ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جعبه ابزار: ۶ اپلیکیشن متن باز برتر برای اندروید و iOS

دنیای متن باز روزبه‌روز درحال گسترش است و جنبه‌های بیشتری از دنیای فناوری را در برمی‌گیرد. سیستم عامل‌های موبایل نیز از قافله عقب نمانده‌اند و عناوین متعددی تحت قالب اپلیکیشن متن باز در دسترس کاربران ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۲۷ آبان ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰

دنیای متن باز روزبه‌روز درحال گسترش است و جنبه‌های بیشتری از دنیای فناوری را در برمی‌گیرد. سیستم عامل‌های موبایل نیز از قافله عقب نمانده‌اند و عناوین متعددی تحت قالب اپلیکیشن متن باز در دسترس کاربران گوشی‌های هوشمند قرار دارند.



یک اپلیکیشن متن باز به طور معمول از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار است و توسط جامعه کاربری خود مورد پشتیبانی قرار می‌گیرد. همچنین استفاده از چنین عناوینی می‌تواند به رشد دنیای متن باز و افزایش پروژه‌های آن کمک چشمگیری کند. عاشقان دنیای کدها که می‌خواهند از عملکرد برنامه‌های در حال اجرا در گوشی خود سردر بیاورند نیز قطعاً از اپ‌های متن باز استقبال خواهند کرد. نمونه‌های زیادی از این دست یافت می‌شوند که البته بیشتر آن‌ها تنها در اختیار کاربران اندروید قرار دارند و توسعه‌دهندگان iOS علاقه چندانی به محصولات متن باز نشان نمی‌دهند.

مرورگر فایرفاکس

بدون شک فایرفاکس یکی از مشهورترین ثمره‌های دنیای متن باز است که علاوه‌بر نسخه دسکتاپ، اپلیکیشن مخصوص موبایل آن نیز برای هردو سیستم عامل iOS و اندروید منتشر شده است. تمامی امکانات پایه‌ای که از یک مرورگر موبایل انتظار می‌رود، درون فایرفاکس یافت می‌شود و برخی ویژگی‌های جانبی مانند همگام‌سازی کراس پلتفرم، محافظت از حریم خصوصی کاربر و افزونه‌ها هم می‌توانند تجربه وبگردی روان‌تری را برای افراد فراهم کنند.

نسخه مخصوص موبایل فایرفاکس در سال ۲۰۱۸ شاهد بازطراحی اساسی بود و اکنون بسیار سریع‌تر و بهینه‌تر از گذشته عمل می‌کند. البته نباید فراموش کرد که مرورگر گوگل کروم نیز از جنبه‌های بسیاری، متن باز محسوب می‌شود؛ اما فایرفاکس همچنان به عنوان گل سرسبد نرم افزارهای دنیای آزاد مطرح است.

Firefox Browser: fast, private & safe web browser

Firefox Browser: fast, private & safe web browser

سازنده: Mozilla قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید و iOS حجم: ۷۳ و ۸۸ مگابایت زبان:

سرویس ابری Nextcloud

اپلیکیشن متن باز Nextcloud روی ارائه فضای شخصی ذخیره‌سازی ابری تمرکز دارد و عملکرد مناسبی را در زمینه خود نشان داده است. برای شروع می‌توانید رایانه خانگی یا لپ‌تاپ خود را به عنوان یک سرور تعریف کنید و سپس با اپلیکیشن موبایل به آن متصل شوید؛ در نتیجه فضای ذخیره‌سازی موجود در رایانه به عنوان محلی برای حفظ فایل‌های موجود در گوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

البته در روشی جایگزین می‌توانید با پرداخت مبلغی به یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات میزبانی، از سرورهای آن‌ها استفاده کنید؛ اما نیازی به پرداخت هزینه برای خدمات نرم افزاری نخواهد بود و Nextcloud قابلیت نصب روی سرورها را نیز دارد. رابط کاربری برنامه نسبتاً ساده و چشم نواز طراحی شده است و از قابلیت‌هایی مانند پشتیبانی همزمان از چندین حساب کاربری، آپلود خودکار تصاویر و ویدیوها و اشتراک‌گذاری فایل بهره می‌برد. با این حال نمی‌توان تجربه‌ای در سطح عناوین مشهور مثل گوگل درایو را انتظار داشت. فراموش نکنید که Nextcloud برای افرادی در نظر گرفته شده که حساسیت بالایی نسبت به امنیت اطلاعات خود و حفظ حریم خصوصی دارند.

Nextcloud

Nextcloud

سازنده: Marino Faggiana قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید و iOS حجم: ۲۲ و ۸۵ مگابایت زبان:

برنامه دوربین Open Camera

همانطور که از نام برنامه Open Camera مشخص است، با یک اپلیکیشن متن باز مخصوص تصویربرداری و فیلمبرداری مواجه هستیم که قابلیت جایگزین شدن به عنوان ابزار پیش‌فرض را در موبایل دارد. از امکانات مهم آن می‌توان به کنترل دستی تنظیمات (با توجه به قابلیت‌های دستگاه)، شخصی‌سازی کلیدهای میانبر، پشتیبانی از HDR، ویجت اختصاصی و پشتیبانی از میکروفن جانبی اشاره کرد. 

در بیشتر مواقع توصیه می‌شود تا کاربران از اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین نصب شده روی دستگاه خود استفاده کنند؛ زیرا از سوی شرکت سازنده برای عملکرد بهینه پیکربندی شده است. با این حال اگر علاقه به امتحان کردن اپلیکیشن متن باز مختص به دوربین داشته باشید، Open Camera در این زمینه، بهترین برنامه به شمار می‌رود. اگرچه تمامی ویژگی‌های آن به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار دارد، اما با خرید نسخه پولی می‌توان از توسعه‌دهندگان اصلی اپ حمایت کرد.

Open Camera

Open Camera

سازنده: Mark Harman قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: ۲.۷ مگابایت زبان:

پخش‌کننده موسیقی Phonograph

اپلیکیشن Phonograph یکی از معدود برنامه‌های متن باز در زمینه موسیقی است که از زبان متریال دیزاین بهره می‌برد؛ پدیده‌ای که به ندرت در نمونه‌های مشابه به چشم می‌خورد. همچنین افراد می‌توانند با دسترسی به پوسته‌های مختلف ساخته شده توسط دیگر کاربران، ظاهر اپ را به دلخواه خود شخصی‌سازی کنند. 

پشتیبانی از سرویس Last.fm در کنار ویرایشگر تگ‌ها، ساخت لیست پخش و ویجت از سایر امکانات آن محسوب می‌شوند. اگر از اشتراک گوگل پلی Pass بهره‌مند باشید، می‌توانید از نسخه پرمیوم به صورت رایگان استفاده کنید.

Phonograph Music Player

Phonograph Music Player

سازنده: Karim Abou Zeid قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه‌) دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: ۵.۹ مگابایت زبان:

اپ پیامک QKSMS

در زمینه برنامه‌های مخصوص پیامک، عناوین متن باز چندانی وجود ندارند و QKSMS یکی از آن‌ها است. تمامی امکانات استاندارد و پایه در کنار قابلیت‌های مرتبط با شخصی‌سازی، MMS و حفظ حریم خصوصی درون اپ یافت می‌شوند. همچنین پشتیبانی از دستگاه‌های مبتنی بر Wear OS می‌تواند خبر خوشی برای دارندگان ساعت‌های هوشمند اندرویدی باشد.

پشتیبانی از قابلیت TalkBack هم ویژگی مهم دیگری است که کاربرد بسیاری برای افراد کم‌توان دارد. پوسته کاملاً سیاه مخصوص صفحه نمایش‌های AMOLED هم قادر است در مصرف باتری صرفه‌جویی به عمل آورد و در نور کم، آسیب کمتری به چشم وارد کند. کاربران می‌توانند برای هر مخاطب، پوسته متفاوتی را در نظر بگیرند که ویژگی بسیار جالبی محسوب می‌شود. البته روند انتشار آپدیت برای برنامه کمی با تاخیر مواجه شده است، اما هنوز به عنوان بهترین اپلیکیشن متن باز مخصوص پیامک شناخته می‌شود.

QKSMS

QKSMS

سازنده: Moez Bhatti قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه‌) دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 11 مگابایت زبان:

پخش‌کننده ویدیو VLC

اپلیکیشن متن باز VLC یکی از محبوب‌ترین پخش‌کننده‌های فایل‌های چند رسانه‌ای در پلتفرم‌های مختلف به شمار می‌رود که بسیاری از کاربران برای باز کردن فایل‌هایی ویدیویی از آن استفاده می‌کنند. به دلیل متن باز بودن و بهره‌مندی از پشتیبانی فوق‌العاده جامعه کاربری، این برنامه قادر است بسیاری از فرمت‌های رایج و غیر رایج را اجرا کند که از میان آن‌ها می‌توان به فایل ISO موجود در دیسک‌های فیزیکی، لینک‌های استریم و کدک‌های مختلف صوتی اشاره کرد.

اگر به دنبال جایگزینی برای MX Player در اندروید می‌گردید، VLC می‌تواند قسمت وسیعی از نیازهای شما را پاسخ دهد. اما اگر تنها به دنبال یک پخش‌کننده صوتی خوب می‌گردید، بهتر است به دنبال VLC نروید؛ زیرا در برخی قسمت‌ها رابط کاربری چندان گیج‌کننده و پیچیده‌ای را در مقابل کاربر قرار می‌دهد و توان رقابت با پخش‌کننده‌های موسیقی مستقل را ندارد. 

	 VLC for Android

VLC for Android

سازنده: Videolabs قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه‌) دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: ۳۲ مگابایت زبان:

کاربران اندروید می‌توانند به حجم انبوهی از عناوین متن باز از طریق F-Droid دسترسی داشته باشند؛ اما برای بهره‌گیری از تمامی امکانات و نصب اپ‌ها نیاز به دانلود جداگانه اپ استوری کاملاً مستقل از گوگلی پلی وجود دارد و این مسئله همیشه می‌تواند کاربر را در معرض تهدیدات امنیتی قرار دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی