ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تغییرات اقلیمی احتمالا باعث افزایش طلاق در یکی از وفادارترین موجودات زمین شده است

محققان با بررسی ۱۵,۵۰۰ جفت از گونه‌ای از پرندگان دریایی به نام «قادوس» یا «آلباتروس» دریافته‌اند که شمار طلاق یا جدایی در این دسته از حیوانات که معمولا وفاداری بسیاری زیادی نسبت به یکدیگر دارند، ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۶ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

محققان با بررسی ۱۵,۵۰۰ جفت از گونه‌ای از پرندگان دریایی به نام «قادوس» یا «آلباتروس» دریافته‌اند که شمار طلاق یا جدایی در این دسته از حیوانات که معمولا وفاداری بسیاری زیادی نسبت به یکدیگر دارند، در سال‌های اخیر که تغییرات اقلیمی موجب گرمایش زمین شده، افزایش یافته است.

پژوهشگران با انتشار مقاله‌ای در ژورنال Royal Society نتایج مطالعه‌ای ۱۵ ساله روی قادوس‌ها را منتشر کرده‌اند. این موجودات معمولا وقتی جفت خود را پیدا می‌کنند، تا پایان عمر خود به زندگی با او ادامه می‌دهند. اما در سال‌های اخیر، با گرم‌تر شدن دمای آب‌ها میانگین نرخ طلاق در آلباتروس‌ها از ۱ به ۸ درصد رسیده است.

در این‌جا منظور از طلاق این است که یک قادوس پس از انتخاب جفت به سراغ قادوس دیگری برود و با او جفت‌گیری کند. مطالعه حاضر می‌گوید یکی از اثرات تغییرات اقلیمی که کمتر به آن توجه شده می‌تواند همین جدایی‌ها و تحول زندگی حیوانات باشد. قادوس‌ها در گذشته فقط زمانی از یکدیگر جدا می‌شدند که یکی از آن‌ها در جفت‌گیری شکست می‌خورد، ولی حالا عوامل ناشی از تغییرات اقلیمی بر این اتفاق دامن زده‌اند.

«فرانچسکو ونتورا»، محقق دانشگاه لیسبون و از نویسندگان این مقاله می‌گوید دو نظریه برای افزایش آمار طلاق در میان قادوس‌ها مطرح می‌شود. تئوری اول به مشکلات رابطه از راه دور اشاره دارد. گرم‌تر شدن آب‌ها باعث شده این پرندگان مسافت بیشتری را برای شکار طی کنند. در نتیجه، اگر یک پرنده نتواند به موقع برای فصل جفت‌گیری برگردد، جفت او ممکن است شریک دیگری را برای این امر انتخاب کند.

نظریه دوم به احتمال افزایش هورمون‌های استرس در محیط‌های ناملایم از جمله آب‌های گرم اشاره دارد. تغییرات اقلیمی با افزایش استرس ممکن است موجب تضعیف عملکرد آلباتروس‌ها در امر جفت‌گیری و در نهایت جدایی آن‌ها شود.

این مطالعه در شرایطی منتشر شده که گفته می‌شود جمعیت آلباتروس‌ها رو به کاهش است. داده‌های سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که تعداد جفت‌های بارور در این گونه جانوری از دهه ۱۹۸۰ تاکنون نصف شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی