ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان با فناوری اصلاح ژن CRISPR ابزار تشخیص سریع کرونا ساختند

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو فناوری جدیدی توسعه داده‌اند که قادر به تشخیص سریع ویروس کرونا است. این فناوری که SENSR نام دارد با استفاده از فناوری ویرایش ژن CRISPR ساخته شده و در نهایت ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو فناوری جدیدی توسعه داده‌اند که قادر به تشخیص سریع ویروس کرونا است. این فناوری که SENSR نام دارد با استفاده از فناوری ویرایش ژن CRISPR ساخته شده و در نهایت قرار است در خانه‌ها، فرودگاه‌ها و سایر اماکن به کار گرفته شود.

فناوری SENSR در مقاله‌ای که در ژورنال ACS Sensors منتشر شده، به عنوان ابزاری بر اساس CRISPR برای شناسایی سریع عوامل بیماری‌زا از طریق تشخیص دنباله‌های ژنتیکی در DNA یا RNA معرفی شده است. هدف از توسعه SENSR ساده‌سازی فرآیند تشخیص ویروس کرونا در محیط‌های غیرآزمایشگاهی است.

فناوری SENSR با استفاده از آنزیمی به نام Cas13d به شناسایی SARS-CoV-2 می‌پردازد. «عمر اکبری»، استاد علوم زیستی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو می‌گوید: «SENSR ابزار ساخت سیستم‌های تشخیصی با فناوری CRISPR را فراهم و کمک می‌کند تا عوامل بیماری‌زا را پیش از همه‌گیر شدن شناسایی کنیم.»

آزمایش‌های اولیه SENSR نشان می‌دهند که شناسایی ویروس کرونا در کمتر از یک ساعت ممکن است. البته محققان می‌گویند هنوز باید مطالعات بیشتری در این زمینه انجام بگیرد، اما فناوری SENSR این قابلیت را دارد که به یک ابزار تشخیص مولکولی قدرتمند با کارکردهای گوناگون تبدیل شود.

اکبری امیدوار است که SENSR به ابزاری تشخیصی در فرودگاه‌ها تبدیل شود تا بتوانیم ابتلای افراد به ویروس کرونا را تشخیص دهیم. او می‌گوید: «باید به نوآوری در حوزه تشخیص و محافظت ادامه دهیم تا ابزارهای بیشتری داشته باشیم و زمانی که همه‌گیری بعدی پدید آمد، بتوانیم خیلی سریع سیستم‌های تشخیص و مراقبت را در مقیاس بالا توزیع کنیم.»

آزمایشگاه ژنتیک مولکولی عمر اکبری در زمینه توسعه SENSR با آزمایشگاه پروفسور «الیزابت کومیوز» از بخش شیمی و شیمی زیستی همکاری کرده تا پروتئین‌های SENSR را پاکسازی کند. این آزمایشگاه همچنین در زمینه آزمایش نمونه‌های SARS-CoV-2 با آزمایشگاه «راب نایت» از بخش اطفال همکاری داشته است. همه این آزمایشگاه‌ها زیرمجموعه دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی