ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

رونمایی از اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل به‌زودی

خبر ورود گروه صنعتی مپنا به عرصه خودروسازی، از سال گذشته رسانه‌ای شد و مورد توجه مردم و کارشناسان قرار گرفت. بسیاری نسبت به این خبر، واکنش مثبت دارند و آن را در راستای خروج ...

سپهر عظیمی
نوشته شده توسط سپهر عظیمی | ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۵

خبر ورود گروه صنعتی مپنا به عرصه خودروسازی، از سال گذشته رسانه‌ای شد و مورد توجه مردم و کارشناسان قرار گرفت. بسیاری نسبت به این خبر، واکنش مثبت دارند و آن را در راستای خروج صنعت خودرو از انحصار می‌دانند. اما عده دیگری هم چندان امیدی به این موضوع از خود بروز نمی‌دهند. مپنا بیشتر تمرکز خود در ورود به خودروسازی را بر ساخت پیشرانه‌های تمام الکتریکی گذاشته است. برای این منظور هم، شرکت مکو را به عنوان زیر مجموعه خود، مسئول پیش برد پروژه ساخت اولین خودرو الکتریکی ساخت داخل کرده است.

در حالی که مراحل تحقیق و توسعه پیشرانه و متعلقات فنی این خودرو به ادعای مپنا، در داخل ایران و توسط مهندسان خود این گروه انجام پذیرفته، اما برای بدنه و شاسی، آنها به سراغ یک پیکاپ چینی نسبتا گمنام رفته اند. امروز می‌خواهیم بیشتر با اولین خودرو مپنا و به نوعی، اولین اتومبیل تمام برقی بومی سازی شده در ایران، آشنا شویم.

رونمایی از اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل به‌زودی [به روز رسانی] - آبان ۱۴۰۰

فرشاد مقیمی در حاشیه بازدید رییس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از ایران خودرو دیزل، با بیان این‌که این روند در سنوات آتی نیز ادامه خواهد یافت، اظهار کرد: «ظرفیت تولید محصولات ناوگان‌ حمل و نقل عمومی را در مجموعه ایران خودرو دیزل به حدی بالا می بریم که بتوانیم نیازهای داخل کشور را به صورت کامل پوشش دهیم.»

وی تصریح کرد: «پس از 9 سال با همت تمامی سازندگان و کارکنان، اتوبوس به خط تولید بازگشته و در حال حاضر بیش‌ترین تولید اتوبوس در کشور متعلق به ایران خودرو دیزل است. اخیرا برای تولید 175 دستگاه اتوبوس با شهرداری تهران قرارداد بستیم که از این تعداد 110 دستگاه را تحویل داده ایم.»

وی با اعلام خبر رونمایی از اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل ظرف هفته‌های آینده، استفاده از این اتوبوس را که حدود 65 درصد آن داخلی سازی شده است، در کاهش آلایندگی شهرهای بزرگ تاثیرگذار دانست و اظهار امیدواری کرد، با استفاده از این محصول در رفع مشکلات زیست محیطی کلانشهرها یاری‌گر باشیم.

مقیمی تصریح کرد: «این محصول از سال 1401 وارد چرخه مصرف خواهد شد.»

مدیرعامل ایران خودرو دیزل نیز، با اشاره به این‌که این خودروساز نسبت به سال 98 و 99 ، 170 درصد رشد تولید را تجربه کرده، گفت: «در پایان سال 1400، به میزان صددرصد نسبت به سال 99 رشد خواهیم کرد.»

جواد توسلی مهر با بیان این‌که برنامه این شرکت برای سال 1401، تولید 15 هزار دستگاه محصولات تجاری سنگین و نیمه سنگین است که به معنای رشد صد در صدی نسبت به سال 1400 است، عنوان کرد: «این اتفاق مشروط به اراده دولت محترم بر نوسازی و حمایت از صنعت حمل و نقل است.»

وی افزود: «دولت می تواند از طریق مجاری قانونی منابع لازم را فراهم کرده و دست به نوسازی و رشد صنعت حمل و نقل بزند که یکی از زیرساخت های لازم برای توسعه صنعت کشور است.»

مدیرعامل ایران خودرو دیزل، با تاکید بر این‌که امروز از لحاظ کیفی، ایران‌خودرودیزل رشد بسیار قابل قبولی دارد، اظهار کرد: «تمام محصولات این خودروساز استانداردهای لازم را دریافت کرده‌اند. در سال 1395 محصولات ایران خودرو دیزل دارای یک ستاره یا دو ستاره کیفیت بودند، اما امروز 67 درصد محصولات چهار ستاره و 33 درصد از آنها سه ستاره است. هم چنین در سال گذشته چهار محصول دیزل موفق به ارتقای یک ستاره کیفی شده‌اند و نمرات منفی کیفی در همه محصولات کاهش یافته است.»

توسلی‌ مهر با اشاره به تولید محصولات جدید، خاطرنشان کرد: «علاوه بر محصولات قدیم که بسیار ارتقا یافته و به روز شده است، محصولات جدیدی که با هدف صادراتی و در حوزه حمل و نقل طراحی شده است، به بازار عرضه می شود.»

به گفته مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل، این شرکت در حوزه کاهش مصرف سوخت نیز بسیار فعال بوده و تمام موتورهای تولیدی ایران خودرو دیزل تبدیل به یورو پنج EEV خواهد شد که عملا دارای 7.2 درصد کاهش مصرف سوخت است.

انبوه سازی اتوبوس‌های برقی تا پایان سال ۱۴۰۰ در کشور [به روز رسانی] - خرداد 1400

عباس علی آبادی مدیر عامل گروه مپنا با اشاره به برقی سازی خودرو‌ها، تصریح کرد: «رویکرد اصلی ما تولید انرژی از روش‌های تجدید پذیر است تا برق تولید شده بتواند در حمل و نقل کشور استفاده شود؛ چرا که به طبع برای محیط زیست هم مطلوب است.»

مدیر عامل گروه مپنا تصریح کرد: «اتوبوس برقی که رونمایی می‌شود اولین محصول ساخت داخل است که قابل رقابت با مدل‌های مختلف دنیا است و امیدواریم اولین خط تولید اتوبوس برقی را در مشهد افتتاح کنیم.»

او بیان کرد: «انبوه سازی در این راه ادامه دارد و اولین قرارداد با شهرداری مشهد بسته می‌شود، به طوری که مشارکتی بین اتوبوس ساز و مپنا در حال انجام است و تجهیزات الکترونیکی توسط گروه مپنا انجام می‌شود.»

علی آبادی اضافه کرد: «تا پایان امسال قرار است تعداد زیادی اتوبوس برقی وارد چرخه حمل و نقل کشور شود، همزمان استاندارد‌های جهانی هم در دستور کار است تا بتوانیم صادرات این اتوبوس‌های برقی را در دستور کار قرار دهیم.»

او بیان کرد: «صنعت برق کشور در حالت بسیار خوبی قرار دارد و  خاموشی‌های اخیر به دلیل تاخیر در تعمیرات نیروگاهی، کاهش بارندگی و غیره بوده و وضعیت برق کشور در ایام سال در موقعیت مناسبی قرار دارد.»

مدیر عامل گروه مپنا تصریح کرد: «پیش بینی ما برای تامین برق اتوبوس‌های برقی این است که خود شرکت مپنا، برق این خودرو‌ها را تامین می‌کند.»

علی آبادی در خصوص هزینه برقی کردن خودرو‌ها تصریح کرد: «این خودرو‌ها را با هزینه خیلی کمی می‌توان برقی کرد، منتها نیاز جامعه به ساخت خودرو‌های جدید است پس باید آن‌ها را به سمت برقی کردن هدایت کنیم؛ بنابراین استفاده از پلتفرم خودرو‌های بنزینی برای برقی سازی مورد توجه قرار گرفته و در حال حاضر با چندین خودروساز داخلی مذاکرات و قرارداد‌هایی منعقد کرده‌ایم و سال آینده از این خودرو‌های برقی رونمایی خواهیم کرد.»

مدیرعامل مپنا از رونمایی اولین اتوبوس برقی در مشهد مقدس خبر داد و گفت: «این اتوبوس در مشهد رونمایی خواهد شد که البته با همکاری کارخانه اتوبوس سازی داخلی انجام شده است.»

او بیان کرد: «همچنین رونمایی اولین خودروی سواری برقی با همکاری یک خودروسازی داخلی انجام می‌شود و همچنان فرایند توسعه فناوری برقی سازی خودرو‌ها ادامه دارد.»

علی آبادی در خصوص قیمت تمام شده برقی سازی خودرو‌ها گفت: «در حال حاضر خودرو‌های برقی اندکی از خودرو‌های بنزینی گران‌تر هستند، اما پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که در بلند مدت به سمت ارزان‌تر شدن حرکت کنند.»

او افزود: «با توجه به اینکه در کشور ما انرژی به شدت یارانه دریافت می‌کند؛ طبعا برای کسی که بهره‌بردار است این موضوع مشکل ساز است و نیاز به حمایت دولت دارد، چون دولت منفعت صرفه جویی انرژی را خواهد برد.»

مدیر عامل مپنا در پاسخ به این سوال که آیا برقی سازی کردن خودرو‌ها به شبکه برق کشور فشار وارد می‌کند یا خیر؟ گفت: «زمانی که ما می‌خواهیم این خودرو‌ها را شارژ کنیم در زمان آف پیک و کاهش مصرف است و در نتیجه فشاری به شبکه برق کشور وارد نمی‌شود.»

اولین پیکاپ تمام برقی مپنا بدون برنامه‌ای برای عرضه، معرفی شد [به روز رسانی] - خرداد 1400

اولین پیکاپ خودرو برقی مپنا کدام است؟

پیکاپی که مپنا از اتاق آن استفاده کرده، متعلق به شرکت چینی Kawei است. شرکتی ناشناس و نه چندان مطرح با نام کامل Jiangsu Kawei Automotive Industrial Group Co که در منطقه دان یانگ در استان جیانگسو چین، واقع شده است. Kawei این پیکاپ را در دو مدل K1 و EV7 عرضه می‌کند. مدل اول، نسخه بنزینی و عادی این پیکاپ است، اما نسخه دوم، در حقیقت، نمونه تمام الکتریکی آن به شمار می‌رود. Kawei اولین بار مدل K1 را در سال 2014 در نمایشگاه خودرو پکن رونمایی کرد.

Kawei K1 در چین بسته به سطح امکانات، از 75,800 تا 132,800 یوآن، قیمت گذاری شده است. شاید تنها نکته جذاب پیرامون انتخاب این خودرو برای نصب قوای محرک برقی مپنا شباهت ظاهری زیاد آن به پیکاپ‌های آمریکایی باشد. نکته‌ای که با توجه به عدم حضور آمریکایی‌ها در بازار ایران، می‌تواند به فروش اولین پیکاپ برقی مپنا کمک شایانی کند.

خودرو برقی مپنا چیست؟

نکته دیگری که در این بین، ذهن ما را به خود مشغول کرده، این است که افزون بر شباهت‌های ظاهری، ممکن است اشتراکات فنی هم میان Kawei EV7 و پیکاپ برقی مپنا وجود داشته باشد. حال آنکه مدیران مپنا با افتخار از بومی سازی تکنولوژی ساخت خودروهای الکتریکی برای اولین بار در ایران توسط خودشان، سخن می‌گویند.

در واقع این پیکاپ انتخاب شده از سوی مپنا، از سال 2017 توسط خود سازنده چینی در قالب نسخه تمام الکتریکی به بازار آمده و در حال حاضر نیز در چین عرضه می‌شود. از این رو احتمالا مهندسان مپنا برای سازگاری بیشتر بدنه خودرو با قوای محرکه برقی خودرویی را انتخاب کرده اند که با وجود نسخه تمام برقی از حیث استاندارد بودن تطبیق بیشتری با تجهیزات این شرکت داشته باشد.

کابین خودرو برقی مپنا

با این اوصاف، گفته می‌شود که پیکاپ برقی مپنا از پکیج باتری‌هایی با ظرفیت 48.6 کیلو وات ساعت، بهره می‌برد. پیکاپ نامبرده با این باتری‌ها، قادر است به ازای هر یک بار شارژ، پیمایش 300 کیلومتری داشته باشد. این باتری‌های پیشرفته به اندازه 400 کیلوگرم به وزن خالص این پیکاپ، اضافه کرده اند.

بیشینه قدرت موتور الکتریکی این پیکاپ، تقریبا 70 الی 120 کیلو وات (در حدود ۹۳ الی ۱۶۰ سب بخار) است. گشتاور آن هم به 335 نیوتن متر می‌رسد. طبق کاتالوگ رسمی انتشار یافته از سوی مپنا، این پیکاپ با مشخصات فنی مذکور، قادر است در مدت زمان 11.5 ثانیه خود را از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند. بیشینه سرعت قابل دسترس با این خودرو نیز 170 کیلومتر بر ساعت است.

خودرو برقی جدید مپنا

در خصوص ابعاد، باید گفت که طول، عرض و ارتفاع پیکاپ مپنا به ترتیب، 5600، 1590 و 1805 میلی متر است. پیکاپ مپنا در عین اینکه فضای بار بزرگی دارد و تا 1000 کیوگرم بار می‌تواند حمل کند، با فاصله محوری 3500 میلی متری، درون کابین هم فضای نسبتا جاداری در اختیار سرنشینان می‌گذارد.

لازم به ذکر است که وزن خالص این پیکاپ 2230 کیلوگرم است که در صورت استفاده از حداکثر ظرفیت باربری، این وزن به 3230 کیلوگرم می‌رسد. فرایند شارژ کامل باتری‌های پیکاپ مپنا در صورت اتصال به پریز برق خانگی، 8 ساعت زمان می‌برد. اما اگر به شارژر سریع 50 کیلو واتی دسترسی داشته باشید، می‌توانید تا 80 درصد ظرفیت این باتری‌ها را شارژ کنید.

پیکاپ خودرو برقی مپنا

قیمت تمام شده، شاید مهم‌ترین فاکتور در موفقیت نهایی اولین پیکاپ برقی مپنا باشد. نسخه چینی این خودرو یا همان Kawei EV7 در بازار چین، 259,800 یوآن (تقریبا 1 میلیارد تومان) می‌ارزد که به لطف مشوق‌های دولتی، به 115,000 یوآن (حدود 460 میلیون تومان) کاهش یافته است.

در بازار بومی چین، Kawei EV7 با نسخه برقی جک T8 یا همان KMC T8 رقابت می‌کند. اما در بازار کشور ما به توجه به غیاب نسخه الکتریکی پیکاپ جک، پیکاپ مپنا تقریبا بدون رقیب است. مپنا هنوز نحوه فروش و قیمت تمام شده این محصول را منتشر نکرده است، اما با توجه به سرمایه گذاری‌های زیاد انجام شده بر روی آن و قیمت بالای پکیج باتری‌ها و تجهیزات الکتریکی، بعید به نظر می‌رسد که ارزان‌تر از رقبایی چون KMC T8، آمیکو آسنا و فوتون تونلند قیمت گذاری شود.

خودرو برقی مپنا

با این وجود جالب است که منابع آگاه در مورد این پروژه از نامشخص بودن برنامه مپنا برای عرضه مستقیم این خودرو برقی به بازار خبر می‌دهند. در واقع هنوز مشخص نیست که مپنا تمایلی برای فعالیت در عرصه خودروسازی دارد یا صرفا قرار است به عنوان فروشنده تکنولوژی در مشارکت با خودروسازان بزرگ کشور به فعالیت بپردازد٬‌ اما جالب است بدانید که در همین راستا و چندی قبل٬‌ پروژه برقی سازی خودرو چینی جک J4 با مشارکت کرمان موتور توسط مپنا آغاز شده و در دست انجام است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۳ خرداد ۱۴۰۰

    پرچم مشهدی ها بالاست

  • GT
    GT | ۱۰ فروردین ۱۴۰۰

    از رو فورد کپی زده?

  • Xtract
    Xtract | ۱۰ فروردین ۱۴۰۰

    خب جناب اون تسلا مگه آمریکاییه ؟ اونم باتریش که مهمترین بخششه ساخت توشیبای ژاپنه . اصلأ تو دنیای امروز ساخت یه کشور خاص معنی نداره .

  • Xtract
    Xtract | ۱۰ فروردین ۱۴۰۰

    یه جوری میگن ایرانی نیست انگار همون ایتالیا و کانادا و فرانسه و ... خودروی الکتریکی می‌سازند ! خب استاد ، اروپایی ها هم با اون دبدبه و کبکبه تسلای آمریکایی می‌خرند

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی