ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دست‌نوشته انیشتین در حراج پاریس با قیمت ۱۱.۶ میلیون یورو رکورد زد

دست نوشته‌ای ۵۴ صفحه‌ای از انیشتین و همکارانش مربوط به سال‌های ۱۹۱۳- ۱۹۱۴ در حراجی پاریس با چهار برابر قیمت تخمین زده شده و به ارزش ۱۱.۶ میلیون یورو به فروش رسید و رکورد جدیدی ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۳ آذر ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

دست نوشته‌ای ۵۴ صفحه‌ای از انیشتین و همکارانش مربوط به سال‌های ۱۹۱۳- ۱۹۱۴ در حراجی پاریس با چهار برابر قیمت تخمین زده شده و به ارزش ۱۱.۶ میلیون یورو به فروش رسید و رکورد جدیدی را در حراجی آثار این دانشمند به نام خود ثبت کرد.

خانه حراج کریستیز (Christi's) در انگلستان این حراجی را در پاریس برگزار کرد که بی‌شک یکی از ارزشمندترین دست خط‌های انیشتین است که به حراجی راه پیدا کرد. فروش با قیمت ۱۱.۶ میلیون یورو بالاترین رقمی است که تاکنون برای یادبودهای انیشتین پرداخت می‌شود. محتوای دست نوشته‌ها مربوط به بررسی‌های تحقیقاتی نظریه نسبیت عام است که در سال ۱۹۱۵ مطرح شد. به همین دلیل این یاددا‌شت‌ها بدون شک یکی از ارزشمندترین دست‌نوشته‌های انیشتین محسوب می‌شوند.

پیش از حراجی قیمت این دست نوشته‌ها رقمی بین ۲ تا ۳ میلیون یورو تخمین زده شده بود. یکی دیگر از آثار انیشتین با نام «نامه خدا» در سال ۲۰۱۸ به ارزش ۲.۸ میلیون دلار و نامه دیگری درباره راز خوشبختی در سال ۲۰۱۷ به ارزش ۱.۵۶ میلیون دلار به فروش رسید که جزو آثار حراجی شده گران قیمت این فیزیکدان محسوب می‌شوند.

این یادداشت ۵۴ صفحه‌ای در سال‌های ۱۹۱۳ و ۱۹۱۴ در زوریخ سوئیس توسط انیشتین و همکاران معتمد وی «میشل بسو» و  مهندس سوئیسی تهیه شده است. این دست نوشته‌ها به لطف میشل بسو برای آیندگان حفظ شده و حفظ چنین آثاری شبیه به نوعی معجره است، زیرا معمولا انیشتین یادداشت‌های این چنینی را نگه نمی‌داشت.

انیشتین در سال ۱۹۵۵ در سن ۷۶ سالگی درگذشت و به عنوان یکی از بزرگترین فیزیکدانان نظری تمام دوران شناخته می‌شود. نظریه‌های نسبیت او تحولی در دانش این حوزه به وجود آورد. در سال ۱۹۱۳ میشل بسو و انیشتین به یکی از مشکلاتی که برای چندین دهه از سوی جامعه علمی بی‌پاسخ مانده بود توجه نشان دادند که آن ناهنجاری مدار سیاره عطارد بود.

در نسخه اولیه تهیه شده برخی خطاها که چندان مهم نبودند نیز وجود دارد ولی میشل بسو یادداشت‌ها را حفظ کرد و آنها را معدوم نکرد. این کتابچه کوچک به عنوان یک سند علمی اولین تلاش‌های انیشتین در این زمینه را مستندسازی کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • raminnnnnn
    raminnnnnn | ۳ آذر ۱۴۰۰

    ببین یه آدم چقدر ارزشمند بوده که دست خط هاش بیشتر از ده میلیون تومان ارزش داره

مطالب پیشنهادی