ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کوالکام سال ۲۰۲۳ پردازنده کامپیوتر برای رقابت با تراشه‌های سری M اپل عرضه می‌کند

کوالکام می‌خواهد حضور قدرتمندتری در بازار پردازنده‌های پی‌سی داشته باشد و در همین راستا در حال کار روی نسل بعدی پردازنده مبتنی بر آرم برای کامپیوترهای ویندوزی است. این پردازنده‌ که سال ۲۰۲۳ از راه ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | ۱۹:۳۵

کوالکام می‌خواهد حضور قدرتمندتری در بازار پردازنده‌های پی‌سی داشته باشد و در همین راستا در حال کار روی نسل بعدی پردازنده مبتنی بر آرم برای کامپیوترهای ویندوزی است. این پردازنده‌ که سال ۲۰۲۳ از راه می‌رسد، با تراشه‌های سری M اپل رقابت خواهد کرد و توسط تیم Nuvia که توسط کارمندان سابق اپل تاسیس شد و کوالکام آن را تصاحب کرد، طراحی خواهد شد.

مدیر فناوری کوالکام، «جیمز تامپسون» برنامه‌های تراشه‌های آینده این کمپانی را در رویداد روز سرمایه‌گذار ۲۰۲۱ اعلام کرد. این کمپانی می‌خواهد نمونه‌های تراشه جدیدش را ۹ ماه زودتر از عرضه در سال ۲۰۲۳، در اختیار خریداران خود قرار دهد.

این تراشه جدید توسط تیم Nuvia طراحی خواهد شد؛ شرکتی که کوالکام اوایل سال جاری میلادی با قیمت ۱.۴ میلیارد دلار تصاحب کرد. Nuvia در سال ۲۰۱۹ توسط سه کارمند سابق اپل تاسیس شد؛ کارمندانی که روی تراشه‌های سری A اپل فعالیت می‌کردند.

کوالکام وعده‌های بزرگی برای تراشه جدیدش داده. علاوه بر اینکه این پردازنده می‌خواهد با تراشه‌های سری M که در مک‌بوک‌ها، آی‌مک و مک مینی مورد استفاده قرار گرفته، رقابت کند، وعده شارژدهی بالای باتری را هم داده است. کوالکام همچنین از افزایش قدرت پردازشگر گرافیکی آدرنو خبر داده تا بتواند توانایی‌های گیمینگ کلاس دسکتاپ را در اختیار کاربران قرار دهد.

این اولین باری نیست که کوالکام می‌خواهد در بازار پردازنده‌های پی‌سی حضور داشته باشد. این کمپانی در گذشته پردازنده‌های سری اسنپدراگون 8cx را روانه بازار کرده بود و همچنین با همکاری مایکروسافت، تراشه‌های SQ1 و SQ2 را برای سرفیس پرو ایکس طراحی کرد. با این وجود، این تراشه‌ها به هیچ عنوان قادر به رقابت با اپل سیلیکون نیستند.

اپل با معرفی تراشه M1 نشان داد که می‌توان با معماری آرم قدرت بالایی را در اختیار کاربران قرار داد و حتی پردازنده‌های اینتل را هم شکست داد. کوپرتینویی‌ها چند وقت پیش از نسل جدید چیپ اختصاصی‌شان با نام M1 پرو و M1 مکس رونمایی کردند که در نسل جدید مک‌بوک پرو مورد استفاده قرار گرفته‌اند و قدرت فوق‌العاده بالایی دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • noisymind
    noisymind | ۲۶ آبان ۱۴۰۰

    برای رقابت با اپل؟ اپل که از تراشه M برای محصولات خودش استفاده میکنه. در اصل باید تلاش کنه برای رقابت با اینتل و AMD. ولی حالا چون چند تا از کارمندای سابق اپل بوده باشه!

مطالب پیشنهادی