ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

در نشست خبری موسسه رعد مطرح شد: فرصت‌های برابر برای معلولین با استفاده از آموزش آنلاین

عضو هیات مدیره رعد و مدیر برگزاری رویداد فرصت برابر با بیان اینکه تغییر تفکر جامعه درباره معلولان از اهداف اصلی موسسه رعد، مخصوصا در رویداد فرصت‌های برابر به شمار می‌رود، با تاکید بر اینکه ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۳۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۵

عضو هیات مدیره رعد و مدیر برگزاری رویداد فرصت برابر با بیان اینکه تغییر تفکر جامعه درباره معلولان از اهداف اصلی موسسه رعد، مخصوصا در رویداد فرصت‌های برابر به شمار می‌رود، با تاکید بر اینکه استفاده از امکانات حوزه آموزش الکترونیکی به معلولان کمک قابل توجهی در دسترسی به فرصت‌های برابر خواهد کرد؛ از برگزاری این رویداد در روز جمعه 12 آذر، همزمان با روز جهانی معلولان و با حضور معلولان دارای شهرت و موفقیت جهانی خبر داد.

نشست خبری موسسه غیرانتفاعی رعد در راستای توضیح برنامه‌های این موسسه به مناسب روز جهانی معلولان، عصر یکشنبه 30 شهریور با حضور مدیرعامل رعد، مدیر برگزاری روز جهانی معلولان و همچنین مدیرعامل این موسسه غیرانتفاعی برگزار شد.

تلاش رعد برای تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولان

«شاهین طبری»، با اشاره به اینکه افراد دارای معلولیت به واسطه کرونا بیشتر از دیگر افراد فرصت حضور در جامعه را از دست می‌دهند، گفت: «این ظرفیت در رعد وجود داشت که با وجود همه مشکلات، بحران پیش رو را به توانمندی و فرصت تبدیل کنیم. از همین رو با استفاده از امکانات آموزش الکترونیکی در این مسیر پیش رفتیم.»

مدیر برگزاری رویداد فرصت برابر با تاکید بر اینکه فعالان در موسسه رعد در تلاشند تا تفکر مبتنی بر اینکه فرصت های معلولین برابر نیست به چالش کشیده شود، گفت: «این تفکر افراد است که نابرابری بین فراد معلول و غیرمعلول را تشدید کرده است. نوک این کوه یخ عظیم، عدم استخدام افراد دارای معلولیت است. تلاش ما این است که حصار غیرقابل مشاهده را کم کنیم و توانمندی این افراد را تقویت کنیم.»

طبری با اشاره به اینکه این رویداد چند نکته بارز دارد، گفت: «یک هنرمند جوان 16 ساله، گروه موسیقی دستان و چند داستان از افراد دارای معلولیت موفق از ماجراهایی است که در این رویداد ارائه می‌شوند. علاوه بر این پنلی هم برگزار می شود که افراد دارای معلولیت درباره ابعاد مختلف فرصت های برابر صحبت کنند.»

او با اشاره به حضور مستمر و کمک قابل توجه حامیان این رویداد در چند سال گذشته گفت: « فیروز، اسنپ و آپارات از حامیان همیشگی موسسه رعد در برگزاری رویداد بوده‌اند. همچنین علی بابا، ایرانسل، وی کست و سیب سرخ نیز از این رویداد حمایت کرده‌اند.»

معلولیت حاصل گناه نیست

او در توضیح چرایی برگزاری رویداد فرصت‌های برابر گفت: «رویداد فرصت های برابر نیز به مانند همه برنامه‌های موسسه رعد بر این اساس است که افراد معلول هم می‌توانند شهرت و دستاوردهایی را تجربه کنند، اما آنها همواره تحت تاثیر نابرابری بوده‌اند. افراد شرکت کننده در این رویداد از شهرت و دستاورد کم ندارند.»

تلاش برای تغییر نگرش و تفکر موضوعی است که طبری بر آن تاکید کرد و گفت: «رعد به عنوان یک موسسه مردم نهاد توان و البته فرصت رایزنی برای تصویب یا تغییر قوانین را ندارد. از همین رو ما همواره تلاش کرده‌ایم نگرش را تغییر دهیم تا افراد جامعه خودشان درک کنند، معلولیت به دلیل گناه و یا اشتباه از طرف خداوند بر افراد نازل نمی‌شود.»

او با اشاره به اینکه، بیشتر موضوعاتی که برای افراد عادی معمول و دست‌یافتنی است برای افراد معلول به چالش تبدیل شده، گفت: «اتفاق های روزمره برای ما اهمیت دارد. اینکه افراد معلول و غیر معلول در کنار هم درس، کار و زندگی را تجربه کنند، ارزشمند است. نگاه عجیب وغریب به افراد دارای معلولیت باید حذف شوند و مردم با دیدن یک فرد معلول خدا را برای سلامتی خود شکر نکنند.»

طبری همچنین در بخش دیگری از توضیحات خود درباره رویداد توان‌تک که پیش از این در الکامپ برگزار شده بود گفت: « به دلیل درگیری که بین نصر کشور و نصر تهران وجود دارد. از همین رو اگر الکامپ هم برگزار نشود، توان تک را یا به صورت مجازی یا در خود مجموعه رعد برگزار خواهیم کرد.»

از آموزش‌های توان‌یابی تا دانشگاه و مسابقات بین‌المللی

مدیرعامل موسسه مردم‌نهاد رعد نیز در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه دانشگاه علمی‌کاربردی رعد در 10 سال گذشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجویان توان‌یاب را به صورت رایگان تحت آموزش قرار داده از ورود 5 اثر هرمندان نقاش توان‌یاب به مسابقات پاراآرت توکیو2021 نیز خبر داد.

«رحمان علاقه بند»، با اشاره به اینکه مددکاری اجتماعی، تربیت مربی، مترجمی، آی تی، روابط عمومی، مدیریت کسب و کار، شش رشته‌ای هستند که در 10 سال گذشته در دانشگاه علمی کاربردی رعد تدریس می‌شوند، گفت: «دانشجویان توان‌یاب و غیرتوان‌یاب در کنار هم تحت آموزش قرار می‌گیرند. در این روند توان‌یابان کاملا رایگان تحت آموزش قرار می‌گیرند و دانشجویان غیرتوان‌یاب هزینه‌های تحصیل را پرداخت می‌کنند.»

او همچنین با توضیح درباره روند برنامه‌های آموزشی این موسسه گفت: «این موسسه از سال 63 به عنوان یک موسسه مردم نهاد شکل گرفت. از اولین روز فعالیت ها بر اساس آموزش مبتنی بر اشتغال بوده است. به هر صورت بنیان گذاران بر توانمندسازی و استقلال معلولان همواره در دستور کار این موسسه بوده است.»

علاقه بند با اشاره به اینکه در کنار واحد آموزش واحد فیزیوتراپی، روان شناسی و اشتغال حمایت شده نیز مورد توجه قرار گرفته و برنامه‌هایی در دست اجرا دارد، گفت: «همه امکانات از رفت و آمد تا تغذیه در داخل موسسه برای مددجویان این موسسه به صورت رایگان است.»

او با اشاره به اینکه به دلیل مشکلاتی که معلولان در روند جابجایی دارند، همواره این موضوع یکی از چالش‌های موسسه رعد بوده است، گفت: «کرونا با همه مشکلاتی که داشت، منجر به تدوین و اراده محتوا به شکل آنلاین شد و این پاسخ مناسبی به نیاز معلولان محسوب می‌شد.»

علاقه‌بند در بخش دیگری از توضیحات خود، با اشاره به روشی که مرکز علمی کاربردی رعد مدیریت می شود گفت: «توان یابان و غیرتوان یابان در کنار هم در دانشگاه علمی کاربردی رعد مشغول به تحصیل هستند. همچنین در رعد مسابقات داخلی و بین المللی هم مورد توجه قرار داده شده است. رعد به عنوان نماینده ابیلی المپیک در ایران است. از همین‌رو برای مسابقاتی که سال آینده در روسیه هم برگزار خواهد شد، در حال برنامه‌ریزی هستیم.»

او به حضور توان‌یابان در مسابقات هنری جهانی اشاره کرد و گفت: «مسابقات مربوط به نقاشی معلولان هم در ژاپن تحت عنوان پارا آرت برگزار می‌شود. موسسه رعد نیز از  یک ماه قبل آثاری را به این مسابقات ارسال کرده است. در حال حاضر نیز آثار 6 نفر از توان‌یابان در پاراآرت در حال بررسی است.»

توسعه آموزش‌های آنلاین بعد از همه‌گیری کرونا

مدیر روابط عمومی مجتمع رعد نیز در بخش دیگری از این نشست خبری با تاکید بر اینکه از 37 سال قبل، همزمان با تاسیس موسسه رعد، هر سال در سالروز تاسیس این موسسه در آذرماه گزارش عملکرد سالانه ارائه می‌شود گفت: «در یک سال گذشته بعد از مواجهه با کرونا مجتمع رعد آموزش‌های خود را به شکل بر خط ارائه داد و از طریق نرم افزارهای مربوطه به شکل آنلاین انجام شد.»

«رضا سخن سنج» با اشاره به اینکه پیش از همه‌گیری کرونا در هر ترم 200 نفر، آن هم صرفا در تهران آموزش‌های لازم را دریافت می‌کردند گفت: «بعد از همه‌گیری کرونا به دلیل استفاده از امکانات آموزش آنلاین این تعداد به 1400 نفر در 29 شهرستان رسید. البته هزینه‌های مربوط به توسعه زیرساخت‌ها هم بسیار قابل توجه بود که از سال 99 توسعه آن آغاز شد و با کمک خیرین به زودی پیش رفت.»

سخن‌سنج با اشاره به ساخت استودیو ضبط محتوای آموزشی در موسسه رعد، گفت: «تولید محتوای آموزشی نیز نیازمند امکاناتی بود که با همت خیرین تا آذر 99 استودیو مناسبی ساخته شد و محتوای آموزشی در این استودیو تولید می‌شود. تا امروز 400 ساعت محتوای آموزشی، تحت عنوان 51 دوره آموزشی در این استودیو تولید شده است. همچنین این محتوا در اختیار 1400 کاراموز قرار گرفته است.»

او با تاکید بر اینکه همگام با توسعه آموزش، توسعه اشتغال نیز در موسسه رعد مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: «دوره‌های آموزشی برای افراد جویای شغل در دوران کرونا نیز با عنوان بوت کمپ برگزار شد. دو دوره با عناوین آموزش کارشناس پشتیبانی از مشتری و همچنین ادمین شبکه‌های اجتماعی در این دوران برگزار شد.»

سخن سنج در پایان گفت: «در دوره آموزشی ادمین شبکه‌های اجتماعی، از بین 470 داوطلب 60 نفر با مصاحبه برگزیده شدند و در حال حاضر از بین 48 نفری که آموزش های ادمینی را دیدند تا امروز 3 نفر استخدام شدند. بوت کمپ دوم نیز، آموزش‌ کارشناس ارتباط با مشتری است. البته تصور ما این است که تمامی 600 نفر داوطلب آموزش‌های این دوره بعد از گذراندن دوره به دلیل استقبال بازار کاری که به رعد اعلام شده، جذب بازار کار خواهند شد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی