ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ولوو: تولید یک خودروی برقی 70 درصد بیشتر از تولید خودروی بنزینی آلایندگی ایجاد می‌کند

همین چند روز پیش بود که شش خودروساز بزرگ دنیا از جمله ولوو با امضای توافق‌نامه گلاسگو متعهد شدند تا سال 2040 به تولید موتورهای درون‌سوز خاتمه دهند. اما به فاصله اندکی از امضای این ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

همین چند روز پیش بود که شش خودروساز بزرگ دنیا از جمله ولوو با امضای توافق‌نامه گلاسگو متعهد شدند تا سال 2040 به تولید موتورهای درون‌سوز خاتمه دهند. اما به فاصله اندکی از امضای این توافق‌نامه، ولوو اعلام کرده ساخت یک دستگاه کراس‌اوور C40 Recharge هفتاد درصد آلودگی بیشتری نسبت به ساخت XC40 درون‌سوز تولید می‌کند!

البته این تمام ماجرا نیست، چرا که در بلندمدت وضعیت عوض شده و یک خودروی برقی در پایان عمر خود گازهای آلاینده کمتری نسبت به همتای بنزینی یا دیزلی از خود بر جای می‌گذارد.

در تحقیقی که توسط ولوو انجام شده، محققان میزان آلایندگی سه نسخه تمام الکتریکی، هیبریدی شارژی و درون‌سوز کراس‌اوور XC40 را از ابتدای فرایندهای تامین مواد و مونتاژ در کارخانه گرفته تا پس از اوراق شدن در کارکرد 200 هزار کیلومتر مقایسه کرده‌اند. در این تحقیق نتایج بر اساس سه سناریوی متفاوت دسته‌بندی شده‌اند. این سناریوها عبارتند از:

  • سناریوی تامین انرژی بر مبنای وضعیت میانگین جهانی
  • سناریوی EU28 که در آن بین منابع تجدیدپذیر و منابع سنتی تعادل ایجاد شده
  • سناریوی منابع انرژی کاملا تجدیدپذیر

یافته‌های محققان حکایت از آن دارد منبعی که انرژی الکتریسیته از آن تامین می‌شود، نقشی بنیادین در میزان آلایندگی تولید شده ایفا می‌کند.

در سناریوی اول که در آن میانگین منابع انرژی الکتریسیته دنیا لحاظ شده، C40 Recharge یا همان مدل تمام الکتریکی پس از 68,300 مایل یا 109,918 کیلومتر کارکرد با XC40 بنزینی هم‌تراز می‌شود، به عبارتی پس از تقریبا گذشت نیمی از عمر مدل برقی وضعیت آنها از لحاظ آیندگی برابر خواهد شد! البته در طول این مدت، میزان آلایندگی تولیدی توسط C40 Recharge پانزده درصد کمتر از مدل بنزینی است.

در سناریوی EU28 میزان آلایندگی C40 Recharge به میزان 30 درصد کاهش پیدا می‌کند که دو برابر سناریوی اول است. در این سناریو نقطه سر بسر هم به 48 هزار مایل یا 77,248 کیلومتر کاهش می‌یابد.

چنانچه C40 Recharge بصورت کامل با انرژی الکتریسیته حاصل از منابع تجدیدپذیر (سناریوی سوم) شارژ شود، میزان آلایندگی آن معادل 50 درصد از آلایندگی XC40 درون‌سوز خواهد شد و نقطه همترازی هم به 30 هزار مایل یا 48,280 کیلومتر افت خواهد کرد.

بطور کلی باید گفت تحقیق ولوو نشان می‌دهد در بازه کوتاه‌مدت خودروهای برقی سبزتر از مدل‌های درون‌سوز نیستند، اما در بلندمدت ورق برگشته و در صورت احتساب کل چرخه عمر، این خودروهای برقی هستند که گازهای آلاینده کمتری وارد جو می‌کنند.

نکته جالب دیگر اینکه با وجود بهره‌مندی از پلتفرمی مشترک، در طول فرایندهای ساخت یک دستگاه C40 Recharge برقی، آلودگی بسیار بیشتری تولید می‌شود. این امر ریشه در فرایندهای ساخت باتری دارد؛ بد نیست بدانید تقریبا یک سوم از گازهای آلاینده مرتبط با خودروهای برقی، هنگام ساخت باتری تولید می‌شود. در نتیجه خودروهای برقی قبل از ورود به خیابان‌، آلاینده‌تر از خودروهای بنزینی و دیزلی هستند! البته همانگونه که اشاره شد، در بلندمدت این مساله جبران می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی