاهین به امکانتی نظیر فرمان هیدرولیک، ترمز دیسکی جلو و عقب، ABS، EBD و BAS، رینگ ۱۵ اینچی فولادی (آلومینیومی سفارشی)، نشانگر تعویض دنده، دو کیسه هوا، استارت دکمه‌ای، حسگر پارک عقب، حسگر نور، چراغ روشنایی روز، چراغ هدایت تا منزل، استاندارد ایزو فیکس، سیستم تهویه دستی و تریم داخلی پارچه‌ای مجهز است.

https://static.digiato.com/digiato/2016/07/VOL-4.jpg
پلت فرم تویوتا یاریس توسط خودروسازان مختلفی مورد استفاده قرار گرفته. در تصویر فوق یک دستگاه ولکس سی ۳۰ را مشاهده می کنید که از ساختاری مشابه بهره می برد.

نسخه دنده اتومات این خودرو نیز که هنوز به بازار نیامده٬ نسخه مجهزتر محسوب می‌شود علاوه‌بر امکانات فوق به سانروف، استارت دکمه‌ای، فرمان برقی، رینگ آلومینیومی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تهویه خودکار، حسگر پارک و دوربین عقب، چراغ روشنایی روز، حسگر نور، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، دو کیسه هوا، آینه‌های تاشو برقی و کامپیوتر سفر مجهز خواهد بود.

ثبت‌نام و قیمت شاهین

ثبت‌نام برای دریافت شاهین از تابستان سال ۹۹ آغاز شد. در آن زمان خریداران این خودرو با پرداخت مبلغ ۸۰ میلیون تومان می‌توانستند نسبت به ثبت‌نام این خودرو اقدام کنند. در نهایت خودروهای ثبت‌نامی در موعد‌های دی ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰ با بهای نهایی ۲۶۷ میلیون تومان به دست خریداران رسید. البته در حال حاضر بهای کارخانه‌ای شاهین حدودا ۳۴۵ میلیون تومان است

بررسی برچسب‌های قیمتی شاهین سایپا در بازار آزاد نشان می‌دهد که این خودرو در زمان نگراش این نوشته (مهر ۱۴۰۱) سودی حدودا ۲۰ میلیون تومانی را راهی جیب مالک خودرو کرده و در بازار آزاد با قیمتی در حدود ۳۶۱ میلیون تومان داد و ستد می‌شود.

به نظر می‌رسد که بهای کارخانه‌ای و بازار آزاد شاهین برابر بوده و کمتر دلالی تمایل دارد سرمایه ۳۵۰ میلیون تومانی خود را برای خرید این خودرو در نظر گرفته و در نهایت با در نظر گرفتن هزینه‌های انتقال سند سودی کمتر از ۱۰ میلیون تومان را به جیب بزند.

بررسی شاهین سایپا

در دی ماه سال ۹۹ تعداد کمی از نسخه‌های شاهین به صورت نمادین به خریداران این خودرو تحویل داده شده و در نهایت در فروردین ماه سال جاری شماری از نسخه‌های پیش‌فروش شده به مشتریان سایپا تحویل داده شد و شماری از مشتریان نیز همچنان در لیست تعهدات معوق قرار دارند و منتظر دریافت خودرو خود هستند.

بررسی و آزمایش فنی سایپا شاهین

جزییات تست و بررسی سایپا شاهین در ویدیو فوق به شکل کامل بیان شده‌است اما به شکل خلاصه می‌توان گفت که شاهین از نظر فنی خودرویی قابل قبول محسوب می شود و تناسب مناسبی بین هندلینگ٬ سیستم تعلیق و حتی سیستم ترمز و توان خودرو وجود دارد٬ اما طبیعتا وجود یک موتور قدرتمندتر با توانی در حدود ۱۵۰ اسب بخار و تجهیزات ایمنی فعال نظیر سامانه ESP می توانست بیشتر برازنده چنین خودرویی باشد که قرار است نقش پرچمدار محصولات سایپا را برای سالیان سال بازی کند.

سوالات متداول کاربران درمورد خودرو سایپا شاهین

قیمت خودرو سایپا شاهین در بازار ایران چقدر است؟

قیمت خودرو سایپا شاهین در بازار ایران از ۳۶۰ میلیون تومان شروع می‌شود.

مشخصات موتور ماشین سایپا شاهین چیست؟

موتور ماشین سایپا شاهین یک موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپه ۱.۵ لیتری با حداکثر توان ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر است.

آپشن‌های خودرو سایپا شاهین چیست؟

نسخه دستی امکاناتی مانند فرمان هیدرولیک، ترمز دیسکی جلو و عقب، ABS، EBD و BAS، رینگ ۱۵ اینچی فولادی (آلومینیومی سفارشی)، نشانگر تعویض دنده، دو کیسه هوا، استارت دکمه‌ای، حسگر پارک عقب، حسگر نور، چراغ روشنایی روز، چراغ هدایت تا منزل، استاندارد ایزو فیکس، سیستم تهویه دستی و تریم داخلی پارچه‌ای دارد. نسخه‌های نیمه فول و فول آپشن، امکاناتی مانند سانروف و دکمه‌های کنترلی روی فرمان دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۳۱ خرداد ۱۴۰۰

    واقعا لذت بردم .. بررسی و اجرا همه چی تموم بود .. ممنون

مطالب پیشنهادی