ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بوی نوزادان پرخاشگری را در زنان افزایش و در مردان کاهش می‌دهد

دانشمندان می‌گویند پوست سر نوزادان نوعی ماده شیمیایی به نام HEX از خود متصاعد می‌کند که استشمام آن باعث افزایش پرخاشگری در زنان و آرامش در مردان می‌شود. محققان موسسه علوم «وایزمن» در تحقیقی به ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱ آذر ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰

دانشمندان می‌گویند پوست سر نوزادان نوعی ماده شیمیایی به نام HEX از خود متصاعد می‌کند که استشمام آن باعث افزایش پرخاشگری در زنان و آرامش در مردان می‌شود.

محققان موسسه علوم «وایزمن» در تحقیقی به بررسی اثرات ماده شیمیایی «هگزادکانال» (HEX) بر رفتارهای تهاجمی افراد پرداختند. آن‌ها با جذب حدود ۲۰۰ شرکت‌کننده ابتدا بر اساس دو آزمایش رفتاری متفاوت، اثر HEX بر رفتارهای تهاجمی افراد را بررسی کردند. نتیجه این بود که مواجهه با HEX به وضوح بر پرخاشگری افراد اثر می‌گذارد.

«ایوا میشور»، محقق ارشد این پروژه می‌گوید: «ما فهمیدیم که HEX بوی قابل درکی ندارد، اما وقتی آن را استشمام می‌کنید، بر رفتارتان با دیگران – به خصوص واکنش‌های تهاجمی شما – اثر می‌گذارد.» نکته جالب درباره این تحقیق تفاوت اثرگذاری HEX بر جنسیت‌های مختلف بود. ظاهرا زنان با استشمام این ماده تهاجمی‌تر می‌شوند، در حالی که پرخاشگری در مردان کاهش می‌یابد.

میشور توضیح می‌دهد: «به نظر می‌رسد که اثر HEX بر مردان باعث می‌شود آن‌ها رفتارهای اجتماعی خود را بیشتر کنترل کنند و آرام‌تر شوند، در حالی که در زنان کنترل رفتارها کمتر می‌شود و می‌توان استشمام این ماده را مثل یک سیگنال آزادی در نظر گرفت.» چرا اثر HEX روی زنان با مردان متفاوت است؟ پاسخ دقیقی در دسترس نیست، اما محققان می‌گویند احتمالا همین مسئله باعث افزایش احتمال بقای نوزادان شده است.

دانشمندان می‌گویند مقدار ماده HEX در ناحیه سر نوزادان بسیار زیاد است و احتمالا یک ابزار ارتباطی به حساب می‌آید. «نوام سوبل»، دیگر محقق این پروژه می‌گوید: «نوزادان قادر به برقراری ارتباط کلامی نیستند، بنابراین ارتباط شیمیایی برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد. به عنوان یک نوزاد به نفع شماست که مادرتان تهاجمی‌تر و پدرتان آرام‌تر باشد.»

سوبل به پدیده رایج فرزندکشی در دنیای حیوانات اشاره می‌کند. با افزایش پرخاشگری در پدر شانس از بین بردن فرزند در پستانداران بیشتر می‌شود. اما اگر رفتار مادر تهاجمی‌تر شود، می‌تواند بهتر از قبل از فرزندنش در برابر خطرات دفاع کند. محققان در مقاله خود می‌گویند: «اگر نوزادان مکانیزمی برای افزایش پرخاشگری در زنان و کاهش پرخاشگری در مردان در اختیار داشتند، این مکانیزم احتمالا شانس بقای آن‌ها را افزایش می‌داد.»

با این حال، هنوز باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا دریابیم که استشمام HEX چگونه باعث این تغییرات رفتاری در انسان‌ها می‌شود. افزون بر این، اگرچه سطح بالایی از HEX در پوست سر نوزادان شناسایی شده، اما مشخص نیست که این مقدار برای ایجاد تغییرات رفتاری قابل اندازه‌گیری کافی است یا نه.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی