ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

اطلاعات تکمیلی از تازه ترین پروژه نادر فقیه زاده؛ اولین خودرو هواوی با مشارکت چانگان ساخته شد

سه کمپانی چینی هواوی، چانگان و CATL با پایه‌گذاری برندی جدید با نام آواتار (AVATR) قصد دارند وارد عرصه خودروهای برقی شوند. اولین محصول این برند یک کراس‌اوور الکتریکی جذاب با نام آویتا 11 است ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۵

سه کمپانی چینی هواوی، چانگان و CATL با پایه‌گذاری برندی جدید با نام آواتار (AVATR) قصد دارند وارد عرصه خودروهای برقی شوند. اولین محصول این برند یک کراس‌اوور الکتریکی جذاب با نام آویتا 11 است که اخیرا طی مراسمی رونمایی شد. نکته جالب توجه اینکه این خودرو توسط نادر فقیه‌زاده طراح ایرانی‌الاصل و اسبق کمپانی ب‌ام‌و خلق شده است. آقای فقیه‌زاده همانند برخی از طراحان برجسته دنیا در سکوت خبری به یک خودروساز چینی پیوسته و چند سالی است که برای برند چانگان کار می‌کند.

برند آواتار که گویا محصولات خود را تحت نام آویتا (Avita) راهی بازار خواهد کرد، از نظر تکنولوژی تولید به چانگان وابسته است. مدل‌های مختلف این برند نوظهور به سیستم عامل هوشمند هارمونی هواوی مجهز خواهند بود و همانطور که می‌توان حدس زد، باتری‌ مورد نیاز آنها هم توسط شرکت CATL تامین خواهد شد.

اما بپردازیم به آویتا 11؛ این خودرو در کلاس کراس‌اوورهای کوپه جای می‌گیرد و از طراحی مدرن و آینده‌نگرانه‌ای برخوردار است. در نمای جلو چراغ‌های این کراس‌اوور برقی ساختاری دو تکه دارند و درون قابی بسیار باریک تعبیه شده‌اند.

در نمای جانبی آویتا 11 بسیار پویا دیده شده و حالتی تهاجمی دارد. بی‌شک جذاب‌ترین ویژگی این خودرو در نمای جانبی فرم خاص قسمت عقب است، جایی که سقف با شیبی ملایم به یک حجم بیرون‌زده از بدنه منتهی شده است. رینگ‌های بزرگ خوش‌فرم و دستگیره‌های در کشویی مخفی‌شونده از دیگر المان‌های قابل ذکر در این نما هستند.

در قسمت عقب طبق روال این روزهای جهان خودرو، شاهد بهره‌گیری از چراغ‌های باریک سرتاسری هستیم. نکته عجیب اینکه درب صندوق طوری طراحی شده که یک اتومبیل سدان را در ذهن تداعی می‌کند. 

در رابطه با مشخصات فنی فعلا اطلاعات جامعی در دست نیست، ولی می‌دانیم که آویتا 11 شتابی زیر 4 ثانیه دارد و می‌تواند با شارژ کامل مسافتی در حدود 700 کیلومتر را پشت سر بگذارد. این خودرو به یک چیپ قدرتمند با توان پردازشی 400 TOPS مجهز است و از نرخ شارژ 200 کیلووات پشتیبانی می‌کند.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها فروش آویتا یا آواتار 11 از سه‌ماهه دوم سال 2022 آغاز خواهد شد، روند تحویل نیز برای سه ماهه سوم زمانبندی شده؛ متاسفانه درباره قیمت هم هنوز جزئیاتی در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است. ناگفته نماند برند جدید چینی‌ها در پنج سال آینده 4 خودرو به سبد محصولات خود اضافه خواهد کرد.

گفتنی است که نادر تقی زاده پیش از پیوستن چانگان قریب به دو دهه در بخش طراحی گروه ب ام و مشغول فعالیت بود و طراحی نسل آخر ب ام و سری 6 و فضای داخلی نسل فعلی بی ام و سری هفت را در کارنامه خود دارد، با این حال او به تازگی در مصاحبه ای با گروه بیتران، هدف خود از پیوستن به یک خودروساز چینی را، همگامی با تحول صنعت خودرو جهان و رهایی از بند سنت های سنگین و دست و پاگیر طراحی در ب ام و عنوان کرده‌است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • pars
    pars | ۲۶ آبان ۱۴۰۰

    هواوی بی نظیره ، امریکا از ترس رشدش مجبور شد با بهانه الکی که تا الان هم اثبات نشده بخش موبایلش رو تحریم کنه که به نفع سامسونگ و اپل باشه

مطالب پیشنهادی