ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نخستین کشتی باری تمام برقی خودران جهان به آب انداخته شد

وسایل حمل و نقل الکتریکی آینده را شکل می‌دهند، از خودروها گرفته تا هواپیماها و کشتی‌ها می‌خواهند در آینده از الکتریسیته برای تامین انرژی‌شان استفاده کنند. در همین راستا، اولین کشتی باری تمام برقی و ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱ آذر ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰

وسایل حمل و نقل الکتریکی آینده را شکل می‌دهند، از خودروها گرفته تا هواپیماها و کشتی‌ها می‌خواهند در آینده از الکتریسیته برای تامین انرژی‌شان استفاده کنند. در همین راستا، اولین کشتی باری تمام برقی و خودران جهان به نام «Yara Birkeland» به آب انداخته شد و یک مسیر کوتاه به پایتخت نروژ یعنی اسلو را طی کرد.

سال ۲۰۱۷ بود که کشتی باری Yara Birkeland با همکاری شرکت تولید مواد شیمیایی Yara و شرکت فناوری دریایی «Kongsberg» معرفی شد تا اولین کشتی باری تمام برقی و خودران جهان باشد. هدف از توسعه این کشتی، انتقال مواد شیمیایی و کود Yara از کارخانه‌اش در «پورشگرن» به مناطق اطراف بود. با این کشتی، دیگر نیازی به کامیون‌‌های دیزلی نیست که نتیجه‌اش کاهش چشمگیر NOx و CO2 است.

این کشتی ۸۰ متری قدرتش را از یک بسته باتری ۶.۸ مگاوات ساعتی می‌گیرد و می‌تواند با حداکثر سرعت ۲۸ کیلومتر بر ساعت، ۳,۲۰۰ تن بار را جابه‌جا کند. در کنار تولید خود کشتی، یارا از ذخایر آمونیاک موردنیاز تولید کود برای تولید منبع سوخت بدون کربن مورد استفاده در کشتی Yara Birkeland بهره برده است.

مدتی می‌شود که شرکت‌ها به دنبال استفاده از آمونیاک به عنوان جایگزینی برای دیزل برای حمل و نقل کالا هستند، ولی تولید و نحوه استفاده مناسب از آن پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد.

این کشتی باری تمام برقی و خودران در اولین سفرش، فاصله بین شهر «هورتن» تا اسلو را با مسافت نزدیک به ۷۰ کیلومتر انجام داد. برخی مقامات دولتی نروژ در این رویداد حضور داشتند و از کشتی دیدن کردند.

به گفته مدیرعامل Yara، این کشتی می‌تواند منجر به کاهش سالانه تولید ۱۰۰۰ تن CO2‌ شود و همچنین به عنوان جایگزینی برای ۴۰ هزار سفر توسط کامیون‌های دیزلی در سال مورد استفاده قرار بگیرد. این کشتی از سال ۲۰۲۲ سفرهای تجاری‌اش را شروع می‌کند، البته یک دوره آزمایشی دو ساله را برای اینکه به عنوان یک وسیله نقلیه خودران تایید شود، باید پشت سر بگذراند.

در این پروژه، شرکت فناوری Kongsberg وظیفه ادغام سنسورها و سایر سیستم‌ها برای ناوبری خودران کشتی را برعهده داشته است. پیش از اینکه کشتی موردنظر بطور کامل خودران شود، یک فاز انجام عملیات از راه دور صورت می‌گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی