ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هرآنچه باید درباره اندروید 12L، سیستم عامل گوگل برای نمایشگرهای بزرگ بدانید

گوگل چندین هفته پیش و به فاصله کمتر از یک ماه پس از انتشار نسخه پایدار اندروید 12، تصمیم به معرفی نسخه دیگری از این سیستم عامل با نام اندروید 12L گرفت. این سیستم عامل ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۴ آذر ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

گوگل چندین هفته پیش و به فاصله کمتر از یک ماه پس از انتشار نسخه پایدار اندروید 12، تصمیم به معرفی نسخه دیگری از این سیستم عامل با نام اندروید 12L گرفت. این سیستم عامل می‌خواهد تجربه بهتری را در تبلت‌ها، گوشی‌های تاشو، کروم‌بوک‌ها و دیگر دستگاه‌های مجهز به نمایشگر بزرگتر در اختیار کاربران قرار دهد. در این مطلب می‌خواهیم شما را بطور کامل با اندروید 12L آشنا کنیم.

گوگل از زمان عرضه اندروید ۳.۰ با نام «کندوی عسل» یا «شانه عسل» (Honeycomb) در نزدیک به یک دهه پیش، روی دستگاه‌های مجهز به نمایشگر بزرگ تمرکز نکرده بود و Android 12L اولین تلاش این غول جستجوی اینترنتی پس از سال‌های به حساب می‌آید. اندروید 12L نسخه‌‌ای از اندروید 12 محسوب می‌شود که ویژگی‌های مشترکی هم با آن دارد. برای آشنایی کامل با اندروید ۱۲ پیشنهاد می‌کنیم این مقاله دیجیاتو را مطالعه کنید.

با وجود این شباهت‌ها، اندروید 12L ظاهرا دستگاه‌های متفاوتی را هدف قرار داده و می‌خواهد سیستم عامل گوگل را بصورت بهینه برای نمایشگرهای بزرگ ارائه کند. با توجه به رویکرد چندین ساله گوگل در رابطه با اندروید، پیش از اینکه Android 12L در اختیار کاربران قرار بگیرد، با چندین نسخه پیش نمایش و بیلدهای بتا روبه‌رو خواهیم شد. انتظار می‌رود در بهار ۲۰۲۲ نسخه پایدار این سیستم عامل از راه برسد.

فهرست مطالب

همه چیز درباره اندروید 12L

برای آشنایی کامل با اندروید 12L تا پایان همراه دیجیاتو باشید.

المان‌های طراحی

سیستم عامل جدید گوگل المان‌های طراحی جدیدی نسبت به اندروید 12 دارد، اما تفاوت چندانی میان آن‌ها به چشم نمی‌خورد. این احتمال وجود دارد که در نسخه‌های پیش نمایش و بتاهای آینده تغییرات بیشتری را شاهد باشیم. اما در حال حاضر با تغییرات کمی روبه‌رو هستیم.

بازطراحی صفحه Overview (برنامه‌های اخیر)

صفحه Overview یا همان برنامه‌های اخیر کمی تغییر طراحی را تجربه کرده. برنامه‌ها معمولا به صورت کارت‌های عمودی در صفحه Overview اندروید 12 قرار می‌گیرند که هر کارت، یکسان به نمایش گذاشته می‌شود. اما این سبک طراحی در اندروید 12L به چشم نمی‌خورد و با کمی تفاوت روبه‌رو هستیم.

در این نسخه از سیستم عامل اندروید، برنامه‌هایی که اخیرا استفاده کرده‌اید، بزرگتر نمایش داده می‌شوند و برنامه‌های قدیمی‌تر، کوچکتر هستند. تقریبا چهار کارت کوچک جای یک کارت بزرگ را می‌گیرند و به گونه‌ای چیده شده‌اند که بهترین استفاده را از فضای در دسترس داشته باشند. این سبک طراحی در حالت افقی و عمودی رعایت می‌شود.

با وجود چنین تغییر طراحی، عملکردش با صفحه برنامه‌های اخیر عادی تفاوتی ندارد. شما می‌توانید اسکرین شات بگیرید، متن انتخاب کنید، به حالت اسپلیت اسکرین بروید و کارهای مختلفی انجام دهید. درکل به تمام قابلیت‌های عادی دسترسی دارید.

تنظیمات سریع کنار هم و پنل نوتیفکیشن‌ها

در اندروید 12L با طراحی جدیدی برای پنل نوتیفیکیشن‌ها و منوی تنظیمات سریع روبه‌رو هستیم. در گوشی‌های معمولی، دو المان به صورت افقی تقسیم می‌شود: بخش بالایی مربوط به تنظیمات سریع می‌شود و در بخش پایینی، نوتیفیکیشن‌ها به چشم می‌خورند.

در اندروید 12L این تقسیم به صورت عمودی صورت می‌گیرد، یعنی تنظیمات سریع در سمت چپ و نوتیفیکیشن‌ها در سمت راست به چشم می‌خورند. با وجود چنین موضوعی، عملکردش تفاوتی با اندروید ۱۲ ندارید و برای کاربران سردرگمی ایجاد نمی‌کند.

استفاده از این طراحی جدید هم ساده است و تنها کافیست از سمت بالا به پایین سوایپ کنید تا هردو پنل باز شوند. با سوایپ به سمت بالا هم هردو پنل جمع می‌شوند. با وجود چنین موضوعی، زمانی که این پنجره باز می‌شود، هر بخش را می‌توانید به صورت جداگانه کنترل کنید. می‌توانید نوتیفیکیشن‌ها را رد کنید یا اینکه صفحه تنظیمات سریع را بدون اینکه کاری با نوتیفیکیشن‌ها داشته باشید، گسترش دهید.

باید به این موضوع اشاره کنیم که این سبک طراحی مربوط به حالت افقی می‌شود و اگر در شبیه‌ساز در حالت عمودی یا پرتره (مشابه گوشی‌های عادی) به سراغ این سیستم عامل بروید، دوباره با تقسیم‌بندی افقی روبه‌رو می‌شوید؛ یعنی همان سبک طراحی محصولات اندرویدی عادی.

تغییرات دیگر

در اندروید 12L تغییرات دیگری هم وجود دارند که در نگاه اول چندان به نظر نمی‌رسند و حتی برخی از آن‌ها در آینده به گوشی‌ها اضافه می‌شوند. یکی از آن‌ها مربوط به انتخاب سریع تصویر پس زمینه می‌شود که البته شاید جایی در نسخه نهایی نداشته باشد. از تغییرات دیگر می‌توان به انیمیشن‌ها و رابط کاربری روان‌تر اشاره کرد که در فایل گیف بالا می‌توانید آن را مشاهده کنید.

قابلیت‌های جدید در اندروید 12L

در این نسخه از سیستم عامل جدید گوگل، ویژگی‌های جدید کمی وجود دارد با این حال انتظار داریم در نسخه‌ها یا بروزرسانی‌های بعدی‌اش قابلیت‌های بیشتری را شاهد باشیم. با این وجود، در ادامه نگاهی به ویژگی‌های جدید کنونی داریم.

تسکبار اندروید 12L

شاید این ویژگی در نگاه اول چندان قابل توجه نباشد، اما وجود یک تسکبار یا نوار وظیفه بومی می‌تواند بسیار کاربردی باشد. در گذشته شاهد چنین موضوعی در گوشی‌هایی مانند گلکسی زد فولد ۳ بوده‌ایم. در حالت کلی اندروید 12L یک تسکبار مشابه سیستم عامل‌های دسکتاپ ویندوز یا مک او‌اس در اختیارتان قرار می‌دهد که می‌توانید شورتکات‌ها را روی آن قرار دهید و از آن‌ها استفاده کنید.

این تسکبار تاثیر مخربی روی تجربه کاربری ندارد و در پایین نمایشگر یعنی جایی که معمولا داک لانچر قرار دارد، به چشم می‌خورد. البته موقعی که برنامه‌ای یا پنل تنظیمات سریع یا نوتیفیکیشن‌ها را باز کنید هم در جای خودش باقی می‌ماند.

این تسکبار در حالت عمودی یا پرتره هم باقی می‌ماند. بر اساس شبیه‌ساز، در حال حاضر تعداد برنامه‌های کمی را می‌توان روی تسکبار قرار داد، البته انتظار می‌رود با گذر زمان و انتشار بیلدهای جدید، این محدودیت کاهش یابد.

درگ اند دراپ اسپلیت اسکرین

تسکبار زیر نمایشگر، کلید دسترسی به قابلیت درگ اند دراپ اسپلیت اسکرین جدید است. استفاده از این ویژگی بسیار ساده است. شما اولین برنامه مدنظرتان را باز می‌کنید و سپس آیکون برنامه دوم را از تسکبار روی نمایشگر می‌کشید تا حالت اسپلیت اسکرین فعال شود. نحوه عملکرد این ویژگی را در می‌توانید در فایل گیف بالا مشاهده کنید. پس از دسترسی به حالت اسپلیت اسکرین، می‌توانید کارهای دیگری هم انجام دهید، برای مثال نوار جداکننده اپ‌ها را جابجا کنید تا به فضای بیشتری برای یک اپ دسترسی داشته باشید.

بخاطر محدودیت‌های تسکبار، هنوز قابلیت درگ اند دراپ چندان کاربردی نیست. انتظار داریم در آینده محدودیت قرارگیری ۵ اپ روی تسکبار کاهش پیدا کند و بتوان با قرارگیری برنامه‌های بیشتر روی آن، توانایی‌های بیشتری را از آن مشاهده کرد.

رابط کاربری تطبیقی

گوگل در پست وبلاگی مربوط به این سیستم عامل صحبت چندانی از رابط کاربری تطبیقی‌اش نکرده. با این حال چنین ویژگی در آن وجود دارد. توسعه‌دهندگان همواره می‌توانند رابط کاربری برنامه‌شان را به گونه‌ای طراحی کنند که روی نمایشگرهای مختلف قابل استفاده باشد و اندروید 12L با نمایشگرهای مختلف، اشکال و البته توانایی‌های دستگاه‌های تاشو، توسعه‌دهندگان را بیشتر به این کار تشویق می‌کند.

تغییرات دیگر

تا به این زمان، تنها با ویژگی‌های بالا روبه‌رو هستیم. اگرچه قابلیت‌های بالا چندان زیاد نیستند، اما با یک نسخه از اندروید 12 مواجه هستیم و نباید منتظر ویژگی‌های منحصر به‌فردی باشیم. انتظار نداریم گوگل به این سیستم عامل ویژگی‌های جدید زیاد و منحصر به‌فردی اضافه کند و تمرکز این کمپانی باید روی تغییرات فنی و همچنین تغییرات طراحی در رابط کاربری باشد.

تغییرات فنی

طبق معمول، تغییر اصلی مربوط به بهبودهای عملکردی می‌شود. در این سیستم عامل با APIهای جدید و آپدیت‌ها برای توسعه‌دهندگان روبه‌رو هستیم تا برنامه‌هایشان را برای اندروید 12L بروزرسانی کنند. این تغییرات روی نحوه اجرای برنامه‌ها در نمایشگرهای بزرگتر تاثیر می‌گذارند. این ویژگی‌ها در نسخه‌های پیش نمایش و بتاهای بعدی افزایش پیدا می‌کنند، اما در ادامه نگاهی به قابلیت‌های کنونی داریم.

شبیه‌ساز با قابلیت تغییر اندازه

گوگل نسخه جدیدی از اندروید استودیو را منتشر کرده که اندروید استودیو Chipmunk نام دارد. این نسخه جدید شامل یک شبیه‌ساز است که بطور بومی و سریع ابعاد نمایشگر را تغییر می‌دهد تا توسعه‌دهنده بتواند برنامه‌اش را برای اندروید 12L و نمایشگرهای بزرگتر بهینه کند. اگرچه این ویژگی شاید برای مصرف‎‌کنندگان اهمیت چندانی نداشته باشد، ولی برای توسعه‌دهندگان کاربردی است و می‌توانند برنامه‌هایشان را برای ابعاد مختلف نمایشگر بهینه کنند.

بهبود حالت سازگاری

گوگل می‌داند که تمام توسعه‌دهندگان برنامه‌هایشان را بهینه نمی‌کنند و به همین دلیل، حالت سازگاری‌اش را بروزرسانی کرده تا وضعیت را بهبود دهد. این نسخه جدید در اندروید 12L پایداری بیشتری دارد و از نظر بصری هم بهبود داشته است. بنابراین می‌توان از بسیاری از اپ‌های اندرویدی که بصورت پیش فرض از نمایشگرهای بزرگ یا گوشی‌های تاشو پشتیبانی نمی‌کنند، در این محصولات استفاده کرد.

تغییرات گوگل پلی استور

گوگل پلی استور هم برای اینکه عملکرد بهتری در نمایشگرهای بزرگ داشته باشد، کمی تغییر می‌کند. زمانی که کاربران روی نمایشگرهای بزرگ درون پلی استور جستجو کنند، با نتایج متفاوتی نسبت به کاربران گوشی‌های معمولی روبه‌رو می‌شوند.

این احتمال وجود دارد که حتی با رده‌بندی کیفیت اپلیکیشن روی نمایشگرهای بزرگ هم روبه‌رو شوید تا از عملکردش روی چنین محصولاتی نسبت به گوشی‌های معمولی اطلاع پیدا کنید. اکثر این تغییرات سال ۲۰۲۲ از راه می‌رسند.

تغییرات دیگر

در این سیستم عامل تغییرات کوچک دیگری هم وجود دارد. برای مثال گوگل به سازندگان محصولات اجازه می‌دهد که بدون توجه به اپ مورد استفاده، محتوای نمایشگر را افقی یا عمودی کنند. توسعه‌دهندگان اپ هم می‌توانند پیش نمایش دوربین، پشتیبانی از چندین برنامه، پشتیبانی از تسکبار و اسپلیت اسکرین را تست کنند.

زمان انتشار اندروید 12L

اندروید 12L یک آپدیت سیستم عامل منحصر به فرد است. در حالی که گوشی‌های عادی هم این بروزرسانی را دریافت می‌کنند، اما بسیاری از ویژگی‌های بالا برای آن فعال نخواهد بود. البته اندروید ۱۲ ویژگی‌های اصلی را در اختیار این کاربران قرار می‌دهد. این سیستم عامل بیشتر برای کاربرانی است که از دستگاه‌های با نمایشگر بزرگ استفاده می‌کنند.

به گفته گوگل، اندروید 12L در اواخر فصل اول ۲۰۲۲ از راه می‌رسد، یعنی زمانی که باید پیش نمایش توسعه‌دهندگان اندروید ۱۳ منتشر شود. بنابراین در ماه فوریه یا مارس با اندروید 12L روبه‌رو خواهیم شد که می‌تواند تاثیر بزرگی روی برنامه‌های این غول جستجوی اینترنتی برای آپدیت‌های اندروید داشته باشد.

سوالات رایج درباره اندروید 12L

اندروید ۱۲L چه زمانی منتشر می‌شود؟

به گفته گوگل، این سیستم عامل اواخر فصل اول ۲۰۲۲ از راه می‌رسد. بنابراین در ماه فوریه یا مارس با نسخه رسمی اندروید 12L روبه‌رو می‌شویم. البته شاید این برنامه زمانی تغییر کند.

کدام گوشی‌های هوشمند اندروید 12L را دریافت می‌کنند؟

گوگل این سیستم عامل را برای دستگاه‌های پیکسل شامل پیکسل 6 پرو، پیکسل 6، پیکسل 5a، پیکسل 5، پیکسل 4a 5G، پیکسل 4a، پیکسل 4، پیکسل 3a XL و پیکسل 3a منتشر خواهد کرد. بقیه شرکت‌ها هم احتمالا این سیستم عامل را برای برخی محصولاتشان منتشر خواهند کرد و تبلت لنوو P12 پرو هم آن را دریافت می‌کند.

کدام گوشی‌ها نسخه‌های پیش نمایش و بتای اندروید 12L را دریافت خواهند کرد؟

پیکسل 6 پرو، پیکسل 6، پیکسل 5a، پیکسل 5، پیکسل 4a 5G، پیکسل 4a، پیکسل 4، پیکسل 3a XL و پیکسل 3a از ماه دسامبر ۲۰۲۱ به نسخه‌های پیش نمایش و بتا دسترسی پیدا می‌کنند. در آینده لیست محصولات احتمالا گسترش می‌یابد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی